Bukefalos 28 år!

Kan min häst lida av bronkit?

Elisha

Trådstartare
Min häst har sedan ca 2 veckor tillbaka (precis när denna varma hetta kom) börjat andas kraftigare och så rinner det lite lätt ur nästan. Hon hostar inte. Jag upplever att detta endast är ute, alltså ej i stallet, och framförallt på dagtid. Jag motionerar henne oftast på kvällen runt 20 och då är det bra, men de gångerna jag har tagit ut henne dagtid har detta uppkommit. Förra sommaren hade hon även liknande symtom, lite lättare andningsvårigheter som jag kopplade till att det var varmt.Även i detta fall eftersom andningssvårigheterna uppkom precis när det gick väldigt snabbt från 0gradigt till vår. Inga andningssvårigheter på vintern, och inte heller fram tills för 2 veckor sen.. Bytte stall för ca 1-2 månader sen om detta kan vara av betydelse. Stallet har bra miljö, stort luftigt stall, bra hösilage, icke dammigt kraftfoder, ganska mkt hagvistelse osv...
Är hypokondrier så är givetvis riktigt orolig över att detta kan vara kvickdrag? Eller bronkit? Men hon hostar ej och andas inte jättefort, utan lite kraftigare än normalt men som ingen utomstående som inte kollade in henne jättenoga skulle tänka på.. Kan hosta till någon gång ytterst sällan vid igångsättning till trav men det är väldigt sällan så inget som borde hänga ihop med detta.

Ska givetvis kontakta vet. för en genomgång men vill ändå ha lite råd här och nu! Det som jag tycker är konstigt är att när det är svalare på kvällen så andas hon relativt bra... Som att det hänger ihop med värmen känns det som...
 
Sv: Kan min häst lida av bronkit?

Hästen kan vara pollenallergisk, eller allergisk mot damm - är ju rätt dammigt ute nu när det är soligt och inte så mycket gräs vuxit upp än som binder jorden.
 
Sv: Kan min häst lida av bronkit?

Ja, jag har också funderat på det. Tack för svar :) Ska ringa Ultuna idag och boka in någon tid för undersökning iaf.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 413
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 040
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 334
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 893
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp