Favina

Trådstartare
Vad är bäst till ett kandar? En rak stång eller en mera böjd stång? Skall bridongbettet vara lika långt som kandaret?

Kram Favina :bump:

Sv: Kandar?

Det får du fråga hästen om!;)

Min häst är ganska trång i munnen och jag trodde att hon skulle trivas bäst på en mullen mouth (=svagt böjd, ingen port), men nejdå, tungfrihet ska det minsann vara.:D

Så du får prova dig fram och se vad som verkar funka bäst. En port kan ta i gomtaket, men utan port kan det bli för mycket tryck på tungan osv.

Jag har bridongen i hennes vanliga tränsbettstorlek, och stången ca 1 cm längre. Bridongen viker sig och krockar med stången annars, och stången blir för trång om den är mindre.

och jag gör tvärtom, har stången i samma storlek som tränsbettet och bridongen en cm längre annars upplever jag att bridongen nyper ;)

PrinceFair skrev:
och jag gör tvärtom, har stången i samma storlek som tränsbettet och bridongen en cm längre annars upplever jag att bridongen nyper ;)
Det samme har jeg lært, og bruker i praksis også.

Jo, när man läser om kandarinpassning så menar de flesta att det är så det ska vara, men jag får det inte att fungera så på min häst...:D

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 537
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 421
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 299
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka