Kan jag skaffa hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Fannsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 017
F

Fannsan

Hej allihopa!
Jag är en tjej på 15 år, mycket intresserad av hundar, hundsport, klickerträning, lydnad, agility... o.s.v. MEN jag har ingen hund! :(

Jag börjar gymnasiet till hösten och kommer då troligen att gå på ett naturbruksgymnasium, inriktning häst/naturvetenskap. Jag kommer att bo där i veckorna och hemma på helgerna. Det är helt okej att ha egen hund med sig och isåfall bor man i s.k. "djurhus" med andra som också har hund. På skolan finns veterinär och "djurkunniga" lärare. Jag bor ju på skolan, så jag kan gå hem på lunchen och andra raster och gå ut med hunden.
Ett problem är att jag har en 11-årig katt hemma, som inte följer med till skolan, och hon är rädd för hundar. Brukar katter lära sig att umgås med valpen? :crazy:

Kan jag ha hund, eller är det bara en omöjlig dröm...? :confused:

Sv: Kan jag skaffa hund?

Av egen erfarenhet så tycker jag att katter lär sig att umgås med hundar och att hundar lär sig att umgås med katter. Vill inte katten ha något med hunden att göra så brukar den inte intressera sig för hunden alls. Så länge katten får en möjlighet att gå undan och vara ifred från hunden så borde du kunna ha hund även om katten är rädd. Kanske händer det att katten ligger bakom soffan till en början men vanligtvis kommer de fram till slut. Det svåra tror jag blir att hålla valpen ifrån katten.

Okej, men katten är en utekatt, och när vi har haft hundbesök över helger kommer hon ibland inte hem på två-tre dagar... När hunden åkt hem. :crazy: Tänk om hon springer hemifrån för alltid!

Jag skaffade min schäfertjej precis innan jag fyllde 16. Har aldrig ångrat det en sekund och jag har tagit allt ansvar själv. Det du måste tänka på är inte hur du kommer leva nu, utan hur du kommer leva sen! Vad vill du göra efter gymnasiet? Tycker du om att resa? Skulle dina föräldrar kunna ta hand om hunden om du vill sticka iväg ett år eller så?

Du kanske borde prova på att låna/passa hund en tid innan du tar steget och skaffar en egen.

Hur ska du lösa det ekonomiska? Försäkringar, mat, kurser, tävlingar, medlemskap, utrustning. Det blir en del i slutändan. Är du beredd att ta det eller kommer föräldrarna sponsra? Jag tror att det är sådana frågor man måste ställa sig, och ingen kan svara på dem utom du. Därför kan ingen annan heller tala om ifall du klarar det eller inte.

Hur som helst: Lycka till!!!

Jag har tänkt mycket på framtiden, men det är svårt att planera 15 år framåt...
Jag passade en D/S gårdshund under hela jullovet (4 veckor), men det var kanske för kort tid... Hur som helst gick det superbra, fast då var jag ju hemma hela dagarna också!

Ja, det är svårt att planera 15 år framåt. Men man kan ju börja med att fundera på de närmaste åren. Har man vissa drömmar och mål som man vill genomföra efter gymnasiet så måste man tänka över hur man ska göra med hunden. Det är ju tex. många som reser efter studenten. Men om du inte har det suget, eller om du har familj/vänner som kan hjälpa dig, så är det ju inget problem.:)

Bara för att kunna planera liite... Har man i allmänhet mycket tid över när man läser på högskola/universitet? Till exempel sjuksköterskeutbildning.

Bara för att kunna planera liite... Har man i allmänhet mycket tid över när man läser på högskola/universitet? Till exempel sjuksköterskeutbildning.
Fundera inte så mycket över det, det är 3 år kvar tills dess!
(Iof måste du bara ta ställning till om du kan lämna iväg hunden om du är borta för länge) Annars brukar det ordna sig.

Min erfarenhet är dock - det är olika!
Syrran är knappt aldrig i skolan och killen är där jämt! Går nog alltså inte att säga ungefär hur mycket eftersom det krävs lite olika mycket under hela tiden man pluggar.

Känner efter riktigt mycket vad som känns bäst för dig!
Tänk efter vad du har för drömmar och planer!
Tänk efter hur du kan lösa allt ekonomiska!
Det är ett ansvar du tar på dig och det får inte bli en av de hundar som byter hem sedan ofta pga ägare inte tänkt sig för.
Katten vänjer sig säkert om du bara vänjer dem sakta tillsammans. Säger åt katten vad den får och inte får göra när den är i närheten och vad hunden får och inte får göra mot katten. Ibland måste man vara lite tuff för att de ska fatta.
Springer katten iväg ett tag, så låt den göra det. Jag tror att den kommer tillbaka. Se bara till att ha den märkt på något sätt.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 901
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 385
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 661
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V