Kan man hjälpa en flykting som ska utvisas?

Faktum är att du som västerländsk kvinna löper relativt liten risk, så länge du klär dig enligt religion och kultur, ffa därför att du dels inte rör dig i riskområden och dels för att du faller utanför ramen som västerlänning.

De kvinnor som löper störst risk är afghanska kvinnor. Vilket är varför jag finner det så stötande att Sverige nu även börjat avslå minderåriga flickors asylansökan. Att skicka tillbaka en kvinna, än mer en flicka till Afghanistan är för mig obegripligt. Särskilt som FN så sent som i februari i år i en resolution särskilt framhöll den svåra situation afghanska kvinnor befinner sig i.
 
Mitt inlägg handlar inte om att hjälpa. Fri migration handlar om att bereda människor möjlighet att bygga sina liv på det ställe de vill.

Och, nej, det är inte målet som jag uppfattar det. Av flera anledningar.
Men nu blir det inte så mycket av med det. Avtalet är nu klart o underskrivet och gäller med omedelbar verkan. Nu kan man börja tvångsutvisa till Afghanistan.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23663941.ab
 
Men nu blir det inte så mycket av med det. Avtalet är nu klart o underskrivet och gäller med omedelbar verkan. Nu kan man börja tvångsutvisa till Afghanistan.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23663941.ab
Länken ovan fungerar inte men oavsett så har det ingenting med de ensamkommande att göra eftersom att barn fortfarande inte får skickas tillbaka om det inte finns anordnad mottagning för dem. Så frågan är faktiskt vad det har med ts fråga att röra, som ju rör ett ensamkommande barn?

kl
Ts, tråkigt att tråden som vanligt urartar av ett fåtal rassar.
 
Länken ovan fungerar inte men oavsett så har det ingenting med de ensamkommande att göra eftersom att barn fortfarande inte får skickas tillbaka om det inte finns anordnad mottagning för dem. Så frågan är faktiskt vad det har med ts fråga att röra, som ju rör ett ensamkommande barn?

kl
Ts, tråkigt att tråden som vanligt urartar av ett fåtal rassar.
Blev lite ledsen när jag hörde att Sverige och Afghanistan skrivit under avtal då många av de ensamkommande faktiskt aldrig varit i Afghanistan:cry:
Undrar just hur mottagningen kommer att fungera?
 
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23664376.ab

Där står det bla.

Johansson uppger att avtalet innebär att Afghanistan nu ska leva upp till internationella förpliktelser om att ta emot sina egna medborgare och se till att de inte utsätts för trakasserier eller förföljelser. Ensamkommande minderåriga ska bara skickas tillbaka om det finns ett lämpligt mottagande, till exempel genom familjemedlemmar.

Och enl TS fanns ju en familjemedlem kvar,tyckte jag jag läste.
 
Blev lite ledsen när jag hörde att Sverige och Afghanistan skrivit under avtal då många av de ensamkommande faktiskt aldrig varit i Afghanistan:cry:
Undrar just hur mottagningen kommer att fungera?
Det är ju just det de inte vet. Hittills har de inte skickat tillbaka någon kille där jag jobbat just för att det måste till ett ordnat mottagande för ett barn. Därför väntar de till ungen blivit 18 på papperet - då ska hen helt plötsligt klara sig själv. Och ja. Det är skit rent ut sagt. Idag blir dessutom många ungdomar uppskrivna i ålder samtidigt som de får ett nej. Trots att de inte ens fått förfrågan att genomgå en röntgen för att bevisa att de är underåriga. Man menar att de då alltså ska bevisa själva, en röntgen kostar 15000 kronor och kan diffa en hel del. Det är ju inte så att en 28 åring kan bli under 18 med hjälp av en röntgen, men en 17 åring kan mycket väl bli 18.3 om hen har otur. Det är en djungel, men jag är mest förbryllad, för medans Malta, som har haft ett fruktansvärt dåligt mottagande i många år och som är betydligt mer utsatt än Sverige, gör förbättringar hela tiden i sitt mottagande, är Sverige på väg mot ett av de sämre i EU.
 
När jag nu ändå är inloggad med mitt andra nick, passar jag på att berätta hur det gick med vår vän från Afghanistan. Han får stanna!

Efter en lång och jättejobbig tid med upprepade beslut om utvisning (han är 16 år) vände allt och han får stanna i Sverige. Det är underbart - men tyvärr beror ändringen i beslutet på en händelse som är fruktansvärt tragisk och ledsam. Så känslorna är blandade, milt sagt, även om det är ljust för honom just nu och vi hoppas och tror att han ska få hjälp och stöd. Det är en jättesmart och ambitiös kille och vi önskar honom verkligen allt väl! Vi hade önskat anledningen till asylbeslutet varit ett helt annat, men .....
 
Är det så? Finns det statistik på hur många kvinnliga västerlänningar som råkat illa ut i förhållande till inhemska män? Jag skulle tro att det är precis omvänt nämligen. Att räkna procentuellt går också bra.

Jag har ingen statistik men om man skummar igenom säkerhetsrapporter m.m från officiella organ verkar det som en nödvändighet att som västerlänning resa i bepansrade fordon med beväpnade vakter och aldrig någonsin gå ut själv till marknader och andra publika ställen. Civila afghaner löper ungefär samma risk att dödas i kriget idag som en amerikan gör att mördas i USA, sen tillkommer det ju givetvis en del "vanliga" mord i Afghanistan också. Jag är alltså inte helt säker på hur det förhåller sig men vad tyder egentligen på att det skulle vara omvänt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp