• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nostalgi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 603
N

nostalgi

Ska börja använda kandar på min ponny snart. Men problemet är det att han inte kan ha vanliga bett utan måste ha happy mouth eller liknande.

Vet ni ifall det finns kandarstång och bridongbett i happy mouth eller nåt? :)

Sv: Kandar

Jag har en kandarstång I syntet, “hårt gummi. Vet tyvärr inte var den är köpt men det finns iaf :)

KL Oerhört löjlig diskussion tycker jag. Självklart måste man få ställa en fråga ifall man undrar? Svaret på den frågan kan ju ligga till grund för vilka tips man ger.

Till TS: Du får inte tävla med en mundel som inte är i metall. Hur har du gjort när du tävlat honom/henne som ponny? För du ska väl inte ut och rida msv direkt utan att ha tävlat innan?

Du får nog helt enkelt testa dig fram ang. vad din häst gillar. Testa en rak stång, dvs utan tungfrihet, men som är lätt svängd i hela mundelen och korta skänklar. Tredelad, smal bridong med fasta ringar. Det är i mitt tycke den snällaste kombinationen men sedan beror det ju på vad hästen gillar.

Mvh JV

ja det finns kandarstång i happymouth fast vart vet jag inte men jag vet att jag har sett det och det finns även med på bild i TR.

Enligt TR så får både bridong och kandarstången vara av syntet/plast. Borde finnas i de flesta välsorterade ridsportbutikerna. Lycka till! :)

Till TS: Du får inte tävla med en mundel som inte är i metall.

Nu kan jag inte gå in och läsa TR för skolans datorer är spärrande för en massa men jag är 99,9% säker på att det är helt okej med gummimundel på kandarstång.
(är även helt okej med träns och bridong bett i gummi)

Har kandarståg i syntet på min ena häst, stången kommer från Jacson om jag inte minns helt fel.

Tror du får ha gummi på betten, men kolla TR för säkerhets skull.
Däremot tror jag det blir problem att få plats med två gummibett (som ju oftast är en aning tjockare än vanliga bett) på en ponny, och på en stor häst med för den delen.
Min häst skulle aldrig kunna ha gummi på sitt kandar, han har aldeles för lite plats i munnen för det.

*knapp*

Ur TR II
Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller tvåledat bett, som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial, och kan även vara täckt med gummi.

Kandar består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder, stång- och bridongbett samt hakkedja. Betten skall vara gjorda av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial, och kan även vara täckta med gummi. Stång- och bridongbett kan vara gjorda av olika material. Stångbettet skall ha oledat munstycke och fasta eller rörliga skänklar. Underskänkelns längd under munstycket får ej överstiga 10 cm.

Till TS:
Jacson har haft i alla fall, men vet inte om de har längre.

Senast ändrad:

KL Oerhört löjlig diskussion tycker jag. Självklart måste man få ställa en fråga ifall man undrar? Svaret på den frågan kan ju ligga till grund för vilka tips man ger.

Till TS: Du får inte tävla med en mundel som inte är i metall. Hur har du gjort när du tävlat honom/henne som ponny? För du ska väl inte ut och rida msv direkt utan att ha tävlat innan?

Du får nog helt enkelt testa dig fram ang. vad din häst gillar. Testa en rak stång, dvs utan tungfrihet, men som är lätt svängd i hela mundelen och korta skänklar. Tredelad, smal bridong med fasta ringar. Det är i mitt tycke den snällaste kombinationen men sedan beror det ju på vad hästen gillar.

Mvh JV

Har tävlat honom en hel del som ponny och vi har kollat upp att man får rida på happy mouth bett. :)

Ja, får nog prova fram..

ja det finns kandarstång i happymouth fast vart vet jag inte men jag vet att jag har sett det och det finns även med på bild i TR.

Jag vet också att det ska finnas! Men hittar det verkligen INGENSTANS :confused:

Okej, jag är nog lite dåligt uppdaterad då :o Jag har inte varit särskilt aktiv på tävlingsbanorna senaste åren. Jag har också sett kandarstång med mundel i syntetmaterial på olika nätshoppar. Kan dock inte minnas exakt var. Hör med din lokala hästaffär ifall de kan beställa hem?

Mvh JV

Globus har. Finns på nätet, lätt att söka efter!
Du kan även söka på kandarstång softbit, så får du upp många svar! Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 304
Senast: Reshästen
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 752
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V