Kan man kastrera en 14-årig hingst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ludwig XII
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 423
L

Ludwig XII

Jag funderar på att kastrera min 14-åriga hingst. Tror ni man kan göra det och blir det någon skillnad? Som det är idag så är han mycket stursk och "hingstig". Våra andra hingstar är mycket mer "normala".

Är det någon som har kastrerat en så gammal häst och hur gick det?
Undrar om det är större risk för komplikationer när dom är äldre?
Han har mycket hals och man, försvinner det mån tro???

Tacksam för svar!!!!!!!!!!

Marie.

Sv: Kan man kastrera en 14-årig hingst?

visst kan man kastrera även om dom blivit äldre. nu har vi iofs. alltid kastrerat på klinik (med operation, sövd och sydd. här kostar det ungefär 2500 kr) även yngre hingstar, men jag har hört att det är lämpligt att göra så med äldre hingstar pga. blödningsrisk osv.

vi har vid några tillfällen skurit hingstar som passerat 10 år. en del kan falla ur en del pricis efter, andra inte. en del blir val. väldigt fort, för andra har det tagit längre tid.

våra hästar har alltid haft korta ryckta manar, men inte ska en kastrering påverka manen. det finns ju val. med väldigt lång/tjock man.

Jo om vi ska kastrera så blir det sövning och hela baletten... Han har MYCKET man (ner till marken) så man vill ju som ha kvar den. Sedan om lite av hingsthalsen försvinner gör ju inte så mycket....

jag har en 15 årig valack som blev kastrerad när han va 4 år och han är ENORMT hingstig. betäcker ston så fort han kommer i samma hage och har riktigt hingst humör. Vill alltid bestämma och blir skitsur om han inte får som han vill... han är mycket mer hingst än dom riktiga hingstarna i stallet. Så det är nog lite olika från häst till häst hur dom blir efter en kastrering. Vissa går det aldrig ur....

Jag träffade en valack som blivit kastrerad som 17 åring tror jag det var. Han hade betäckt hela sitt liv innan det, men när han blev kastrerad så blev han valack direkt. Ungefär som han tyckte det var skönt och var färdig med det andra. Han går med ston i samma hage, och inga problem alls!

Jag har hört att ifall man kastrerar en hingst så förblir den hingstig lika månader som det antal år den är gammal vid kastreringen, alltså skulle din häst förbli hingstig i 14 månader, och en tvååring fortsätter "hingsta" sig i två månader osv, men jag kan tänka mig att det varierar ganska mycket.

Tror inte det påverkar manen, och inte halsen heller. Har sett en del valacker som kasterades rätt sent, och har alltså kvar hingsthalsen. Beter sig dock som "vanliga" valacker.

Har kastrerat hingst vid 12 år, det blev en valack. Men det tar ett tag innan hormonerna är ute ur systemet. Och har de betäckt innan kastreringen lär det inte gå ur ö h t.

Vi har en 17-årig valack som är kastrerad som ung, men han är oerhört hingstig i sitt beteende. Inte så att han betäcker, men han har rejäl hingstnacke (bredd över mankamen sett uppifrån), reagerar som hingst i mångt och mycke och har kvar sin hingstmentalitet. Jag tror det beror mycket på individen.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 950
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
905
Senast: animalasia
·
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär... 2
Svar
25
· Visningar
5 661
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 147
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Blandraser och renraser