kan någon tipsa mig... jag blir galen..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare virkon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 664
V

virkon

Har en häst som har en förmåga att trampa av sig framskorna när hon står uppbunden på stallgången/spolspilta.

hon vrider på huvudet för att se vad som händer bakom sig eller för att klia sig på magen och då flyttar hon ena benet och ställer ned sin hov på kanten av andra framhoven. När hon märker att hon står lite galet så istället för att flytta tillbaka den hoven som är "överst" så drar hon sig loss med den hov som är underst istället vilket får till följd att skon på den hoven trampas av... suck och stön.

Jag har sökt med ljus och lykta på internet och i butiker efter något slags hov/skoskydd som hon kan ha på sig när hon hanteras på stallgången men har inte hittat något bra alternativ.

boots hjälper inte då dessa inte går ända ned runt skokanten - tappskoalternativ typ oldmacs är inte heller aktuella då dessa är tillverkade för hovar utan skor och jag skulle inte få ned hennes stora hovar med skor på i en sådan där gummigalosch...

har ni något tips så berätta för mig för jag håller på att bli galen av att passa på hennes ben varje ögonblick hon står på gången..

mvh Linda.

Sv: kan någon tipsa mig... jag blir galen..

Kan du inte be hovis fila av kanten på skon så hon lättare glider av skorna när hon trampar sig ..

Och har du verkligen provat ordentliga boots ,jag upplever att det hjälper eftersom de lyfter från hoven så de inte glider längs med hoven /skon så att säga även om de inte täcker helt ner över skon .

köp stora och kanske dubbla just i stallgången .

Miaa

Sv: kan någon tipsa mig... jag blir galen..

Hej miaa -tack för dina tips.

Hovslagaren brukar fila ned kanterna för att förhindra att skon slits av, jag skall testa med riktigt stora boots ifall det hjälper, kanske sådana tjocka i neopren - då kanske hon tycker det känns obehagligt att sätta ned hoven på det "underlaget" och flyttar självmant tillbaka hoven igen..

värt att testa!

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 453
Senast: Marvin
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 575
Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 921
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Har en häst med dålig hovkvalitét, sköra hovar som spricker. Problemhovarna blir dock inte bättre när häst skrället gång, på gång, på... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 619
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023