Kan man hjälpa en flykting som ska utvisas?

@Otherside :bow: för ditt engagemang. Det visar vad som händer när man faktiskt lär känna en människa och inte bara förfasar sig över vad man läser om "flyktingströmmarna" i tidningen och på nätet. Jag har inte träffat en enda flykting/asylsökande som jag inte känt av i hjärtat. Alla har en ömmande historia och man önskar att man kunde ta ner månen för att hjälpa dem.
 
@Otherside :bow: för ditt engagemang. Det visar vad som händer när man faktiskt lär känna en människa och inte bara förfasar sig över vad man läser om "flyktingströmmarna" i tidningen och på nätet. Jag har inte träffat en enda flykting/asylsökande som jag inte känt av i hjärtat. Alla har en ömmande historia och man önskar att man kunde ta ner månen för att hjälpa dem.


En hel del personer som röstar på ett visst riksdagsparti "lider" av exakt samma mekanism. Samtliga asylsökande - eller invandrare - de lär känna ordentligt, känner de för och tycker att de ska givetvis få stanna. För vissa blir det en väckarklocka som försvagar deras främlingsfientlighet. För andra blir det bara ett konstaterande av att det ju är de andra otäcka i gruppen, inte alla de justa som jag just känner, som ska utvisas och förvägras att bygga sina liv här. Det är i och för sig inte helt ovanligt med extrema logiska vurpor i denna grupp så man kanske inte ska bli förvånad. Men lite förvånad/besviken blir jag varje gång jag hört resonemanget.

Så fortsätt engagera er i era medmänniskor! Oavsett om man kan hjälpa praktiskt och få till ändrade beslut eller inte - så hjälper engagemanget. Både oss och dem.
 
@sjoberga I Fredrik Önnevalls fina tv-dokumentärserie Fosterland gjorde han flera intervjuer med en aktiv Sverigedemokrat i Simrishamn, som hade alla de vanliga klyschiga invändningarna mot invandring.

Så träffade hon under seriens gång ett par invandrade, eller om de nu var asylsökande, som hon blev god vän med. Då tappade hon sina invändningar och erkände att hon höll på att omvärdera sin uppfattning.

Men: så kom hon på kant med invandrarparet och tyckte att de utnyttjade henne, hon fick skjutsa dem till olika saker osv. Och då blev hon den genomsnittliga sverigedemokraten igen.

Det var helt beklämmande att se på vilket litet utsnitt av verkligheten hon grundade sin uppfattning.
 
Jag är verkligen ledsen att du får så trista svar från en del. Ibland kan ju svaren vara raka och ärliga men tråkiga att få, och hur sorgligt det än känns så är det ju så det är ibland. Men vissa kan ju inte låta bli att sprida sin främlingsfientliga skit i varenda tråd de hittar.

Jag förstår att du känner stor sorg över att han inte kan få stanna. Jag har själv genom arbete kommit i kontakt med många flyktingar, en del som levde gömde och en del som väntade på besked. Man önskar verkligen att man kunde hjälpa allihopa, skydda dem och stötta dem. Världen är grym ibland.

Stor kram från mig!
Främlingsfientliga skit...är det de åsikter du inte gillar? För de flesta inser ju att vi måste ha ett regelverk...
 
En hel del personer som röstar på ett visst riksdagsparti "lider" av exakt samma mekanism. Samtliga asylsökande - eller invandrare - de lär känna ordentligt, känner de för och tycker att de ska givetvis få stanna. För vissa blir det en väckarklocka som försvagar deras främlingsfientlighet. För andra blir det bara ett konstaterande av att det ju är de andra otäcka i gruppen, inte alla de justa som jag just känner, som ska utvisas och förvägras att bygga sina liv här. Det är i och för sig inte helt ovanligt med extrema logiska vurpor i denna grupp så man kanske inte ska bli förvånad. Men lite förvånad/besviken blir jag varje gång jag hört resonemanget.

Så fortsätt engagera er i era medmänniskor! Oavsett om man kan hjälpa praktiskt och få till ändrade beslut eller inte - så hjälper engagemanget. Både oss och dem.
Och det visar ju att vi måste ha ett regelverk som inte låter sig påverkas av enskilda individers tyckande.
En persons rätt att tanna ska inte avgöras om han lyckas charma folk eller om han är en ogin jäkel. Det ska avgöras utifrån de förutsättningar han kommer ifrån och de han möter vid ett eventuellt återvändande, ingenting annat. Inte ens om han/hon väljer att lämna sin religion och ansluta sig till en ny här i Sverige.
 
Och det visar ju att vi måste ha ett regelverk som inte låter sig påverkas av enskilda individers tyckande.
En persons rätt att tanna ska inte avgöras om han lyckas charma folk eller om han är en ogin jäkel. Det ska avgöras utifrån de förutsättningar han kommer ifrån och de han möter vid ett eventuellt återvändande, ingenting annat. Inte ens om han/hon väljer att lämna sin religion och ansluta sig till en ny här i Sverige.
Apropå vilket land flyktingarna vill till ;)
http://www.unt.se/omvarld/enad-front-i-flyktingpolitiken-4394202.aspx
"Portugal har till skillnad mot Ungern erbjudit sig att ta emot fler asylsökande än vad EU begärt. Landet är i behov av arbetskraft, till exempel inom jordbruket, men problemet är att det inte är så många syriska flyktingar som vill till Portugal. Hittills har landet tagit emot 555 av de 5 651 flyktingar som omfördelats till andra EU-länder för att avlasta Italien och Grekland."
 
Apropå vilket land flyktingarna vill till ;)
http://www.unt.se/omvarld/enad-front-i-flyktingpolitiken-4394202.aspx
"Portugal har till skillnad mot Ungern erbjudit sig att ta emot fler asylsökande än vad EU begärt. Landet är i behov av arbetskraft, till exempel inom jordbruket, men problemet är att det inte är så många syriska flyktingar som vill till Portugal. Hittills har landet tagit emot 555 av de 5 651 flyktingar som omfördelats till andra EU-länder för att avlasta Italien och Grekland."

Jo fast inte har vi väl hört att Ungern är ett land att längta till heller?
 
Undrar hur många miljoner Ungern lade ut på en omröstning gällande under 2000 personer och som knappast har någon real betydelse varken enligt Ungerns egna lagar och de bindande internationella avtal man ingått...Ett paradis för oansvariga politiker verkar det mer som...
 
Utvandrade invandrare o deras betydelse i ett större perspektiv:
"TV-serien Utvandrade invandrare berättar alltså om flyktingar som idag har lämnat Norden. Inspirerade av utbildning, språkkunskaper och erfarenheter från Finland har de återflyttat till sina forna hemländer och har högt uppsatta positioner i samhället. De verkar som bland annat läkare, jurister, musiker och politiker. Syftet är att lyfta upp det nordiska och i synnerhet det finländska skolsystemet, demokratin, jämställdheten och det politiska systemet som modell för andra länder. I Finland har man klagat över att flyktingar inte arbetar, att de inte är till nytta för samhället och endast lever på statens bekostnad. Det fanns därför orsak till föra fram en positiv vinkling av människor som fått hjälp och stöd och nu hjälper andra."
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/09/30/de-tar-med-sig-den-nordiska-drommen
 
Vilket är anledningen till att vi bör ha målet att ha en helt fri migration.

Det är alltid människor det handlar om. 99% av dem helt utan andra avsikter än att skapa sig ett bättre liv här.

Nu börjar det finnas gott om plats i mottagandet igen. Regeringen bör vakna. Jag hoppas på Miljöpartiet. Men tyvärr tror jag ingen vågar stå upp för en hållbar migrationspolitik innan valet 2018. Inte ens Centerpartiet.
Målet är väl redan idag att försöka hjälpa så många som möjligt
 
Målet är väl redan idag att försöka hjälpa så många som möjligt

Mitt inlägg handlar inte om att hjälpa. Fri migration handlar om att bereda människor möjlighet att bygga sina liv på det ställe de vill.

Och, nej, det är inte målet som jag uppfattar det. Av flera anledningar.
 
Mitt inlägg handlar inte om att hjälpa. Fri migration handlar om att bereda människor möjlighet att bygga sina liv på det ställe de vill.

Och, nej, det är inte målet som jag uppfattar det. Av flera anledningar.
Ja, det låter ju jättebra om människor får bosätta sig var dom vill
Frågan är vilka som skulle vilja flytta hit till Sverige?

Du har tex bra jobb och bostad, skulle du idag vara sugen på att flytta till ett land utanför EUs gränser?
 
Som kvinnlig (?) västerlänning löper du betydligt större risker i Afghanistan än som afghan, särskilt som manlig sådan.

Varför det ska vara så?
Tja.

Är det så? Finns det statistik på hur många kvinnliga västerlänningar som råkat illa ut i förhållande till inhemska män? Jag skulle tro att det är precis omvänt nämligen. Att räkna procentuellt går också bra.
 
Mitt inlägg handlar inte om att hjälpa. Fri migration handlar om att bereda människor möjlighet att bygga sina liv på det ställe de vill.

Och, nej, det är inte målet som jag uppfattar det. Av flera anledningar.
Och då uppstår naturligtvis frågan, vad ska hända med dem som redan bor på den attraktiva platsen.
Med tanke på de miljöproblem som väntar så kommer dagens flyktingströmmar att vara en krusning på ytan jämfört med vad som komma skall. Är du beredd att flytta, utan ersättning eller tvingas dela med dig utan ersättning. För det blir det oundvikliga resultatet av öppna gränser.....
 
Är det så? Finns det statistik på hur många kvinnliga västerlänningar som råkat illa ut i förhållande till inhemska män? Jag skulle tro att det är precis omvänt nämligen. Att räkna procentuellt går också bra.
Jag är övertygad om att det är olika saker man riskerar beroende på om man är västerländsk kvinna eller inhemsk man.
 
Det var i och för sig inte frågan. Du sa att en västerländsk kvinna löpte STÖRRE risk att råka ut än en inhemsk man.

Ja, som reflektion kring varför UD avråder från att resa till Afghanistan jämfört med att kunna skicka hem asylsökande.

Det är antagligen fler inhemska män som råkar illa ut i Afghanistan jämfört med antalet västerländska kvinnor.
I absoluta tal.
Och i det sammanhanget bör man ju också fundera på hur många inhemska män som befinner sig i Afghanistan jämfört med antalet västerländska kvinnor.

Men om det är vad du försöker få mig att skriva: nej, jag har ingen statistik.
Men jag är fortfarande fullt övertygad om att det är rimligt av UD att avråda från resor till Afghanistan samtidigt som det kan var godtagbart att skicka hem asylsökande.
 
Är det så? Finns det statistik på hur många kvinnliga västerlänningar som råkat illa ut i förhållande till inhemska män? Jag skulle tro att det är precis omvänt nämligen. Att räkna procentuellt går också bra.
Jag tänkte precis exakt samma sak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp