Kandarstångsproblem!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 930
M

missan

Jag har jättesvårt att hitta en stång som passar min häst, hennes huvud är liksom "anknäbbsformat"... Detta gör att om jag har rätt storlek på själva mundelen kommer de övre ringarna klämma på kinderna, trots att de är utåtvinklade. Ska de vara brett nog att inte klämma där blir mundelen för lång.

Nån med tips?

Sv: Kandarstångsproblem!

om en storlek med utvikta ringar är för lite så måste du gå upp en storlek.

Böj ut skänklarna genom att sätta bettet i ett skruvstäd.
Ta lite i taget. Oftast behövs det mindre än man tror.

Går det att göra med rostfritt stål?

Hur högt i munnen sitter bettet? Ofta kan man ha ett stångbett ganska långt nere i munnen utan att det gör något, eftersom det är så stadigt i sig. Det går ju inte heller att ha bridongen hur högt som helst, och ska betten inte krocka så får man ibland ha stången väldigt långt nere.

Det här förutsätter ju såklart att hästen inte har canintänder i vägen och att den trivs med att ha stången lågt. :)

Lånade hovslagarens skruvstäd och hammare. Hade samma problem som du, fast med en pelhamstång.

Det ska förstås undersökas, tackar för tips! Hovis kommer nästa vecka...

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare... 2
Svar
21
· Visningar
1 900
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
894
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025