Kan man ångra försäljning av häst.

Sv: Kan man ångra försäljning av häst.

Jo jag förstår att det inte är bara att dra sig ur. Alltså det är så här att denna person som lagt handpenning kom o provred och la en handpenning för att boka hästen så att jag inte skulle sälja henne.

Nu har det gått en månad och inte sett nåt av resten av pengarna el nån förklaring, nu är det så att ett antal personer har ringt och varnat mig för denna person, så jag känner att hästen kommer att få lida el byta ägare ganska fort och det vill inte jag. Vad kan jag göra snälla hjälp mig för jag vill inte min häst något ont bara för att jag tog emot en handpenning för att denna person lät bäst i början

Nedan mina amatörmässiga funderingar kring din situation. Jag är alltså inte juridiskt sakkunnig även om jag har en viss, blygsam allmänbildning på området!

1 Det enklaste vore om köparen misskött sin del av er överenskommelse. Då är det förmodligen inte så svårt att häva försäljningen. En "bokning" kan ju inte gälla i evighet.

Vad kom ni överens om? Ex-vis när köpet skulle slutföras, resten av pengarna betalas, hästen hämtas osv. Skrevs något papper?

2 Vad är det för något som kan lägga köparen till last?
Tidigare misskötta affärer? Misskötta hästar? Kriminalitet?
Då kan kanske det vara anledning nog att bryta avtalet.

Som du ser ovan är jag ingen älskare av ensidigt brutna avtal. I det fall det verkligen finns moraliska/sakliga skäl för dig att slippa genbomföra affären, tror jag att följande kan vara en väg, i det här fallet.
Ta med dig handpenningen och ett i förväg skrivet kvitto, där det framgår att det är handpenningen som återbetalas, och åk till köparen med det. Om hon tar emot pengarna och skriver på kvittot (eller tar emot pengarna enligt samma anledning i vittnens närvaro) tror jag detta räcker juridiskt för att anse att affären är ömsesidigt annulerad.

Förhoppningsvis kan någon av dom mer lagkunniga här komma med mer korrekta uppgifter om vad som gäller. Kolla annars med jurist.

LIA

Nej, annars skulle man ju i princip kunna ha sin häst ute till försäljning konstant och plocka folk på handpenningar till höger och vänster, för att sedan "ändra" sig...

Nu vet jag ju inte hur lagen säger om säljaren ångrar sig, men om köparen ångrar sig efter han lagt handpenning så oftast så förlorar denne handpenningen. Men jag har VÄLDIGT svårt att tänka mig att man som säljare kan behålla handpenningen om säljaren ångrar sig. Kan knappt tro att det finns någon lag som stöder detta.

Vi pratade om handpening på en föreläsning förra terminen och har man lagt en handpenning som köpare kan man dra sig ut eftersom inte har ingått ett avtal. Det är en säkerhet som man lämnar så säljaren vet att man ska köpa och ett ev "skadestånd" till säljare om ägaren drar sig ut.

Tänker inte du på köp av fast egendom (fastigheter) där det finns ett FORMKRAV? Formkravet gör ju att muntliga avtal inte är bindande i det fallet.

Avtal kan mycket väl komma till helt muntligt i alla fall då det inte finns några formkrav. Som till exempel vid köp av häst. Däremot har man ju oftast ett köpekontrakt/skriftligt avtal när man köper häst eftersom det är en ganska stor och viktig affär. Man måste dock inte ha ett skriftligt avtal i dessa fall.

OM man har ett muntligt avtal och dessutom har erlagt handpenning så kan man inte ensidigt frånträda det utan att det får vissa följder. Dessa följder regleras av köplagen (om det är två privatpersoner eller två näringsidkare som handlar med varandra) eller konsumentköplagen (om den ena parten är en näringsidkare och den andre en privatperson).

Lias förslag är mycket bra om du vill försöka få avtalet uppsagt. Det kan dessutom vara taktiskt att ta med ytterligare en slant för att kompensera henne för den kostnad hon haft för att titta på hästen etc. Det bästa sättet är ju att få henne (visst var det en hon?) att tycka att det är ok att avtalet sägs upp.

Ja ni allihopa, inga pengar har kommit ännu bara massa ursäkter , sa till henne att ge mig konto numret så kan jag betala tillbax handpenningen men hon vägrar vill bara skjuta upp det hela blir så förbannad vad kan jag göra, hon vill ju inte komma o hämta hästen och jag skickar inte iväg hästen utan betalning:crazy:

Kan du inte säga till henne nu att du inte tänker sälja till henne längre (hon har väl brutit avtalet nu ändå) och vill hon ha tillbaka sin handpenning så är hon välkommen att ge dej sitt kontonummer.

Nu är jag absolut inte kunnig i nåt juridiskt. Men du ska ju inte behöva hålla en häst hur länge som helst?

Jag tycker som om det låter som om du inte ska skicka iväg hästen Alls till henne. Ta reda på namn och adress och far och lämna pengarna i värsta fall. Eller säg skicka ett rekommenderat brev där du skriver att hon ska ge dig sitt kontonummer innan den X och om hon inte gör det så får hon inte tillbaka pengarna. Skriv även att du inte säljer hästen längre eftersom hon brutit avtalet.

Jag var med om en säljare som ångrade sig för ett tag sen...vi hade hittat en jättefin ponny, och bestämt oss. Muntligt avtal men ingen handpenning var lagd. Avtalet ingicks på torsdagen, och hon skulle köra ner henne till mig på måndagen, stallplatskontraktet var ordnat och allt sånt. På lördagen får jag ett sms att hon inte vill sälja honom. Ok, jag kan förstå att man kan ångra sig, särskilt när det gäller barns ponnier MEN jag tycker ändå att man kan ringa upp och prata med köparen! Tyckte det var lite fegt att bara skicka ett sms faktiskt, och man hade ju ställt in sig på honom...Nu har vi dock hittat en annan, jättefin som vi nog kommer trivas med, visserligen lite dyrare, men det var hon värd :) Och de säljarna var verkligen super! Ringt o kollathur det går, engagerade i transporten till mig mm hjälpte till med försäkringskontakt osv o jättetrevliga!

Det är visserligen helt enligt lagar och förordningar att ångra sig ända fram till dess man sagt eller skrivit: Du får köpa hästen. Det vill säga till det ögonblick man ingått ett avtal.

Men eftersom jag för något år sedan köpte några nya hästar så kan jag bara konstatera att många säljare är oseriösa och oförberedda. Jag skrev en artikel i tidningen Islandshästen efter mina upplevelser i branschen.

Det kostar stora pengar att resa runt för att titta på hästar. Att efter att ha rest kanske 50 mil få veta att säljaren inte längre ska sälja hästen kan driva vem som helst till vansinne. Jag tycker därför att säljaren ska förbereda sig bättre, det fungerar också som mental förberedelse för den som har svårt att skiljas från sin häst.

* Samla alla uppgifter och skriv ner (stamtavla, meriter, veterinärinformation, fakta).
* Plocka samman eventuella saker som ska medfölja (bett, sadlar)
* Bestäm pris (utgångspris och lägsta)
- Ska du pruta? Vi svenskar har svårt för denna konst.
* Annonsera (det här brukar alla komma ihåg)
* Förbered vägbeskrivning
* Vårda annonsen/annonserna. Bestäm innan du annonserar hur länge du ska ha annonsen inne. Förvirrade säljare som inte kommer ihåg vad de skrev för tre veckor sedan är inte ovanligt!
* Ta bort annonsen när hästen är såld!

För mig är det viss skillnad på att inte bli "utvlad" som köpare mot att åka och kasta ut pengar på att kolla på en häst som inte skall säljas alls.

För mig är det viss skillnad på att inte bli "utvlad" som köpare mot att åka och kasta ut pengar på att kolla på en häst som inte skall säljas alls.
Håller fullständigt med, tyvärr har jag råkat ut för flera fall där man blir förvånad över att någon svarat på annonsen och står helt oförberedd att jag som köpare vill veta saker som pris, härstammning och meriter. Jag har även råkat ut för sådana som får flera köpare som svarar och då genast ångrar sig eftersom den häst man var beredd att sälja måste ha dolda egenskaper som andra sett.
Dessa hästar brukar komma ut i ny annons efter några veckor men med högre pris...

Vilket datum skulle hon hämta? Även här gäller muntligt avtal om ni inte skrivit något, har hon brutit det kan du behålla handpenningen OCH hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 519
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 911
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka