Hmm

Om du tittar i hästens mun så ser du att tungan kommer före lanerna, inte som hos oss människor, att tungan ligger som i en grop.
Såå en rak stång ligger på tungan hela tiden ,och då du tar tyglarna så pressar stången ner hela tungan för att komma till lanerna. Det är därför många hästar lägger tungan över bettet, det är för mycket tung tryck.
Medan om du har en stång med tung frihet då verkar stången på lanerna(som är mindre känsliga än tungan) och då du tar i tyglarna så åker porten ner på tungan, hade den åkt upp i gommen (så har man för hög port)då hade hästen gapat.
Jag inbillar mig att om hästen själv får välja så har den hellre plats för tungan, än något som ligger och trycker hela tiden. Hur gör människor då de sväljer? Jo först åker tungan upp i gommen, sedan kommer sväljreflexen.
Ett tvådelat vanligt tränsbett blir som ett V och trycket blir spetsen på V:et(mitten på bettet) som går rakt in i tungan, det blir även en nötknäppar effekt på lanerna. Tänk då på vad ett tvådelat pessoa gör med tungan

, men fortfarande anses den vara ok, men inte western bett med tungfrihet

Tryck med ditt finger någonstans i din mun där du inte har en tand(längst bak kanske?), och sedan tar du och trycker med samma finger mitt i tungan, då märker man ganska snabbt vilket som är känsligast.
Helst ska man ju byta bett beroende på var man är i hästens utbildning. Man slänger ju inte på ett tungfrihets bett på en outbildad häst, utan först vill man(jag) lära hästen att gå avslappnat och nedåt med huvudet, med hjälp av tryck på tungan. När hästen är ok på det första stadiet tar jag kanske ett bett med lite mer lan tryck etc.