Kan någon förklara skillnaden på hö och ängshö?

Marna

Trådstartare
Vi tar eget hö som nu börjar ta slut. Det har lite lågt proteininnehåll som jag tycker är bra då jag har ponnyer.

Nu måste vi köpa mera hö och då finns det annonser med HÖ och ÄNGSHÖ här i trakten.

Skillnad och varför?

Var snäll och svara dum stockholmare som bott i Skåne sedan 1992, alla våra ponnyer mår jättebra och förökar sig med fina föl.

Saken är den att ängshöet kostar 1.40/kg medan vanligt hö kostar ca 1.70 - 1.80/kg, inget är analyserat men det gör jag själv och kompletterar efter resulatatet med ev tillägg.

Sv: Kan någon förklara skillnaden på hö och ängshö?

Som jag har lärt mig är ängshö ett mera fintrådigt hö med lägre värden. Fast du borde lagt tråden på Foderforumet så hade du kanske fått bättre svar.

Ängshö är taget från en ickesådd vall, alltså "naturhö". Det kan ha lägre värden, men inte säkert. Det har ofta större bredd av växtarter i. Jag är inte jättebra på det där, men det är det som är skillnaden. Ängshö är från en äng och vanligt hö är från en "gräsåker". Jag skulle nog inte köpa ängshö utan att FÖRST ha analyserat det. Det kan vara lågt i protein många gånger. Och då blir det dyrt ändå för du måste stödutfodra så mycket mer.

Men iom att du analyserar ditt hö och kompletterar därefter, så spelar det nog inte så stor roll vilket hö du väljer, ängshö eller vanligt. Bara du analyserar INNAN du köper så du inte står där med ett jättekasst hö. Det är ju inte ens säkert att det vanliga höet har bättre värden än ängshöet.

På foder finns det nog de som kan detta bättre än jag. Mitt tips är att du lägger tråden där istället.

Jaha ja, men då kanske moderatorn är snäll och flyttar mitt inlägg. Tack för svar i alla fall.

Instämmer varmt i vad Zenith säger om att analysera först, åkte själv på en nit med ängshö för en massa år sedan och stod med stora mängder av ett kasst hö som jag betalat för mycket för.

Ängshö är fint, tunnt gräs, ofta med en mängd olika örter i sig. Jag analyserade faktiskt ett 2 patier ängshö från -04 i höstas (tänkte slänga det, men ville kolla först). Båda visade sig vara jättebra. Det ena höll en kvot på 5,9, det andra på 6,4! Jag ringde Analycen som gjort proverna och frågade hur det kunde komma sig (det var dessutom sena skördar med utblommade strån) och deras förklaring var att det förekommer att änghö är just så bra, trots att det är sent skördat och från vall som aldrig är gödslad.
Jag tror dock att motsatsen är vanligare och rekommenderar, liksom Zenith, att skicka på analys innan du hämtar partiet för att undvika obehagliga överraskningar. Om det är FÖR lågt i proteinhalt är det nästan omöjligt att kompensera utan att måsta ge mängder av soja.

Jag måste bara tillägga att det doftar av lavendel när våra hästar tuggar av ovan ängshö... :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Ofräsch häst?
Tillbaka