Kan man ha sadel i nubuckläder i pannrummet?? (Eldar med ved)

JessicaM

Trådstartare
Jag har en icke uppvärmd sadelkammare (än så länge) så jag undrar om jag kan hänga in sadeln i pannrummet där det kan bli upp till 30grader varmt nu under vinter tid.

Sadeln är i nubuckläder, skulle de va för varmt för lädret el vad tror ni?? Eftersom det är en nyinköpt sadel så vill jag vårda den väl. På sommaren kan den ju hänga i sadelkammaren.

Tyvärr är det ju alltid öppet (ej låst vill säga) till pannrummet och jag har inte sett något sadel lås för westernsadlar, bara till vanliga. Något tips på den fronten? :)

Sv: Kan man ha sadel i nubuckläder i pannrummet?? (Eldar med ved)

Jag skulle inte våga chansa, det låter som en alldeles för hög temperatur att förvara den i. Men jag är en fegis när det gäller min utrustning iofs :p

Jag skulle inte chansa, utan hellre ta in den i huset?

Jag har haft sadlar i pannrum dock, men det nådde aldrig SÅ höga temp som 30 grader.

Tycker inte att det låter bra att det blir så varmt. Dessutom undrar jag om det kan finnas möss i pannrummet? Vi har en och en annan mus i vår källare och de skulle nog inte vara blyga för att ta sig ett smakprov på en sadel... Jag hänger min sadel inomhus. Vi har en avsats i trappan upp till övervåningen och där har jag en sadelhängare.

Det låter inte så hälsosamt för något läder skulle jag nog säga.
Jag skulle def. inte göra det om det var min.

Med 30 grader i pannrummet hade jag hellre hängt den i sadelkammaren.

Tror jag tog i lite väl mkt, 30 grader blir det ju inte förutom på sommaren..

Men det var tydligen den torra luften som skulle vara problemet...

Vi hänger tränsen där inne nu på vintern och de är mjuka o goa och bettet är inte iskallt så man måste värma.

Men hänger jag sadeln på väggen så kommer det väl inga möss upp dit :D

Jo jag har den inne just nu.

Men varför kan du inte ha den i sadelkammaren på vintern också? Ställ in en avfuktare bara så är det inga problem. Kyla skadar inte lädret lika mycket som värme och så länge det inte är fuktigt så är det inga problem. Den värme som du beskriver skulle jag se som direkt skadlig för lädret.

Vi renoverar vår sadelkammare och eftersom ena väggen inte är färdigisolerad så har vi inte kunnat sätta på värmen än. Vi har massor av läder i sadelkammaren och det fungerar fint. Se till att hålla fukten borta bara! Jag har för mig att optimal temperatur för läderförvaring är någonstans mellan 5-10 grader.

Mvh JV

Men hänger jag sadeln på väggen så kommer det väl inga möss upp dit :D

Det tror du? Det beror nog helt på vad det är för väggar du har. Nyligen när jag stod nere i källaren såg jag något som rörde sig. Jodå, det var en liten mus som raskt kilade, helt utan problem, uppför en dörrkarm. Så har man typ grovt putsade betongväggar kan de säkert få fäste...

Håller med dig- enda gången lädret verkar må dåligt är under rötmånad om det hänger i plastskåp ;) Då behöva avfuktare....
Sen e de oftast inte lädret som mår dåligt utan läderrengöringen som växer...

Fast de e ju klart skönare att lägga rumpan mot 20g sadel istället för kall ;)

Och jag hade en mus som satt i ögonhöjd på min tegel en gång... Hundarna blev skogstokiga ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 385
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka