kan min häst vara utsliten? (långt)

jonbon

Trådstartare
jag har en 10 årig varmblodsvalack som användes som travhäst tills dess att han var 4år. enligt vad jag har hört så ville dom inte ha honom kvar då hans ben inte höll, men en annan säger att det var för att han inte ville springa!
i alla fall så fick jag honom som 4 åring, och har haft honom som ridhäst till hobby ridning träning och några tävlingar. nu har vi vart till veterinären för att han var halt och han reagerade då men 1-2 gradiga hältor på alla 4a vid böjprov. så han fick metacam utskrivet och fick det 10 dagar. sen återbesök 16 dagar senare och då var han halt höger fram och höger bak på rakt och böjtspår i traven.
veterinären säger då att han är utsliten och rekomenderar avlivning eller att han går som sällskap efter sommaren!:( och avråder annan undersökning som tex röntgen behandlingar OSV. pga av att hästen ej har A1 försäkring som kan täcka de kostnaderna!

en kompis till mig och hennes equiterapeut anser att en sån ung häst inte kan vara utsliten. utan att han bara att han inte har rätt rörelser osv så att han blir halt! ska jag gå till en annan veterinär eller kan dom vara utslitna? jag tror ju att han gick rättså hårt när han var runt 2 år och denna häst är idag 172cm i mankhöjd så han var långt ifrån färdigväxt! jag tycker inte det borde vara så konstigt om han är sliten då!
om vi ska dra paraleller till männiksan så ska man ju inte styrketräna med vikter fören man är 15 eller när det nu var:P borde ju va lika med hästarna att det tar på kropparna på dom!

tacksam för svar!:)

Sv: kan min häst vara utsliten? (långt)

Jag skulle aldrig acceptera ett svar som bara säger utsliten. För ett fel finns det och utsliten säger ingenting. Sa han bara det veterinären ? Inte att tex: skador på det eller det, eller annat ?

Visst kan de vara trasiga och utslitna redan tidigare än vid 10-årsåldern. Besiktigade du hästen när du tog hem den som unghäst? Hade den någon liten markering redan då, som sedan inte åtgärdats så går det snabbt att slita sönder en häst som felbelastar sig och bär ryttare.

Förstår veterinären som avråder från fortsatt utredning då det är mycket pengar redan innan man behandlat något. Hur mycket pengar kan och vill du lägga på en häst som kanske aldrig blir frisk?

Klart en 10åring kan bli utsliten. Jag vet betydligt yngre hästar än så som varit utslitna.
Den kan ha blivit utsliten av din ridning också, du har ju ändå haft den i sex år så några tecken på hälta tycker jag den borde ha visat innan om det är pga körningen som ung.

Att vända sig till en annan veterinär känns ju lite onödigt. Det kommer bara bli ännu dyrare eftersom du då måste "börja om från början".
Vill du fortsätta använda och ha kvar hästen måste den ju genomgå en ordentlig undersökning och är du redo att lägga de pengarna (Det kommer bli dyrt!!) så är det ju bara att säga det till din veterinär, så ska du se att denne undersöker vidare.

Utsliten, och "inte ville springa" kan hänga ihop, eller det är väldigt vanligt att det hänger ihop. En häst med småskavanker här och var vill eller kan sällan bjuda framåt och ta i ordentligt.
Jag tror tyvärr att du slänger iväg dina pengar på att åka till fler veterinärer. Som tidigare sagt, visst kan du ge hästen en chans MEN du får räkna med att lägga ut många tusenlappar, oändligt med tålamod och hästen kanske aldrig kommer kunna användas fullt ut.

KL

Innan du bestämmer dig för vare sig det ena eller andra så skulle jag med de symptomen ta ett blodprov för fästingburna sjukdomar. Kostar ca en femhundring (sist jag gjorde det iaf vilket iofs är tre år sedan) och det kan mycket väl vara problemet när hästen är öm i flera leder.

Ja, hästen kan ha kroniska förändringar i sina leder och vara "utsliten". Vilket konstigt begrepp förresten!?

MEN - jag skulle inte heller vilja avliva min häst pga att veterinären tror att så är fallet. Det är ju helt upp til dig om du vill gå vidare och få en riktig diagnos på hästen. Jag skulle ha meddelat vetten att jag ville ha plåtar på de onda lederna för att se om det finns skelettförändringar eller ej. Det är samtidigt schysst av veterinären att tidigt berätta för dig att hon eller han tror att prognosen är mkt dålig och därmed spara dina pengar. Förmodligen har veterinären gjort fler fynd än de du beskriver här, gallor, ömheter, snedbealstningar osv, som talar för diagnosen "utsliten".

Om du ska vidare eller inte beror på hur mycket pengar du har att lägga på utredning av det hela. Som exempel har jag haft en häst som visade lätt rörelsestörning vid ridning på böjtspår. Utredningen på honom tog mer än ett år och kostade en bra bit över 50 000 i bara veterinärvård. Visst den hästen lever idag och mår bra men det är bara du som kan svara på om du har tiden, orken och pengarna att gå igenom det hela. Dessutom kanske ändå bli ställd inför att hästen inte kan bli bra.

ja ni har ju helt rätt! pengarna finns egentligen inte!
känns ju dumt att ta av pengarna som mamma och pappa sparat till mig från jag var liten:P
och dom kanske ändå inte räcker om det blir så dyrt som för dig (masse)!
dock är den här hästen värd sin vikt i guld för mig. och många andra beundrar honom för sitt lugn och för att han är så snäll!
min storasyster hade examens fest hemma nu i juni och då fans det massa barn som ville rida. så då fick han ställa upp som ponny ridnings häst;) och min lillasyster som nu är 5år rider honom utan att jag håller i! jag går bara brevid för att berätta hur hon ska göra!

och han är ju min ögonsten:) men jag vill ju inte ha han kvar om han har ont! och sist jag såg honom springa var i hagen och det såg inge vidare ut!:/
tack för svaren allihopa!!!

Man kan ju kanske tänka sig att om han får vila ordentligt, några månader, kanske han kan vara smärtfri vid enklare ridning i skogen och liknande.
Beror ju på om man kan tänka sig att ha kvar en häst bara för att klappa på och rida lite ibland.

För om jag förstått det rätt så har du ändå tränat och ridit ganska mycket på sistone om ni tävlat osv?
Det är ju alltså inte omöjligt att han kunde ha ett drägligt liv med lugnare ridning.

Hör med vet vad de tror om saken. Man kunde ju pröva en viloperiod och se hur det utvecklar sig.

Fast en häst som redan i dagsläget är så halt som ts beskriver tycker jag ska få komma under behanding och inte gå och ha ont. Att vila bort skador handlar ju ofta om att först behandla för att ge en rimlig chans, och sedan låta vila. Att bara vila ökar inte sällan på problemen, då hästen går kvar och snedbelastar för att undvika det onda. Då kommer istället problem på andra ställen och sedan är det ju tvärrökt.

Jag har märkt att det är bortkastad tid ibland, men vetten brukar ju säga vila en vecka och kom igen. Har aldrig hjälpt på min, däremot vila efter behandling med NSAID.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 402
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 179
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
23 048
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka