Kan underbett utvecklas i efterhand?

eldkyss

Trådstartare
Vår rottisvalp på 5 månader har senaste tiden utvecklat ett underbett. Detta var inget som jag noterade när vi hämtade henne och heller inget som står i besiktningen. Ska kontakta uppfödaren. Men skulle tycka det vore värdefullt med andras erfarenheter. Kan de vara så att hon är i en tillväxtens att det kommer att räta upp sig? Enligt veterinären så är det helt ofarligt.. Men jag funderar på om eventuellt intresse av framtida valpkull och utställningsplaner går i stöpet nu?
 
Okej. Är de just på rottis eller rent generellt? Var hos veterinären i annat ärende igår och hon sa att de brukar bli "värre" men som sagt inget farligt. Men hon kanske inte hade så god koll. Men de finns inget man kan göra för att påverka det själv?

Hon är så väldigt fin exteriört i övrigt så vore lite trist. Hursomhelst så älskar vi ju henne oavsett men de är klart de hade vart bättre utan underbett.

Växer i regel underkäken snabbare än överkäken och att överkäken mycket väl kan växa ikapp sedan?
 
Underbett kan ofta utvecklas i den ålder din valp är och tyvärr är det väldigt sällan det rättar till sig. Underkäken växer under längre tid än överkäken, så ett litet överbett i den åldern hade haft betydligt bättre prognos än ett underbett. Jag råkade själv ut för att en lovande inköpt hanvalp som hade korrekt bett vid inköp, utvecklade ett underbett i samband med tandömsning och det rättade aldrig till sig. Jag fick alltså lägga alla avels- och utställningsplaner på hyllan för den hunden...
 
Okej. Är de just på rottis eller rent generellt? Var hos veterinären i annat ärende igår och hon sa att de brukar bli "värre" men som sagt inget farligt. Men hon kanske inte hade så god koll. Men de finns inget man kan göra för att påverka det själv?

Hon är så väldigt fin exteriört i övrigt så vore lite trist. Hursomhelst så älskar vi ju henne oavsett men de är klart de hade vart bättre utan underbett.

Växer i regel underkäken snabbare än överkäken och att överkäken mycket väl kan växa ikapp sedan?

Ur valpkullen som några jag känner så hade ena valpen ett litet underbett på besiktningen så han fick stanna. Dessvärre runt 5 månaders ålder blev underbettet värre och dom valde att avliva honom några månader senare eftersom han led av underbettet och fick problem med maten. Dom avlivade i samråd med vet.
Nu menar jag verkligen inte att det behöver bli värre för din hund. Utan det kan stanna vid ett litet underbett och hunden inte lider av det, men skulle inte använda hunden i avel.
 
Jag hade en valpkull där samtliga hade bett utan noterbara avvikelser vid åtta veckors-besiktningen. Halva kullen (4 st) utvecklade underbett i olika omfattning i samband med tandbyte. Den andra halvan hade korrekta bett som vuxna. Ingen av valparna med underbetten har haft problem med sina bett utan har levt helt normala liv.
 
Ja tyvärr jag har en hund som var utan anmärkning som valp men har ett medelstort underbett nu i vuxen ålder,vad tråkigt när du tänkt ställa ut :/
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en snart 7 månader gammal aussievalp som precis har diagnostiserats med "förmodad OCD" i såväl bogled som armbågsled på ena...
2
Svar
39
· Visningar
8 001
Övr. Hund Vi har en sex månader gammal hane av sällskapsras som vi trivs oerhört bra med, han är lätt att ha att göra med och ha med sig överallt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 574
Senast: HeddaVovven
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: NotlikeI
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 302
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp