kan man jobba som..

L

Liisa

Hej :) efter jag gått på gymnasiet på hästhållning så skulle ja vilja bli en sån som jobbar med att ta hand om misshandlade hästar då skulle ja bara fråga kan man leva på detta? eller kan man i huvudtaget jobba som det? måste man gå längre utbildning eller räker det med dom 3 åren ?

;)

Sv: kan man jobba som..

Det beror på vad du menar med att "jobba med". Ren jobb att bara ta hand om den finns inte utan det är mer eller mindre folk som gör det ideellt. Men om hästarna är i riktigt dåligt skick så måste det ju till veterinärvård så veterinärer jobbar ju med dem kan man säga.
Men som rent arbete som man kan försörja sig själv på också finns det inte.

Blir nog svårt, var ska du få in pengar ifrån? Att ta hand om hästar kostar en hel del men du kommer inte att kunna få ut något på det. Vill du göra det så kan du kanske du kan hjälpa till på t ex Svenska hästars värn, om du fortfarande går gymnasiet kan du kanske göra din praktik på något sådant ställe? Att försörja sig på det tror jag inte går men tycker man att det är roligt så kan du ju göra det idellt. Annars så kanske du ska fundera på att utbilda dig till t ex veterinär eller djurskyddsinspektör som ju också jobbar med att göra det bättre för djur. Lycka till med yrkesvalet!

Svaret är nej, du kan inte leva på att ta hand om misshandlade hästar.

Det är nog så svårt att få loss hästarna, och sedan ska de rehabiliteras (som ingen betalar dig för) och sedan ska det hittas ett lämpligt hem. Även om du skulle kunna sälja hästarna så kommer du inte få mkt för dom (varför ska någon betala mkt pengar för en svår häst när de kan få en lätt för samma summa?).

Vill du hjälpa misshandlade hästar skulle jag tro att du får göra det ideelt.

Du behöver mer än 3 års gymnasie utbildning för att ta emot misshandlade hästar eftersom endel hästar som blivit misshandlade har väldigt svåra mentala problem. Och somliga har svåra fysiska problem som behöver ses om.

Grundlig etologisk (läran om djus beteende) kunskap behövs.
Oftast "problemhäst" vana (dvs hästar som har ägare eller fd ägare som har haft problem).

I slutändan är det ett tungt och mödosamt jobb, den enda förtjänst man får på det är den psykiska, att få må bra över att man hjälpt ett djur. Även om det är en otrolig känsla är det inget du kan köpa mat för.

åh tack då vet jag det ;)
Men djursjukinspektör låter intressan vad ska man gå för linje då? :)
Och det är en sån som inspekterar så att djuren mår bra va? ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 382
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 571
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 223
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka