Bukefalos 28 år!

Kan vi inte prata lite om städning...?

Skugga

Trådstartare
Det kan ju inte bara vara jag som är hundmänniska OCH vill ha det hyfsat rent omkring mig? ;-) Men hur gör man?!

Dela med er av de bästa knepen för att hålla (någorlunda) rent inne, allt från grovingång med hund-dusch till tips om superborstar till fällningen! Vilken dammsugare klarar hundhårs-råttor i storlek baby-elefant, vad får en vit päls vit igen och hur får man stopp på det satans gruset!?

Tips, klurigheter, hundträning som underlättar vardagen, bra grejer att ha hemma... Allt ni kan komma på! Jag vill verkligen få en effektiv vardag kring det här med städning.

Mitt bidrag:
- Såpa får bort det mesta ur hundpälsar, inklusive lukt av rådjurskadaver...
- Ett portabelt sopset i en klatschig färg står alltid framme hemma hos oss - perfekt att fånga en del av det där gruset som tycks föröka sig självt.
 
Jag har väl lite halvt gett upp... Men vår robotdammsugare är faktiskt väldigt trevlig, den tar inte allt men den tar det värsta. En furminator drar av kopiösa mängder päls, det är rätt gött att se all päls åka iväg utomhus istället för att hamna på golvet inomhus. Sista knepet är att hundhår lossnar hyfsat lätt från tygsoffan när man drar över den med en fönsterskrapa!
 
@Milosari Robotdammsugare... *drömmer mig bort... Klarar den trösklar och smala hallar och sånt där krafs som finns i gamla hus också?

Fönsterskrapa! Ska genast testa!

@Monstermom Sambon föreslog jordgolv vid nästa renovering, lite samma liga... :angel:
 
@Milosari Robotdammsugare... *drömmer mig bort... Klarar den trösklar och smala hallar och sånt där krafs som finns i gamla hus också?

Fönsterskrapa! Ska genast testa!

@Monstermom Sambon föreslog jordgolv vid nästa renovering, lite samma liga... :angel:

Vår klarar benen på soffan som är stålrör på ca 3 cm höjd. Kanske t o m lite mer? Så trösklar borde inte vara något problem.
 
Jag har också gett upp.. Och tänker köpa in städhjälp så jag slipper tänka på skiten :up:

Men annars har även jag en robotdammsugare. Den är kung på att få mattan ren från hundhår! Jag är dock slö och orkar inte tömma den så ofta som jag borde, så den blir stående i långa perioder när den skulle kunnat göra massor med nytta..
 
Det kan ju inte bara vara jag som är hundmänniska OCH vill ha det hyfsat rent omkring mig? ;-) Men hur gör man?!

Dela med er av de bästa knepen för att hålla (någorlunda) rent inne, allt från grovingång med hund-dusch till tips om superborstar till fällningen! Vilken dammsugare klarar hundhårs-råttor i storlek baby-elefant, vad får en vit päls vit igen och hur får man stopp på det satans gruset!?

Tips, klurigheter, hundträning som underlättar vardagen, bra grejer att ha hemma... Allt ni kan komma på! Jag vill verkligen få en effektiv vardag kring det här med städning.

Mitt bidrag:
- Såpa får bort det mesta ur hundpälsar, inklusive lukt av rådjurskadaver...
- Ett portabelt sopset i en klatschig färg står alltid framme hemma hos oss - perfekt att fånga en del av det där gruset som tycks föröka sig självt.

Vad är rent? I min värld är grus och damm inte smutsigt. Det är inte ohygieniskt på samma sätt som en smutsig toalett eller eller ett smutsigt kylskåp. Har jag intalat mig. Helt uppriktigt skiter jag i damm och grus. Det röjer jag bort med jämna mellanrum mest bara för att. Inte för att jag störs av det. Jag ser det inte. Jag anser att det tar för mycket tid och energi att ur den aspekten ha ett rent hem.
 
Försöker ha hundarna ute så mycket som möjligt. De är mycket ute i trädgården. Åker vi i väg nån timme el så får de vara i sina hundgårdar istället för inne.
 
Dammsuga, dammsuga och dammsuga. Jag har en långhårig hund som i perioder fäller som snön faller i norrland på vintern. Jag dammsuger ungefär varannan dag och borstar hunden med en pälskarda ett par gånger i veckan för att få bort löst hår innan det hinner hamna på golvet. Jag försöker också borsta hunden utomhus på min uteplats så att löst hår som kommer av och inte fastnar i kardan inte hamnar på golvet.

Vintertid så har jag alltid en handduk hängandes i hallen och hunden får inte gå in i lägenheten innan tassar och ben är torkade, päls också om det regnar. Vill man kan man ha en borste hängande vid ytterdörren som man kan borsta av tassarna med innan hunden får gå in för att minimera grus och annat.

Dock ska det sägas att om man är en städfanatiker och måste ha det kliniskt rent runt sig hela tiden så att ens hus ser ut som att det ska visas till försäljning så ska man nog inte ha hund. Ska vara någon extremt liten hund som inte fäller isf. Det blir skitit när man har hund, så är det bara. Innan jag skaffade hund städade jag kanske en gång varannan vecka, men nu när jag har hund hade det aldrig funkat, både jag och hunden hade drunknat i skit om jag städat så sällan.
 
Skippa hundar med pälsar som drar in tre ton grus :D ha på regnoverall när det är äckligt väder ute och spola av tassarna efter promenaderna. Ge riktigt bra mat så hårar inte hundarna mer än nödvändigt.

Och framförallt: skaffa en destruktiv monstervalp. Då jäklar lär man sig städa ;)

Själv sopar jag golvet i hallen en gång per dag, men misstänker att jag drar in mer smuts än hundarna... I övrigt märker jag inte av hundarna i städningen mer än att fönstren har nosavtryck på sig och det är lite sand i sängen om jag inte bytt lakan på ett tag.

Justja. Mattor, det har jag inte.
 
Se till att inte ha en planlösning där man behöver gå igenom hallen stup i kvarten. Det har vi. Totalt värdelöst eftersom att det resulterar i att allt som hundarna drar in och som kanske lossnar i hallen och inte i köket eller någon annanstans dras runt ändå. En grovingång står på tillbyggnadslistan om vi bor kvar.

I övrigt har jag hundar som inte fäller. Trevligt ur en synpunkt men pälsen drar ju istället in en hel del. Det är mindre trevligt men pga allergisk make har jag inget val. Men jag drömmer ibland om en korthårig hund bara för det. Mina spolas dock av rätt ofta, vid slaskväder varenda dag. Och badas ca en gång i veckan. Annars skulle det vara totalt omöjligt.

I övrigt gillar jag mattor, trasmattor. Stoppar upp grus, lätta att skaka av (görs två gånger i veckan vid städning) och tvättas vid behov.
 
Vi har ju 3 barn så de smutsar faktiskt ner mer och vår lilla hall stoppar inget. Så lösningen är kortklippta tassar undertill och avspolning om de är skitiga vilket är ofta. Sedan dammsugar vi eller roboten varje dag. Vinthunden fäller i typ 2 veckor max 2 ggr om året i furminatorn och pudeln fäller inte. I hallen ligger en stor matta som suger upp vatten det första man kliver på samt handdukar upphängda men de används sällan då dusch är effektivare.
 
Dammsuger dagligen och låter inte hundarna vara i soffor och sängar. Använder hundgårdarna flitigt, särskilt nu på sommaren när de gillar att vara ute.
 
Dalmatinern fäller knappt och har så lite päls att han torkar på fem minuter om han lägger sig på sin filt och vi slår på fläkten när han är blöt. :angel:
Någon smuts drar han inte in heller, det ramlar liksom av. Sedan så måste han bada 2-3 gånger i veckan på grund av sjukdom.

Den lilla däremot... han drar in grus, smuts, är mer blöt än torr trots att det är mitt i sommaren. Ser fram emot hösten. :up: Han kommer att få en regnjacka för att han tar hundra år att bli torr och han hatar att vara blöt. Han rullar sig torr på alla mjuka ytor han kan hitta. :nailbiting:

Ska följa den här tråden noga. :D
 
Jag drömmer om ett eget ritat hus där jag ska ha en grovingång med golvbrunn och dusch precis innanför dörren, och rejäla tvättmaskiner/torktumlare och en bra dusch i anslutning. Det tror jag skulle göra underverk om man kunde få hundar och barn att ta den vägen och kunna spola av dem och maken vid behov! :up:

Tills jag lyckas få tag på tillräckligt mycket pengar så bor numera dammsugaren i hallen med kontakten i för att kunna ta det mesta akuta, barnen är tränade från tidig ålder att det är ett privilegium att få dammsuga men nu börjar de komma på att det faktiskt inte är det. :meh: Vi har samma eländes planlösning som @Emor och det är verkligen helt idiotiskt! :rage:

Jag försöker ha en handduk och torka av hundarna när vi kommer in, men huliganen har lite svårt att hålla sig stilla vilket gör att det stänker grus och sand överallt tills jag hinner få fram handduken och den lilla daghunden håller sig visserligen stilla men drar in helt sjuka mängder med grus, det går liksom inte att torka ur hennes päls. O_o Jag skulle kunna sätta henne i badkaret men det är ungefär det värsta man kan gör mot henne enligt hennes sätt att se på saken så det känns inte så där jättekul...
 
@Snurrfian ja visst hade det varit något! Vi har iaf tack och lov toan precis innanför ytterdörren, tre steg och hunden är i duschen. Alltid något!
 
@Snurrfian ja visst hade det varit något! Vi har iaf tack och lov toan precis innanför ytterdörren, tre steg och hunden är i duschen. Alltid något!
Då har du det bättre än mig! :D Jag måste få med mig hundarna en bra bit och då är det badkar... Till duschen måste vi i princip igenom hela huset... :meh: Att det dessutom är parkett i hallen känns som ett hån... :meh:
 
Korthåriga hundar:up:

Men sen måste jag säga tvärtom om mattor. Vi har en stor matta i hallen som fångar upp det mesta av gruset, den dammsugs ett par gången i veckan. I kök/vardagsrum har vi två stora ullmattor som inte drar åt sig varken hår eller smuts och som inte tar åt sig lukt, men vi slipper den grusiga känslan som jag tycker är ganska trist.

Och ja, våttorka är det enda sättet att få golvet riktigt rent, tyvärr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp