Kan man köpa något för 0 kr?

D

Diggemon

Jag har ett litet dilemma. Jag kommer i nästa vecka att få en häst (gratis). Givetvis vill jag ha ett bevis på att jag då verkligen äger hästen och har skrivit ihop ett köpekontrakt (med delar från ett "riktigt"), men kan jag verkligen KÖPA en vara för noll kronor?

/ Digge
 
Nej det kan du inte, för isåfall måste ni upprätta ett gåvobrev eller överlåtelse dokument. Däremot kan du köpa hästen för 1 krona, och skriva ett vanligt köpekontrakt. :D
 
Så om jag betalar 1 krona hoven = 4 kr är det ok?
Jag vill nämligen inte ha ett gåvobrev...känns dumt..
Känns iofs dumt att betala 4 kr också.
/Digge
 
Köp den för en tia, det vet jag en annan tjej som gjorde. En guld peng e alltid fint!
 
Någon som vet var man kan hitta exempel på gåvobrev el. om man kan köpa sådana?

Finns det på internet eller är det affären som gäller?
 
Jag är också skrockkfull,du "måste" betala en liiiten slant för din nya kuse..Lycka till med hästen1
 
Jo, det har jag sagt till sambon också, men han tycker jag är fånig! :mad:

Jag får väl ge ägaren ett par kronor så blir alla nöjda.

/ Digge
 
Gåvobrev innehåller uppgifter om givare och mottagare (med personnummer), vad gåvan omfattar (det behöver ju inte vara EN sak, det kan vara flera, eller del av något), värdet på gåvan samt vem som ska betala ev gåvoskatt. Och datum förstås. Undertecknas av givaren, i alla fall om givaren betalar skatten. Jag kan tänka mig att mottagaren kanske också ska skriva under om gåvoskatten ska betalas av mottagaren.

Jag vet inte hur det är om man inte är släkt, men 'inom familjen' är gåvor på max 10 000:- per år skattefria, per person. Så du kan tex få 20000:- skattefritt av dina föräldrar varje år, 10000 från mamma och 10000 från pappa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 118
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp