Kanin som äter tapet?!

Kickis

Trådstartare
Min kanin bor lös i huset, men har en bur med mat och allt att gå in i när hon vill. Problemet är bara att hon tuggar i sig tapeten. Rycker loss och äter upp. Finns de nått sätt att ändra hennes dåliga vana???? :confused:
 
även jag har en liten vildong i köket som tuggar på tapeten...

jag funderar på om man kan ha på någonting...typ parfym,ättika el ngt?

det vore ju bra om man kunde hejda ovanan... :confused:

för nu får han bara vara inne i buren, och då blir han jättesur och skakar galler.

det känns lite taskigt..
 
sysselsättning!
ge kaninen en gren att gnaga på, en socka att avliva...
ta fasta på problemet och 'läs av' signalerna, istället för att döva symptomen.

nu ska jag avsluta med en äckligt präktig tes ->
' ta reda på orsaken så har du lösningen' :devil:
 
Håller med empty. Sen kan du ju sätta upp någe annat där hon brukar gnaga, tex presenning eller någe (om hon nu inte äter upp det också...) så skyddar du iaf tapeten. Bra om det hörs när hon käkar där så kan du ju ta bort henne därifrån och när hon låter bli ge beröm.?
 
grejen är ju dt att han vägrar gnaga på ngt annat...

pinnar, fröstänger etc :(
 
min förra kanin, en hane, var likadan. Han sprang lös i rummet hela dagarna. Hade pinnar, hö, kraftfoder, kräckerpinnar, marsvinskompis och halm att underhålla sig med, vilket han oxå gjorde, men tapeterna rök iallafall. Nu har jag en hona som oxå hade tendenserna men vi har satt en extra liten list längst ner så hon gnager på den istället. Och så har vi kört med fy-spray för hundar! Från och med nu är det marsvin som gäller för mig, tycker dom är mer lätthanterliga, lättare att få tama! Hade jag haft utekaniner hade det nog varit smidigare (är underbart på sommaren då dom är i utebur) men jag vill ha stora yter för dem att röra sig på och vill inte att de ska sitta i bur hela dagarna *ryser*! :crazy: På sommaren går det ju an med hage men det blir ju lite kallt att ha dem på marken på vintern, då måste man ju ha dom i upphöjt i en bur! Jaja, jag håller mig till marsvinen framöver! Är väldigt fjantig med mina djur! :D
 
Fy-spray för hundar är detta HELT riskfritt för kaniner??? Har samma dilemma med min kanin som har fått smak för tapeter och trämöbler *HJÄLP*!! Han har massor med olika pinnar att tugga på och andra saker...

Såg häromdagen en leksak på djuraffären som verkade lockande. En boll i hårdplast som man kan fylla med godis och sedan måste kaninen/djuret rulla på bollen för att godiset kan komma ur (vanligt för hundar). Har någon provat detta??

Jag hade ett tag toapappersrullar för Harry att leka med men han tyckte mer om att äta dessa, och hur bra är det för små kaninmagar!! Det rekommenderades även sockor att demolera men finns det ingen risk för kaninen att få i sig trådar som leder till förstoppningar?? :confused:

//Anna
 
Det var dom i djuraffären som rekommenderade detta med fy-spray! Harry, vilket gulligt namn! :D
 
det där med sockor var lite halvseriöst *räcker skamset upp handen*
det är riktigt, att vissa textilfiber kan ge förstoppning, tror att det står mer på agrias hemsidan om detta!
 
det där med sockor var lite halvseriöst *räcker skamset upp handen*
det är riktigt, att vissa textilfiber kan ge förstoppning, tror att det står mer på agrias hemsidan om detta!

Jag har sett för mycket på Emergency vets på Animal planet.... :bump:

//Anna
 
Tja!

Min kanin gjorde detsamma då jag en sommar åkte hem till min föräldrar....
Han bet ned en bit strukturtapet o sprang iväg med den dit han kunde sitta o mumsa ifred.... *hehe*
Pappa blev as:mad:förbannad!!....

Hemma hos mig så gör han aldrig ngt sådant...
Han hade sån rolig min då han satt o mumsade....
Inte för han fick i sig mycket....
Sötisen... :love: / C
 
Och om lösningen är att kaninen tycker att tapetklistret som man använt till att sätta upp tapeter är gott så ta bort det :eek: ;)
 
Det lämnar inte vad jag vet några spår efter sig...annars kan kanske cayenpeppar blandat med vatten och spraya vara något :devil:
 
Ok, tänkte väl det. Inte så praktiskt med stora fläckar direkt, då kan man ju lika gärna låta kaninen tugga då liksom :angel: :D
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
1 875
Senast: Scata
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 051
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 462
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp