• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fodervärd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 266
F

Fodervärd

Hur är det att rida med kandar?? skulle vilja prova på det på foderhästen, travarnordis..som är väldigt stark & har mycket spring i benen..men inte rida ensam då visserligen utan för instruktör..ska man vara lika lätt på handen som med hackamore?? :cool:

Sv: Kandar

man ska va lika lätt på handen som med vilket annat bett som helst!

jo det är sant men jag har aldrig ridit på kandar så jag undrar om tygelfattningar & hur man tar förhållningar mm allt om detta träns så att säga, skulle vilja testa ett på mitt kallblod fd travare för jag tror att han kan gå bra på ett sådant längre fram då jag har tänkt satsa på dressyr med honom såvida han inte är för gammal att skola till dressyrhäst :-) han är 11 nu

läste ett inlägg från dig igår o då skrev du att din häst var jättestark. då kan du inte smita undan med ett skarpt bett. Utbilda först, betsla sen.
jag kan inte svära på det men jag tror aldrig du behöver rida på kandar eftersom din häst är en travare, nordis, och tyvärr inte kommer komma upp i de klasserna där kandar är obligatoriskt. Men jag hoppas ju ändå att du slår några halvblod på näsan :) Men satsa du på att få en bra kontakt med din häst, markarbete, o lite till markarbete samt en bra tränare som kan hjälpa dig framåt. Framför allt ska din häst bli en lugn harmonisk häst som orkar gå i lugn galopp etc.

/ Säger vad jag tror :)

jo det är så sant så, jag använder rösten mycket vid longering & tömkörning & då svarar han fint, han gör till & med framdelsvändning, vänder runt frambenen om jag minns rätt namn :-) jag behöver bara stå brevid honom & smaka lite & peta i sidan så går han runt, båda håll kan han, backar också jättebra för hand..men vid ridning så blir ahn helt annorlunda & genast svårare att hålla på med ändå är han riden sen 4 års ålder, men har tävlat aktivt ända fram till i april i år. gick distansritter i somras med ägaren & det har gått bra..

Nu får jag kanske skäll, men jag tycker att det kan vara helt OK att prova med kandar några gånger för instruktör. Jag ser hellre att man betslar upp med ett kandar än med t.ex. ett pessoabett. När man rider på kandar kan man ju själv bestämma hävstångens verkan, både genom kindkedjan och genom handen som håller tygeln.

Men givetvis ska man inte betsla på med skarpare bett bara för att hästen är stark, men jag tycker att det kan vara bra att variera lite ibland under tiden man "tränar på" att kunna rida hästen på det mildare bettet.

Vidare tycker jag heller inte att det spelar någon roll vad man har för ras på hästen. Vill du träna dressyr så visst, varför inte jobba med ett kandar?

Lycka till med dressyren! :)

Kandar ska du öht inte sätta på hästen förrän den fungerar på ett vanligt tränsbett!
Ta hjälp av en tränare och lär dig rida hästen utan att använda händer och skarpa bett. Det går att rida så!

Viktigt är att veta varför man har två bett, och vilken inverkan de har på hästen. Tränsbettet verkat upplyftande och stången får hästen att söka sig framåt-nedåt. Att använda kandaret rätt är inte lätt om man inte är en skicklig ryttare, som kan känna av vilket bett man behöver inverka med just för ögonblicket.

Immer

håller med om att kandar inte är någon bra lösning. kandar skall endast användas av de som klarar av det och vet dess exakta inverkan. de som rider på kandar i de högre klasserna (endast där man behöver det) rider för det mesta på vanligt bett hemma.

Min häst har blivit riden på starkt bett för att hon är stark och det hjälpte inte ett dugg. hon blev bara värre.
så när jag fick henne bytte jag till ett vanligt tränsbett och sedan till en tredelat som ligger fint i munnen. då var det inga problem som helst att hålla henne. klart hon är pigg men vi tar det lugnt och väldigt små tygelhjälper och mycket jobb så blir det säkert bra.

Många hästar som är starka kan ofta bli värre om man betslar upp dem. de får panik av det starka bettet och försöker springa ifrån det obehagliga. ren instinkt. så var väldigt uppmärksam för sådant. även små sår i munn, slitet bett eller tuggat gummibett kan ge samma effekt.

hoppas det ordnar sig :)

Jag håller med de flesta här att kandar inte är någon bra lösning. Visst om hästen hade fungerat bra på vanligt tränsbett, men inte annars. Om hästen hade varit kanske lite mer välutbildad och van vid kandar hade jag sagt att det vore en bra chans att lära sig rida med kandar, men då du skriver att det inte är så, så tycker jag att ett skarpare bett inte är lösningen. Du ska kunna rida hästen på både milda och skarpa bett. Men, du skriver att du skulle rida för tränare med kandar, men vad tycker tränaren om bettet? H*n borde väl kunna hjälpa dig..?

Du bör inte betsla upp till kandar, det du fuskar med i grunden får du i nacken sen när du börjar tävla. Gör allting ordentligt från början istället för att "fuska"
Du har långt till LA där man har kandar, du måste först få godkända procent i LC & LB och sånt tar tid, hästen måste även lära sig att baraför här är en massa häftiga människor så är det inget travlopp utan hästen måste behålla lugnet utan att hetsa upp sig.

Rid hästen på ett vanligt tränsbett när du tränar hemma.
Skulle du känna att du inte klarar av han vid UTERITTER så ta isåfall ett pessoabett och sätt tygeln i översta ringen till att börja med, skulle du inte klara hålla han så flytta ned tygeln ett hål, eller sätt på ett pelhamdelta. Det är en rem som sätts fast i översta och understa ringen, du fästar sedan tygeln i själva remmen, be någon kunnig att visa dig. Då regleras bettets skärpa beroende på hur mycket du tar i munnen på han. DVS MJUK hand !!

Men skaffa en tränare och rid mycket markarbete, lär hästen att slappna av och lyssna på dig. Kräv inte mer än vad han psykiskt klarar.

Han har gått på banan och där lär sig hästarna att ta stöd på bettet för att hålla balansen när dom travar. Uppkäket är till för hästar som extra stöd för kusken inte skall behöva ha allt i händerna samt för att stagda upp hästen så den vågar trava ut på ett bättre sätt utan att falla i galopp.

Försök att släppa lite på tyglarna så han själv måste leta upp bettet och söka stöd, rid mycket volter, serpentiner, gör massor av massor av halvhalter och se till att han faktiskt reagerar och lyssnar på dom !! När allt sitter i skritten och fungerar perfekt så börja lägga in övningarna i trav för att sedan galoppera.

Du kan göra övningarna i skogen, göra en volt runt ett träd, rida serpentiner runt stubbar, stenar..mm

Det du får är en häst som faktiskt väntar på dig och börjar lyssna. Försök variera passen så mycket som möjligt så han inte blir uttråkad och förrutser dig.

Lägg en bom på marken i paddocken och skritta fram till bommen lätta i sitsen och ge lite tygel så hästen sträcker ned och fram huvudet när ni går över bommen, byt varv, gör samma sak. Gör halt vid bommen andra gången, vänd bort med en framdelsvändning, rid runt, rid över bommen igen, byt varv, rid över igen.
behåll samma varv gör halt vid bommen osv...

Hästen kommer inte att våga trava iväg hur som helst för han vet inte vad som kommer att hända, och springer han iväg för snabbt och du begär en volt eller en sperpentin så kommer han nästintill stå på huvudet och det är obehagligt. Förhoppningsvis så lugnar han sig.

Lycka till

Håller med föregående talare angående betslingen, däremot undrar jag om ni har sett över foderstaten, det kan ju vara så att fodret är en bidragande orsak till springet i benen ;)

Visst, jag håller med att allt ska funka innan man byter bett osv.
MEN om DU vill och din tränare hjälper dig så är det klart du kan prova att rida med kandar! Så länge du dessutom har tränaren med dig så borde du anbsolut inte göra fel för h*n kan ju rätta och hjälpa dig.
Min mormors nordis går med kandar, och den är aldrig tävlad. Hur läcker som helst i vilket fall, så gör du som du känner är bäst själv!

Bara en tanke. Kanske dumt att vänja hästen vid kandar om man vill ut på dressyrbanan? Jag menar den är ju en del klassen innan man ska ta sig igenom på vanligt tränsbett innan man får rida på kandar?
Då borde det vara bättre att ta hjälp av någon från backen el att någon riden den med vanligt tränsbett?

hon har ju ingen hjälp av att hästen går bra på kandar om han vägrar ha tränsbett?

jag vet inte. bara en tanke : D

startgrow skrev:
Bara en tanke. Kanske dumt att vänja hästen vid kandar om man vill ut på dressyrbanan? Jag menar den är ju en del klassen innan man ska ta sig igenom på vanligt tränsbett innan man får rida på kandar?
Då borde det vara bättre att ta hjälp av någon från backen el att någon riden den med vanligt tränsbett?

hon har ju ingen hjälp av att hästen går bra på kandar om han vägrar ha tränsbett?

jag vet inte. bara en tanke : D

jag rider honom på pessoa, har tygeln i nedersta ringen för att han verkligen ska lyssna, har provat att tömköra honom på ett vanligt tränsbett med äppelsmak på, han var på solvalla direkt inte roligt ska jag säga..har investera i ett hackamore så jag ska prova med det ett tag för att se om han blir lugnare om han slipper bett i munnen..har gett upp kandarridningen för ett tag & ska nog kanske satsta på det han verkar vara bra i & det lutar åt westernridning då han är så otroligt lätt att vända...men tack för alla inlägg de var intressanta att läsa, har lärt mig mycket..

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 232
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka