Bukefalos 28 år!

Kan vi inte prata lite om städning...?

Vi har en handduk som alltid finns tillgänglig för hunden, om hon är grusig torkar jag av det utanför dörren och om det regnar tar jag tassar när hon sitter på hallmattan. Regntäcke är alltid på vid regn!

Sen dammsuger vi iallafall varannan dag men det är mest katternas förtjänst :angel: Mira smutsar varken ner eller fäller något speciellt!
 
Just nu är alla hundarna långhåriga och drar in både grus och diverse grenar, gräs och annat som fastnar. När jag har syrrans hund här drar han nog in lika mycket som mina två tillsammans :angel:

Dammsuga ofta, helst varje till varannan dag. våttorka ett par gånger i veckan och sen tvättar jag filtarna i soffan 1-2 gånger i månaden, då har de inte hunnit se skitiga ut men jag gör det ändå, hundarna ligger trots allt mycket på dom. Lakan byts ca 1 gång i veckan. Ibland oftare.

De spolas av om de är skitiga. Duschas med schampo och balsam 2-4 ggr i månaden. Oftare om de rullat sig i något eller blir ovanligt skitiga.

Ibland är man ju dock lite lat och då blir det snabbt skitigt på golvet framförallt :angel:

Kortklippta slipper jag både en massa städning efter hundarna och fällandet :)
 
och sen tvättar jag filtarna i soffan 1-2 gånger i månaden, då har de inte hunnit se skitiga ut men jag gör det ändå,

Jag tänker tvärtom - börjar filtar och lakan se smutsiga ut, då tvättar jag hunden. :D

(Jodå, klart jag byter lakan och filtar regelbundet också. ;))
 
När jag läser här så inser jag att mina hundar inte skitar ner särskilt mycket. Jag vill ha rent omkring mig men det räcker med att dammsuga en gång mer vecka och torka golvet då också (blank lackade golv där alla fläckar syns). Under värsta säsongen (fällning/blött ute) blir det kanske dammsugning 2 gånger per vecka om vi hinner. Soffan dammsugs en gång per vecka.

När vi flyttar till större tänker jag att vi skaffar en robotdammsugare.
 
Våra hårar något fruktansvärt i perioder, och då gäller det att dammsuga, dammsuga och åter dammsuga:p

I hallen har jag skaffat en plastmatta, älskar den! Lätt att göra ren, hundarna torkar gärna av sig på den och håren sätter inte fast, helt perfekt matta enligt mig!

Sen byter vi lakan, filtar etc ofta.
 
Ångmopp på golv och mattvätt på mattor/heltäcksmattor. Och så dammsugning däremellan. Vissa mattvättar kan även användas på golv. Vanlig golvtorkning känns som om man mest flyttar runt skiten.
 
Eheeheee. Dammsugare?! Tja hade jag bott själv hade jag inte brytt mig så värst, men iom kinkig gubbe och liten lägenhet så blev det en robotdammsugare för jag avskyr att dammsuga.
Sen fäller hunden typ 2 gånger om året och därimellan inget alls så det är mest grus han drar in.
 
En groventré är underbart :love:
Våra hundar är typ alltid blöta och skitiga när de kommer in, eftersom de älskar minsta lilla vattenpöl och mer än gärna tar en vända på leråkern innan ingång. En snabb avtorkning med handduk och sedan 30 minuter i grovrummet så vet man dem bara att ruska på sig och sedan är det inga problem att släppa in dem igen :) är de riktigt skitiga spolar jag av dem med vattenslangen utomhus först.
Det mesta gruset faller av i grovrummet, resten av huset dammsugs och våttorkas ett par gånger i veckan.

Furminatorn hjälper bra mot pälsen, annars är de ganska stilla inomhus och sprider inte runt pälsen så mycket. Oftast hamnar den dessutom i tussar i hörnen, som är enkla att plocka för hand så fort man ser dem :p
I sängen blir det värst med päls, i fällperioder byter jag lakan 2 gånger i veckan..


Tilläggas ska kanske att jag tycker att det är fullt tillräckligt rent när vi har det så här ;) sambon tycker att det är lite för "smutsigt", men han är lite känslig med.

(Ett annat alternativ som funkar bra är att passa kompisarnas 5-åriga son som älskar att dammsuga :up: )
 
Jag tänker tvärtom - börjar filtar och lakan se smutsiga ut, då tvättar jag hunden. :D

(Jodå, klart jag byter lakan och filtar regelbundet också. ;))

Det kan vara så att jag ibland låter dom torka sig på filtarna :angel: :D

Men som sagt. Filtarna SER inte skitiga ut. Men det känns som att de borde bli det så då tvättar jag dom ändå.

Däremot filten i bilen.. När hundarna varit i lagån ett par timmar är de inte alltid superrena :D
 
Jag har grus överallt i min lilla etta om jag inte dammsuger minst varannan dag. Sen får jag väl erkänna att städning inte är något jag alltid prioriterar... Däremot byts sängkläderna varje vecka.

Det jag faktiskt gör är att spola hunden om det är kladdigt ute. Och sen har jag alltid ett mörkt överkast som jag inte är rädd om på sängen, så att jag slipper ligga i ett sandtag. Sen har jag ett andra "finöverkast" som jag lägger på om jag får gäster. Över soffan har jag också ett överdrag som jag tar av då och då för tvättning.
 
Jag kardar av min päls utomhus ett par gånger i veckan, går in via garaget när det är blött ute och torkar ben och mage. Men det blir som ändå skitigt inne. Drömmer om en sånhär till hösten, det allra värsta här är allt grus som fastnar i pälsen på buken.

10891511_853627501371271_4649757579304647830_n.jpg
 
Jag bor i en etta med fem hundar och äger ingen dammsugare:D

Microfibermopp och vatten gör underverk, tar både grus, tassmärken och hårtussar i samma svep.

Men jag håller med många andra, har inte ens ambitionen att hålla soffa mm hårfritt. Här bor det hundar, är man rädd för grus och päls kan man sitta på verandan (där håren blåser bort och gruset ramlar igenom).
 
Vi torkar av ben och mage innan ingång, sen står dammsugaren framme jämt. Vi har inte hund i sängen eller soffa, det underlättar.
 
@Monstermom BARNET sade precis något om att sladden måste vara i, jag ställer mig väldigt frågande. Kan dock meddela att själva rörgrejen är bra att hänga tröjor på.

Anekdot: lärde mig i somras att det finns en liten skjutgrej på handtaget. Öppnar man den så kan man dammsuga mattor utan att de fastnar i munstycket. Kul att veta vid 30+. Låtsades veta det sedan barnsben när sambon förevisade. Jag hävdar att mitt "ståpåmattanochslitframochtillbakasätt" är bättre.
 
@Monstermom BARNET sade precis något om att sladden måste vara i, jag ställer mig väldigt frågande. Kan dock meddela att själva rörgrejen är bra att hänga tröjor på.

Anekdot: lärde mig i somras att det finns en liten skjutgrej på handtaget. Öppnar man den så kan man dammsuga mattor utan att de fastnar i munstycket. Kul att veta vid 30+. Låtsades veta det sedan barnsben när sambon förevisade. Jag hävdar att mitt "ståpåmattanochslitframochtillbakasätt" är bättre.

Ja men det är det ju - det river bättre! :up:
 
Mitt bidrag är - hund som inte löser hår och är lätt att duscha!


482474_10152761623525181_1533123720_n.jpg

Annars gillar jag flatmoppar, jepp de hette det på rusta då jag köpte, har typ 3 dukar till den som jag växlar mellan, perfekt ifall man råkar hitta någon väl dold fläck kissfläck som man skurar rätt genom, bara att slänga i tvättmaskinen och tvätta på 60 grader, känns alltid fräsch till skillnad från skurmoppar som känns som det alltid är äckligt efter att man använt den en gång!
 
Furminator tycker jag är jättebra! Har också en microfibermopp som jag tycker är funkar bra för att få bort hundhår och smuts. Har regnoverall på vid dåligt väder och det gör att man slipper mycket skit.

Men ja med en golden som fäller mängder i princip året runt och älskar att rulla sig i allt ute så har jag liksom gett upp att försöka hålla rent, jag brukar dammsuga och plocka bort alla tussar med hundhår som far omkring hemma om vi ska ha besök :P
 
Men - funkar verkligen en robotdammsugare i alla hem? Jag bor i ett hus från sekelskiftet, två våningar med källare, massa trösklar och rum och grejer - kan även jag ha en sådan? *drömmer mig bort

Och nä, inte heller jag är pedant! Men är ju kul om hemmet åtminstone går att gå i utan skor... :angel:

De däringa luddiga mikrofibermattorna som sägs absorbera lera och vatten - nån som testat dem?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp