Kan man se på klippta partier...

Asa_S

Trådstartare
... om det är för sent att klippa mer? Skulle gärna befria mina shettisar från värmen under vårvintern men har klippt sent ett år och det syntes i sommarpälsen länge (och givetvis minns jag inte hur sent det var...).

Tänkte att det kanske går att se på något sätt i de partier där de är klippta sedan tidigare :idea:?

Sv: Kan man se på klippta partier...

De fäller en hel del (har precis börjat ordentligt) men det tar väldigt lång tid för dem att bli av med all päls och nu när solen börjar värma blir de så himla varma när de ska jobba i sin björnpäls. De är båda svarta men idag i solen såg jag att åtminstone den ena skimrar i brunt, som de gör när håren "dör" innan de faller loss. Rimligtvis borde hår lossna innan sommarpälsen börjar växa ut (det är väl samma hårsäck?) så jag kanske hinner om jag gör det nu i dagarna?

Isåfall skulle jag satsa på att klippa så mycket som möjligt för att minimera risken för "ränder".... Annars en B-vitamin spruta och flitigt gnuggande!

Ska testa vika stubben bakåt och lysa med pannlampa och se om det syns någon svart päls under. Så länge den nya pälsen inte hunnit börja växa borde det ju inte spela någon roll. Vill fortfarande undvika att täcka så jag tänkte spårklippa men med nästan hela halsen klippt.

Gnugga kan jag nog göra 24/7 utan att det går speciellt mycket fortare för det, de både sätter och släpper pälsen i "lager" :laugh:.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Bamburine
·
Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
453
Senast: DeCloe
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare
Tillbaka