Kan man hjälpa en flykting som ska utvisas?

Hur ska en kille som nyss fyllt 16, hitkommen från en fattig situation i Afghanistan, själv kunna finansiera bostad och utbildning? Som ung, "barn", får han inte ta ett arbete t.ex.
Missade att han bara var 16, men uah man blir ju helt stel.
Vihar det gott.
Finns ju en del som bor själva på gymnasiet dock. Men som flyking kanske det inte är tillåtet.
 
Jag menar "enkelt" i den mening att det inte är ogenomförbart. Att det skulle kosta, självklart.

Men, vad menar du med "motsägelsefull och inte rimlig"? Alla detaljer kring hans fall vill jag inte skriva här då jag vill undvika att han identifieras. Det är jag som grubblar och funderar och inte hans person som ska visas upp offentligt.
Han lämnar sin mamma och sin syster att klara sig själv för att som fjortonåring(trettonåring?) ge sig ut på en lång och farofylld resa till en annan världsdel. En resa som dessutom inte precis är gratis. Men denna företagsamme unge man skulle inte kunna klara sig i sitt eget land, där han kan språket, har kontakter osv.?
 
Missade att han bara var 16, men uah man blir ju helt stel.
Vihar det gott.
Finns ju en del som bor själva på gymnasiet dock. Men som flyking kanske det inte är tillåtet.
Numera delas det bara ut tillfälliga tillstånd. När dessa gått ut blir det omprövning. Finns inte skyddsbehovet då blir det utvisning. Får man avslag är man ingen flykting längre
 
Han lämnar sin mamma och sin syster att klara sig själv för att som fjortonåring(trettonåring?) ge sig ut på en lång och farofylld resa till en annan världsdel. En resa som dessutom inte precis är gratis. Men denna företagsamme unge man skulle inte kunna klara sig i sitt eget land, där han kan språket, har kontakter osv.?
Ok, jag kan inte gå in mer på detaljer, då outar jag killen helt och det vill han knappast.

Jag fabulerar inte och jag känner till omständigheter som är väldigt obehagliga och som visar att han riskerar livet om han återvänder. Hela situationen är speciell och även hans sk gode man är förbluffad över att MIG inte tycks ta hoten på allvar.

Att han sen, om han lämnas ifred och får leva vidare, säkert kan hanka sig fram i hemlandet, försörja sin mamma och syster med diverse arbeten, är en sak. Men han har andra drömmar om sitt och deras liv. De slås i kras nu.

Igen - jag fattar absolut att Sverige inte kan ta hand om alla som vill ha en bit av vår enorma välfärd. Min sorg är personlig och inte allmän.

Men, jag lämnar min tråd nu. Tack för alla svar, ffa svaren med förklaringar och information. Tack.
 
Men, jag lämnar min tråd nu. Tack för alla svar, ffa svaren med förklaringar och information. Tack.
Jag är verkligen ledsen att du får så trista svar från en del. Ibland kan ju svaren vara raka och ärliga men tråkiga att få, och hur sorgligt det än känns så är det ju så det är ibland. Men vissa kan ju inte låta bli att sprida sin främlingsfientliga skit i varenda tråd de hittar.

Jag förstår att du känner stor sorg över att han inte kan få stanna. Jag har själv genom arbete kommit i kontakt med många flyktingar, en del som levde gömde och en del som väntade på besked. Man önskar verkligen att man kunde hjälpa allihopa, skydda dem och stötta dem. Världen är grym ibland.

Stor kram från mig!
 
Jag är verkligen ledsen att du får så trista svar från en del. Ibland kan ju svaren vara raka och ärliga men tråkiga att få, och hur sorgligt det än känns så är det ju så det är ibland. Men vissa kan ju inte låta bli att sprida sin främlingsfientliga skit i varenda tråd de hittar.

Jag förstår att du känner stor sorg över att han inte kan få stanna. Jag har själv genom arbete kommit i kontakt med många flyktingar, en del som levde gömde och en del som väntade på besked. Man önskar verkligen att man kunde hjälpa allihopa, skydda dem och stötta dem. Världen är grym ibland.

Stor kram från mig!
Tack!! :heart
 
Svarar alla.
Jag förstår ju till fullo att vi inte kan ha en flyktingpolitik alt invandringspolitik där "alla" kan komma in i obegränsat antal och oavbrutet.

Det handlar egentligen bara om att jag är ledsen över en speciellt människa, som vi lärt känna och som vi så innerligt önskar att vi kunde hjälpa. En väldigt ung och sårbar människa som kommer att skickas tillbaka till ett liv som han kommer att ha svårt att påverka och förbättra, ett liv i fattigdom och där han inte får fortsätta att gå i skola ens utan måste hjälpa till att försörja sin mamma via gatuförsäljning. När det KUNDE, med så enkla medel, bli så bra. En ung människa som är förtvivlad och dessutom rädd.

Det är allt.
Hur man ska ställa sig till alla de andra i andra situationer, eller liknande situationer, det vet jag inte. Ingen har väl ett svar som är helt och odelat humant?
 
Jag förstår inte varför man ska göra skillnad på människa och människa! Är det farligt så är det, man flyr väl knappast sitt hemland för att man inte har något bättre för sig.
Som kvinnlig (?) västerlänning löper du betydligt större risker i Afghanistan än som afghan, särskilt som manlig sådan.

Varför det ska vara så?
Tja.
 
Men, om man inte uppfyller dessa kriterier, förutom att man flyr från ett land där man av olika skäl inte är trygg eller säker, där ingen framtid finns, MEN som bevisat sig vara ambitiös, klart anpassningsbar, lätt och villig att integrera ... varför kan han (i detta fallet en han) inte få stanna? HUR stelbent är MIG egentligen? Är det så orimligt med en human inställning? Är det sån kris i Sverige att man på inga villkor kan kringgå bestämmelserna en aning för en människas skull?

Jag ser och förstår dina argument, men vill inte att det ska vara så. Det är så inhumant att jag vill skrika.

Problemet blir väl när alla vill vara undantag enligt din beskrivning. Hur och vem ska bestämma vilken individ det ska göras undantag för, och vem som inte ska få något undantag.
Godtycklighet vill vi (jag) inte ha.
 
Att han sen, om han lämnas ifred och får leva vidare, säkert kan hanka sig fram i hemlandet, försörja sin mamma och syster med diverse arbeten, är en sak. Men han har andra drömmar om sitt och deras liv. De slås i kras nu.
.

Det du skriver här handlar ju om något helt annat än asyl.
Det handlar om så många människor som har andra drömmar än den verklighet man lever i.
 
Om killen själv skaffar bostad och utbildning är han väl välkommen att stanna .
I sverige får man väl bo och plugga?
Ja och de som anser att han ska få stanna kritsar bara ned sitt namn på den bankförbindelse som krävs för att finansiera det hela. Man lägger sina pengar där ens åsikter ligger ;)
Fast.....det alltid mycket lättare att vara generös med andras pengar...
 
Förstår inte vad som hände med förra inlägget...

Jag förstår precis hur du känner @Otherside, då även jag har närkontakt. Med flera...
Har flera vänner och bekanta som har familjehemsplacerade unga afghaner, som man vet inte kommer att få stanna, eftersom de har i princip exakt samma bakgrund som din kille.
De får runt 29 tkr/månaden i arvode och omkostnader och de har pratat om att när pojkarna blir hemskickade, så kommer de troligen skicka ner en del pengar för att underlätta omställningen för killarna. Familjerna gör inte slut på de pengarna de får, så de kan gott hjälpa dem när de kommer hem igen. Snacka om kulturchock, från en svensk familj, med vår standard, till sin egen familj... Men de blev placerade när det stod på som värst, så det är väl därför...
Kommer dessa killar tillbaka, lär ju det sprida sig fort, och den organiserade flyktingsmugglingen blir lidande. De lovar ju ofta något vi inte kan uppfylla.

Jag hjälpte även många jugoslaver när det var aktuellt, så jag förstår din förtvivlan. Man blir personligt involverad.
Nu lägger jag min kraft på de som har PUT/är födda i Sverige ska ha samma rättigheter som våra barn.
Det är ca 70 000 ungdomar mellan 16-25 år i Sverige, i dag, som lever under hedersrelaterat våld och förtryck...
Jag känner att mina krafter gör bättre nytta där, än med med de som inte har giltigt asylskäl.

Det bästa vore ju om alla länder tog ansvar. Då hade vi inte varit i den här sitsen alls.
Ungern folkomröstade ju om att ta emot något tusental kvotflyktingar! Att det går an! SÅ många ungrare som vi har tagit emot genom åren. Så kan de inte ta emot en futtig summa kvotflyktingar?
Jag skäms å mina ungerska släktingars vägnar.
Men den nöten lägger jag på någon som hanterar utrikespolitik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp