Kan man äta pelargoner?

Favoritväxten! (nåja, men på verandan i alla fall)

Tydligen kan man käka de små liven. Som krydda och dekoration tycker nätet.
 
Jag har hört att de går att äta så jag googlade lite
Vissa ska tydligen gå att äta.
Men enligt gammal folktro så finns det en pelargon som använts för att framkalla missfall samt att man kan bli sjuk och få kräkningar enligt samma folktro. ;)
 
original.jpg


Hyacinttårta
 
Nej, jag önskar en tramsfri, saklig tråd med enbart svar på frågan.
Att skriva så, är inte det ungefär lika motsägelsefullt som att skriva "jag är inte rasist, men.." :D

On topic, pelargoner är släktet geranium, det finns massor av arter och sorter. Att säga att de är ofarliga är lite vanskligt, för det finns så många olika. Men vanliga zonalpelargoner är inte giftiga. Och jag skulle tro att blommorna är ätbara oavsett art. Vanliga nävor, också geranium, är inte heller giftiga.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 934
Senast: hundtant
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
366
Fordon Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som...
2
Svar
30
· Visningar
2 762
Senast: Wille
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
714
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp