Kanadensisk hopphäst diskad

Sv: Kanadensisk hopphäst diskad

Jag förstår inte riktigt. Hittade de något med värmekameran eller togs beslutet för att hästen reagerade för typ tryck?

Dom känner med handen.
Om hästen rycker till och visar på smärta så får dom inte starta oavsett om smärtan är framkallad med flit (barrering/doping) eller om det kommer sig naturligt som i det här fallet av ett sår.
Ryttaren är ju inte anklagad för något, hon har bara fått startförbud.

Tycker Eric Lamazes reaktion är överdriven. Klart det är tråkigt för deras lag och för ryttaren att hästen inte får starta. Men det är väl bra för hela sporten att hästar som påvisar smärta - oavsett anledning - inte får starta?! Det är i mina ögon samma sak som att en dressyrhäst som har blod i munnen - oavsett anledning - inte får fortsätta.

Exakt.

Jättebra att man reagerar starkt, och stoppar vidare tävlan, oavsett grundorsak till reaktionen hos hästen.

Jag tycker nog att detta är ett steg som är lite för långt. Om en hel drös med personer trycker på ett sår så är det väl självklart att hästen reagerar.

Ett litet sår betyder inte att hästen vare sig är halt eller får men av att ridas vidare eller att den plågas av det.

Jag är tveksam till att utesluta ekipage pga detta.

var skall det sluta?

*kl*
Lite lustigt är det med tanke på att två av ryttarna rappade till sina hästar ganska rejält inne på banan efter stopp, men det är tydligen ok internationellt. Såg inte ritterna själv, utan har bara läst om det/hört kommentatorera prata om det, men stämmer det dom sa tycker jag att det är betydligt värre än att låta en häst tävla med ett litet sår..
(därmed inte sagt att hästarna ska tävla med sår)

Ja jag håller med. Tycker det är betydligt värre när hästar blir bestraffade än att de startar med ett litet sår som inte påverkar hästen

Fast uppenbarligen har veterinärer(med värmekamera) bedömt att det INTE bara var ett litet sår som inte påverkar hästen. Det är väl klockrent att hästen inte ska starta om det föreligger risk för vidare skada??

Lamazes kommentar var btw helt oslagbar "- Jag skäms över min sport idag, jag förstår inte hur de kan förstöra en ryttares OS på det här sättet."

En ryttares OS?
Ojdå, vad är hästen? Bara med som maskot? :cool:

Ja jag håller med. Tycker det är betydligt värre när hästar blir bestraffade än att de startar med ett litet sår som inte påverkar hästen

Speciellt eftersom bägge de ryttarna ska föreställa vara väldigt erfarna och borde definitivt veta att man inte straffar en häst när man redan vänt bort från hindret dvs alldeles försent om man nu alls ska bestraffa. De borde rappat sig själva istället för inte red de optimalt just på de hindren det tyckte i alla fall inte jag.

Dåligt av både Ahlmann och Madden, de borde åtminstone få böter

Fast uppenbarligen har veterinärer(med värmekamera) bedömt att det INTE bara var ett litet sår som inte påverkar hästen. Det är väl klockrent att hästen inte ska starta om det föreligger risk för vidare skada??

Lamazes kommentar var btw helt oslagbar "- Jag skäms över min sport idag, jag förstår inte hur de kan förstöra en ryttares OS på det här sättet."

En ryttares OS?
Ojdå, vad är hästen? Bara med som maskot? :cool:

Nej såret påverkade inte hästen på något vis förutom att en helt gäng personer tryckte på såret flertalet gånger. Och de har tom gått ut med att det inte påverkar hästen utan det är endast pga av de nya reglerna att hästar inte får visa någon hypersensitivitet alls oavsett orsak.

Grundtanken är ju att komma åt fuskare inte att milimeterbedömma hästarna efter småsår..

Och hur sjutton menar du ett ett litet pyttesår skall påverka hästen i framtiden? :crazy:

Hur många hästar har INTE sår på kroppen? Eller du tycker inte att man kan tävla med dessa heller? Vad blir nästa steg, bandage runt om, täcke och absolut ingen utevistelse i hage! Kanske madrasser på väggarna??

Och visst kallar man det ryttarOS vad tycker du annars att man skall kalla det? Häst OS? Att det blir förstört för en ryttare dvs OS är väl självklart. Hästen blir ju inte lidande i detta..

Nej bort med FUSKARE men använd sunt förnuft och det börjar man gå ifrån nu..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vid Stall Mekt i Valbo visar lilla Flisan gärna upp sig. Att hon ska bli hopphäst i framtiden kan ingen missa när hon glatt tar ett...
Svar
1
· Visningar
326
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Travets Stall Zet satsar mot OS i Tokyo - i hoppning. Detta genom att köpa in en lovande hopphäst till Douglas Lindelöw, 26. – Jag är...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter FEI har tillsammans med huvudsponsorn Longines presenterat två nya utmärkelser som kommar att delas ut i hoppning: "Best Jumping Rider"...
Svar
0
· Visningar
382
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla de svenska EM-hopphästarna fick grönt ljus för start och i går kväll fick teamet några minuter inne på Ullevi. Nu är det nedräkning...
Svar
0
· Visningar
398
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka