Kan någon hjälpa mig förstå detta... (hö och slowfeedingnät)

Kristall10

Trådstartare
Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda.
I höstas när vi började fodra med hösilagebal så satte vi ett nät med 2,5 cm maskor över balen för fri men begränsad tillgång. Har haft det nätet länge och det brukar funka bra för att hålla halvblodet i lagom hull. Men efter någon månad så hade c-ponnyn framför allt gått upp lite för mycket i vikt så då testade vi att sätta dubbla nät på balen. Det funkade bra och ponnyn började gå ner lite i vikt och de andra hästarna höll även de bra hull med dubbla nät. En bal med dubbla nät räckte drygt en vecka.
För ett par veckor sedan hade vi en rejäl snöstorm och samtidigt var det dags att ställa in en ny bal i hagen. Båda näten hade frusit ihop ordentligt och varken jag eller sambon var sugna på att böka längre än nödvändigt med höet i det ovädret så vi ställde in en bal utan nät. Den balen räckte nästan två veckor så då ställde vi in även nästa bal utan nät. Tänkte att hästarna har lärt sig nu att inte hetsäta så vi inte behöver näten längre.
Bal nr två har nu varit i hagen i en vecka och än är det mycket kvar trotts mycket spill. Vi har en foderlåda med tak men hästarna puttar ut höet. Men nu till det som förbryllar mig. Trotts att höet räcker nästan dubbelt så länge fast än det dessutom blir en del spill så går hästarna upp i vikt. C-ponnyn är nu överviktig igen och vi måste sätta på näten. Men i mitt huvud går det inte ihop hur höet kan räcka längre men hästarna går upp i vikt. Höet är från en och samma vall och och har ungefär samma näringsinnehåll varje år. Men visst kan säkert vissa balar vara mer näringsrika än andra beroende på vallens variation. Men tänker att det inte borde skilja så pass att ponnyn blir fet efter två balar, eller?
 
Kan det vara så att ponnyn äter mer utan nät och någon av de andra äter mindre? Jag såg att du skrev att hästARNA går upp i vikt, men tänkte om det ändå kan vara en möjlig förklaring.
 
Kan det vara så att ponnyn äter mer utan nät och någon av de andra äter mindre? Jag såg att du skrev att hästARNA går upp i vikt, men tänkte om det ändå kan vara en möjlig förklaring.
Ja, fast då borde halvblodet äta väldigt mycket mindre och ändå gå upp i vikt....🤔
Balen räcker ju nästan dubbelt så länge utan nät, men hästarna går upp i vikt och då framförallt c-ponnyn. Jag får inte ihop det 😅
 
Kanske som du skriver, lite ner kräm i just de här balarna och har råkat fodra med just dom efter varandra?
 
Jag spånar hej vilt nu utan några som helst belägg för det. Men jag tänker lite såhär.
med näten på får de inte i sig samma mängd hö så snabbt utan de står och småäter ”hela tiden”. Detta kanske också gör att de gör av med mer energi på att äta.
utan nätet kan de kasta i sig höet snabbt och däremellan hålla längre pauser på ätandet. Att kasta i sig maten då och då gör kanske att de går upp i vikt lättare?

Hänger du med hur jag tänker?
Antagligen är jag helt ute och reser dock :D
 
Jag spånar hej vilt nu utan några som helst belägg för det. Men jag tänker lite såhär.
med näten på får de inte i sig samma mängd hö så snabbt utan de står och småäter ”hela tiden”. Detta kanske också gör att de gör av med mer energi på att äta.
utan nätet kan de kasta i sig höet snabbt och däremellan hålla längre pauser på ätandet. Att kasta i sig maten då och då gör kanske att de går upp i vikt lättare?

Hänger du med hur jag tänker?
Antagligen är jag helt ute och reser dock :D
Hänger absolut med och jag tänker att ditt resonemang låter rimligt 😊
Vad som är rätt eller fel har jag dock ingen aning om 😅
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Twirro
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 294
Senast: WSLPZF
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 035
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp