Kan någon förklara ?

Adrenochrome

Trådstartare
Varför har man flexikoppel i kombination med halti ? Ser det ganska ofta nu, senast i dag en liten terrier som sprang som en galning..och tvärstopp när flexit tog slut. Såg inge kul ut. Visst, det ser inget roligt ut med flexi + vanligt halsband och full fart sen stopp..men eftersom detta var ett halti så slets ju huvudet åt sidan av kraften eftersom den hade halti. Visst har jag sett halti många gånger, men inte direkt i dessa kombinationer. Börjar se det mer och mer märker jag.

Sv: Kan någon förklara ?

Ren och skär okunnighet och förmodligen fått tipset av någon egenutnämnd expert..

Sånt här blir jag förbannad när jag läser! Vad ÄR detför idioter som kombinerar detta? För det första är det motsägelsefullt. Flexit lär hunden dra och haltin ska motverka det? Sedan som du säger, skaderisken. Nej fyfan tack och lov har jag sluppit se något liknande ännu.

Ja, man undrar verkligen hur folk tänker. Här i mitt område finns det en tant som har två schäferkorsningar i varsin halti som sitter fästa i samma flexi med hjälp av ett tvillingkoppel :crazy: Ser helt livsfarligt ut.

:eek: Hur tänker man när man kombinerar de två? :confused:

Jag tycker visserligen inte att ngt av sakerna är bas/vardags utrustning utan en komplettering. Tex halti för att under en tid träna bort ovana att dra i koppel eller flexikoppel för att ge större frihetskänsla till en hund utan fungerande inkallning.

Troligen någon som inte har en aning om varför han/hon använder den typen av utrustning :/.
Konstig kombination verkligen! Undrar vad ägaren ville uppnå när han/hon bestämde sig för att sätta det på sin hund..

För att man inte vet och inte kan och inte bemödar sig med att ta reda på hur saker och ting fungerar innan man sätter dem på hunden.

När jag började använda halti på min hund, fick jag intrummat av alla att absolut aldrig i kombination med flexi, långlinor mm. Nu är jag en flexihatare av rang men det var ändå trevligt att folk brydde sig och tog tiden att förklara.

Har sett flexi fäst i både halti & antidragselar. För mig är det likställt med dem som alltid rider med tusen inspänningsattiraljer på hästen och lik förbaskat så finns där inte ens en början till korrekt form.

Synd att folk inte läser på lite bättre. Jag ser haltin som ett väldigt bra hjälpmedel om man hela tiden är uppmärksam och jobbar med sin hund. Själv har jag den numera bara vid tre olika aktiviteter - cykelturer, rollerbladesturer och när jag är på utställning. Det sista är för att då kan jag lätt hålla min översociala racka vid min sida och då slipper var enda hund och människa som bevistar utställningen, hans påhälsning. Naturligtvis är målsättningen att den inte ska behövas alls och det kanske kommer när han mognat något :cool:

Okunnighet. Precis som någon skrev: flexit lär ju hunden att dra, samtidigt som haltin ska göra så att hunden inte drar.

Här finns det någon som ständigt och jämt går runt med den kombinationen på en vit herdehund (eller vad det nu kan tänkas vara, ser i mina ögon ut som en sådan iaf). Jag har aldrig riktigt förstått varför, men inte heller haft möjlighet att fråga ägarna. Annars har jag som tur är aldrig sett flexi i kombination med någon "anti-drag-grej".

Ok, tack för alla svar. då är det extrem okunskap helt enkelt. Trodde det blivit någon *fluga*. Men det här då som jag också ser ganska mycket av. Hundar som drar i kopplet verkar det vara poppis att dra kopplet som en snara runt midjan...dvs om ni förstår vad jag menar. Hunden har kopplet som vanligt i halsbandet, men sen drar man resten runt midjan, ja som en strypsele...eller nåt sånt. Kan ju aldrig vara skönt för hunden ?

Om hunden är van att gå i flexi, o kunnat gå normalt i vanligt koppel så kan Flexi vara en gudagåva.
Men halti + flex är baea idiotiskt.

Har aldrig hört någon hund som lärt sig gå pga rät använt flexi.

Det var det värsta jag har hört! :eek:

Jag har just skaffat en halti för finträning, såg till att få massor av instruktioner hur det skulle arbetas med. Detta använder jag med vanliga kopplet, som han redan kan gå relativt bra i ändå.
På vanliga promenader går jag oftast med flexi just för jag inte är så rörlig själv och det ger honom lite extra rörlighet, han springer aldrig tills det tar stopp.

Skulle ALDRIG få för mig att kombinera dom!

Kl*

Har ingen direkt koll på vad det finns för olika koppel och så och nu blev jag väldans nyfiken på vad det är ni prata om:D

Så vill någon snäll person förklara?? ^^

Här finns de olika kopplena på bild. Flexi är alltså "dosan" som innehåller ett långt koppel som rullas ut/in för att ge hunden ska kunna vara friare under koppelpromenader. Springer hunden ut kopplets längd stoppas den ganska tvärt och efter fem meters galopp t.ex. kan stoppet bli tämligen obehagligt för hund och förare och dessutom kan det vara skadligt för hunden.

En halti är en hundgrimma som ska förhindra att hunden drar. Stoppar hunden så åker huvudet åt sidan = stort obehag. Flexi + halti innebär att hunden hinner möjligens kan få upp rätt stor fart innan huvudet bryskt far åt sidan om hunden skulle kuta iväg och föraren inte är beredd. Inte speciellt ergonomiskt. Jag är ingen veterinär, men det kan tänkas att skador lätt kan dyka upp här...

Tyvär har jag sett kombinationen en del i mina trakter. Senast på en tax :confused: och på en amstaff-liknande valp...*suck* Det får mig alltid att vilja gå fram och ge dem en liten lektion, men med 99% säkerhet skulle det inte tas emot så väl. Stackars djur.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 118
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 402
Senast: Johanna1988
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 637
Senast: Snurrfian
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 441
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka