Bukefalos 28 år!

Kanin-Tips!!

M

MollyMatilda

Hej!

Har köpt 2 st lejonhuvde dvärgkaniner. De är 3 månader nu. De är väldigt gosiga och tama.

Några frågor till er som verkar kunna mycket :)

Nu får de fri tillgång på hö, kaninfoder, morötter, vitkål och gräs. Räcker det?
Detta är vad de "alltid" har ätit hittills hos Mamman.

Har sett delade uppfattningar om vitkål, vad säger ni?
Sen undrar jag om grenar och blad. Har hört att syrén är farligt. Hur är det med pil? Har en stor pil på tomten så det vore suveränt om de kan gnaga på grenar från den. Äppelkvistar ska vara bra men hur är det med körsbärskvistar? Gällande kaninfoderblandningen har jag försått att de ska ha fri tillgång så länge de är kanin-ungar. När klassar man kaniner som "full-vuxna"?

Är kaninerna påverkade av mygg? Jag tittar alltid att allt är bra ute i buren det sista innan jag lägger mig och blir då alltid myggbiten.... Suger de från våra små niner också? Det vill man ju inte :o(

En sista fråga jag lovar: brukar ni borsta pälsen på era kaniner? De är fina i pälsen men det var min dotter som frågade om man ska borsta dem... jag har inte svarat!!:confused:

Tusen tack för svar!
//Ka:banana:ninfamiljen
 
Sv: Kanin-Tips!!

Vitkålen skulle jag vara försiktig med.
Fri tillgång på vitkål på en gång är inte bra, då det är gasbildande.
Gaser kan vara förödande för kaniner, då dem inte kan få ur sig gaserna (dem kan inte prutta).
Så personligen skulle jag vara försiktig med vitkål.
Speciellt till såpass unga kaniner som ännu har lite extra känsliga magar.

Är du osäker, skippa syrén.
Det finns såpass många andra grenar man kan ge.
Körsbärsgrenar ska inte vara någon fara med.
Pilträd (barken) innehåller acitylsalicylsyra, så huruvida man kan ge det jämt vet jag ej.

Mina får aldrig "fri" tillgång, utan 1½-2dl tills dem börjar närma sig 4-5 månader.
Då brukar jag minska ner, för att sen ge vuxenportion vid 6 månader.
Annars blir mina lite för runda.
Kan tillägga att det är dvärgvädurar jag har.

Japp, myggor ger sig tyvärr på kaniner också.
Så på uteburarna kan man sätta myggnät där man har gallret.
På så sätt slipper dem iaf bli myggbitna i sina burar.

Långhåriga kaniner (ex teddy) brukar man borsta, vet dock ej hur ofta då jag aldrig ägt någon.
Mina korthåriga (normalpälsade) dvärgvädurar borstar jag enbart när dem fäller.
Annars behövs det inte. :)
 
Sv: Kanin-Tips!!

Fri tillgång ska de bara ha på hö. Grönsaker och pellets ges en gång om dan mest lämpligt (jag ger grönsaker på morgonen och pellets på kvällen).
Hö är jätteviktigt att de äter så håll koll så att det går åt mycket sådant. Att ge fri tillgång på det andra kan göra att de ratar höet. Grönsaker kan dessutom bli dåliga av att ligga framme.

De ska INTE ha sk "gnagarblandningar" utan ren pellets utan massa annat i. Dessa blandningar blir de bara tjocka av, vilket inte är sunt. Tänk dock på att foderbyten ska ske försiktigt.
Vitkål är ingen fara att ge i små mängder.

Vanliga lejonhuvade behöver troligtvis inte borstas annat än för att ev. underlätta fällning. Håll koll bara så att de inte får tovor, i så fall måste de självklart ha pälsvård.

Myggor går som sagt på kaniner, ibland får de små sår på nos och/eller öron av detta. Jag har ändå haft det hyfsat lindrigt och aldrig ansett att något behöver göras åt saken.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag är en stor uppfödare av kaniner och förstår att det är dålig information hos många zoo butiker mm.. Det bästa är att leta upp en...
Svar
4
· Visningar
2 745
Senast: Jenka
·
H
  • Låst
Hästvård Jag blir bara rent förvirrad av alla trådar som inte ger mig ngn specifikt svar på mina frågor direkt. Men iallafall så har jag enn...
Svar
11
· Visningar
1 829
Senast: Havannis
·
G
Övr. Djur Jag har två kaniner en kastrerad hane och en hona. Jag misstänker att honan är överviktig. Hon har en hakpåse... vilket vad jag har...
Svar
3
· Visningar
836
Senast: gosebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp