Sv: Kan vi inte drömma lite?
Jag är lite minimalist, på så vis att jag hatar att ha för mycket grejer skräpandes. Men är det inom en rimlig gräns och man gör sig av med en del gammalt så!
Jag rider AR så det är väl inget att hymla med att jag är influerad av det när det gäller vad jag tycker är snyggt.
Sadel: Antingen riktigt snygg spansk/portugisisk skolsadel, eller någon av de dyrare varianterna flexibla dressyrsadlar som även är tänkt att ge bra sits (ligger på 25-30k de jag tittat på). Men det som är helt avgörande är hur bra kommunikationen/stabiliteten blir och hur bra hästen gillar sadeln, hittar jag ingen bättre än den jag har nu är det ingen idé att köpa ny även om man skulle vinna 100k!
Träns: Träns med dekorerade spännen i spansk eller portugisisk modell. Det jag tittat på kostade "bara" 550kr så jag skulle nog leta mer om jag hade obegränsat med pengar! + matchande tyglar!
Bett: Hittat ett jättesnyggt stångbett med orm-mönster i skänklarna.. Bara för att det var snyggt/annorlunda. Funktionsmässigt skulle jag vilja ha ett sprenger bridong-bett.
Stigbyglar: Nöjd med dom jag har
stigläder: Dito
Schabrak: Hittat en som gör handsydda spanska schabrak. I 2000kr-klassen (på de jag dregglat efter) så det ska till att man blir rik för att beställa ett sånt.
Ev underlägg till sadeln, pad: Behövs ej
sadelgjord: Eric le tixerant-gjorden (stavning?)
vintertäcke: Ett till Rambo Optimo och några liners (man blir verkligen kräsen, jag skulle vilja ha ett till för att kunna ha två färdiga i olika foder, eller en med och en utan halsen fastsatt, så det blir enklare för mig och för stalljouren, nu blir det ju att man får ta ett "skräp-täcke" istället om det mot förmodan blir blött eller man har satt i helt fel foder) Sitter verkligen kanon på min pålle som är lite svår att hitta täcken med bra passform till!
regntäcke: Se ovan
stalltäcke: Använder inte
transporttäcke: Skulle vilja ha ett ännu tunnare svett-täcke att ha varma sommardagar när man ändå vill ha på något för säkerhets skull. Typ nät på sidorna och tunnt men heltäckt material uppe på ryggen.
transportskydd: Behövs ej
lädergrimma: Inte spanat in något särskilt, en mjuk brun inte alltför tjock lädergrimma som inte kräver för lång inmjukningstid för att vara lätt att hantera, och såklart är snygg.
ridtäcke: Använder ej
benskydd/lindor: BRA senskydd som inte är för långa för de rätt så korta benen och som är smidiga- inte stela. Jag är så sällan i behov av senskydd och då blir man för snål för att köpa något riktigt bra. Samtidigt tycker jag de billiga börjes-skydden nästan gör mer skada än nytta då hästen vid tillfälle nästan trampat av dom och snubblat på dom. Gissningsvis för att de är i den lite stelare varianten.
Ridbyxor: Just nu är jag lite kär i leggings-varianter av ridbyxor

alltså "pull-on" utan hake och dragkedja. Behöver ingen skoning i dagsläget iallafall och då prioriteras komforten, att de inte är stela. Pikeur skulle vara kul att ha råd med mest för att se vad folk pratar så varmt om!

I dagsläget vågar jag inte ens prova för att jag ändå inte kommer vilja lägga pengar på något sånt.
Hjälm: En bra ventilerad hjälm som ändå inte blir för tjock, med klassiskt utseende skulle jag vilja ha. Fast gärna i brunt, eftersom jag inte gillar svart. Kanske BoT´s nya hjälm annars för säkerhetens skull?
Hursomhelst borde jag verkligen skaffa ny men har haft svårt att hitta någon som känns bra på skallen, är väl ärligt talat lite snål också. Har haft min gamle trotjänare i säkert 8-9 år och skaffat en ny billig som bara ligger och samlar damm eftersom den trycker i pannan.
Stövlar/chaps/skor: Oj oj, till punkten som man aldrig kan få nog av!
Skulle vara jättekul med ett par snygga jodphurs + perfekt sittande chaps för att ha om man en dag ska tävla, alternativt snygga ridstövlar som ändå känns bra att ha på sig (tycker de brukar kännas stela). Sen skulle jag verkligen behöva ett par vanliga jodphurs eller sommarridskor eftersom de lite fodrade läderridstövlarna lär bli alldeles för varma i sommar. OM jag använder dom i sommar lär jag ändå snart behöva nya ridstövlar istället för jag misstänker att dom slits mer i gegga och torrt väder än i snön.
jacka: Skulle behöva en vår- och höstjacka. Kollat på några från Horsewear men har man obegränsat med pengar skulle jag nog kolla på ex. Kyra K och Pikeur också!
Sen håller jag på att spara till en jättesnygg ridkappa i Ull som jag kanske förhoppningsvis har råd med till nästa höst/vinter!
handskar: Vill både ha riktigt bra thermohandskar till nästa vintersäsong och ett par mittemellan-handskar att använda när det inte är fullt så kallt. Gärna fodrade skinnhandskar med fingrar.