Panik vid dusch

bumpo

Trådstartare
Min snart tvååring (mindre än en månad kvar till 2års dagen) är i princip otröstligt hysterisk när han måste duscha. Just nu är baljan sönder och jag letar efter en bra men under tiden tills en ny blir införskaffad så måste vi duscha. Han bryter ihop fullständigt och det gör så ont i mig. Mesta kaoset blir när håret ska bötas ner och tvättas och sedan sköljas rent men även avspolning av kroppen är hysteriskt.

Vad kan jag göra för att avhjälpa?

Min son vill varken duscha eller bada (annat än på badhuset). Han skriker som om vi försöker ha ihjäl honom.

Försökt göra det till en rolig, mysig stund. Sitta i pappas knä funkar hyfsat, då är det bara lite skrik och panik.
Badanka går bra någon minut.

Min son vill varken duscha eller bada (annat än på badhuset). Han skriker som om vi försöker ha ihjäl honom.

Försökt göra det till en rolig, mysig stund. Sitta i pappas knä funkar hyfsat, då är det bara lite skrik och panik.
Badanka går bra någon minut.
Men oj det låter ju ännu jobbigare. Här funkar ju i alla fall bada bra även om han inte vill bli blöt i håret då heller.

Nu när vi måste duscha så är både jag och sambon med i duschen och fjantar och har oss och det är lite enklare då men ändå total panik.

Men oj det låter ju ännu jobbigare. Här funkar ju i alla fall bada bra även om han inte vill bli blöt i håret då heller.

Nu när vi måste duscha så är både jag och sambon med i duschen och fjantar och har oss och det är lite enklare då men ändå total panik.
Det är sjukt jobbigt. Så pass att vi drar oss för att duscha/bada hemma.
I badhuset går det som sagt bra, det tycker han är roligt.

Min dotter fick sitta på golvet med leksaker medans jag duschade. Att duscha henne ensam med liksom allt fokus riktat på henne funkade inte alls när hon var liten, men "vi ska duscha" fungerade bättre.

Tror inte nåt av våra tre barn gillat att duscha. Att tvätta håret har varit en kamp 😄 Vi har duschat tillsammans med dem i famnen och gjort så gott vi kunnat. Ibland har de fått skrika helt enkelt för att håret faktiskt måste tvättas…. Att sitta på golvet medan vi duschar som någon annan föreslog har vi också gjort. Nu är kan de stora duscha utan panik och den minsta som fyller tre år tycker att det är okej. Känns som en vanesak för dem allihop. Min tolkning är att det är sjukt läskigt att få vatten i ögonen, näsa och mun.

Kan det hjälpa med nåt sånt här?
1000031021.webp

Jag insåg igår att mitt barn inte duschat på hela veckan för det är en sån jäkla kamp varenda gång 🙈
När han väl är i duschen vill han inte gå ut 🙃

Inte mycket till hjälp, men du är inte ensam.

Min snart tvååring (mindre än en månad kvar till 2års dagen) är i princip otröstligt hysterisk när han måste duscha. Just nu är baljan sönder och jag letar efter en bra men under tiden tills en ny blir införskaffad så måste vi duscha. Han bryter ihop fullständigt och det gör så ont i mig. Mesta kaoset blir när håret ska bötas ner och tvättas och sedan sköljas rent men även avspolning av kroppen är hysteriskt.

Vad kan jag göra för att avhjälpa?

Kan ni låta honom hålla i duschen? Om han känner att han har kontroll på vattnet kanske han upptäcker att det är roligt?

Kan nån av er sätta sig i duschen med honom och be honom hjälpa er tvätta ert hår? Det kanske kan hjälpa honom hantera att bli duschad av er sen?

Min dotter fick sitta på golvet med leksaker medans jag duschade. Att duscha henne ensam med liksom allt fokus riktat på henne funkade inte alls när hon var liten, men "vi ska duscha" fungerade bättre.
Vi har testat det med i olika varianter och under senaste året. Har ju inte alltid tillgång till balja när vi varit borta och i land måste det saneras barn.
Tror inte nåt av våra tre barn gillat att duscha. Att tvätta håret har varit en kamp 😄 Vi har duschat tillsammans med dem i famnen och gjort så gott vi kunnat. Ibland har de fått skrika helt enkelt för att håret faktiskt måste tvättas…. Att sitta på golvet medan vi duschar som någon annan föreslog har vi också gjort. Nu är kan de stora duscha utan panik och den minsta som fyller tre år tycker att det är okej. Känns som en vanesak för dem allihop. Min tolkning är att det är sjukt läskigt att få vatten i ögonen, näsa och mun.
Just hårtvätt gör jag bara med schampo typ var tredje vecka annars så gnuggar jag bra genom håret med vatten. Så skitig blir han ju inte i hårbotten. Och ja självklart så gör jag snifftest för att se att han inte luktar skunk ;)
Jag insåg igår att mitt barn inte duschat på hela veckan för det är en sån jäkla kamp varenda gång 🙈
När han väl är i duschen vill han inte gå ut 🙃

Inte mycket till hjälp, men du är inte ensam.
Vi har i alla fall inte problem med att få honom ur duschen, det kan liksom inte gå fort nog.

Men lite skönt att höra att jag intw är ensam trots allt. Mina bekantingar med barn har barn som älskar dusch och hatar bad så det hjälper ju inte mig då.
Kan ni låta honom hålla i duschen? Om han känner att han har kontroll på vattnet kanske han upptäcker att det är roligt?

Kan nån av er sätta sig i duschen med honom och be honom hjälpa er tvätta ert hår? Det kanske kan hjälpa honom hantera att bli duschad av er sen?
Oooh smdet har jag inte tänkt på. Klart Marodören ska få styra vattnet. Han ÄLSKAR att spruta med vattenslangen när han får det. Jag får investera i bra skrapa för att få undan vattnet från övriga badrummet sen 😁

Har ni någon plastlåda eller något han kan sitta och bada i istället?
Jag har badat mina barn i lite större handfat också när nöden kräver det. Diskho också 😄

Mina barn har även tyckt det varit trevligare att få vattnet hällt på sig istället för duschas.
Från en tillbringare, stort glas, vattenkanna eller vad som finns tillgängligt :)
Och yngsta ville långt upp i åldern hålla en handduk för ögonen när håret skulle sköljas.

Min yngsta älskar att duscha och har gjort länge, men bara om han själv får hålla i duschmunstycket. Håret däremot är en annan femma, där har vi bara tvättat om det verkligen behövs. På senare tid har han faktiskt börjat acceptera det om han får skölja håret själv, då har jag förstärkt ordentligt med hejarop. Han är 3,5 nu men har duschat ”själv” sen han var kanske 1,5-2 år.

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 221
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: Albatross
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 168
Kropp & Själ Jag får rätt ofta höra att eftersom vi har badkar så är vi inte miljövänliga. Men det måste väl ändå bero på HUR man använder sin... 2
Svar
24
· Visningar
8 359
Senast: smedsussie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka