Kaninen tappade klon!

T

Tofslan

Imorse busade min kanin som vanligt i och hoppade upp i min säng. Hon börjar tvätta sig mycket på ena tassen och jag ser en blodfläck på lakanet. Det visar sig att hon har tappat hela klon på ena tassen (den som sitter högre upp på tassen). Jag strök på lite Alunstift och då slutade det blöda.

Är det någon som vet vad detta beror på? Hur kan kaninen tappa en hel klo?
 
Sv: Kaninen tappade klon!

oj, vad ont det måste ha gjort:crazy:
konstigt måste nog ha fastnat ordentligt
 
Sv: Kaninen tappade klon!

Jo, det måste det nog ha gjort. Jag förstår bara inte var hon skulle ha fastnat med den. Det har inte kommit något mer blod nu och hon använder tassen som vanligt. Men man blir ju orolig...
 
Sv: Kaninen tappade klon!

Var klorna långa? Min kanin bröt av en klo när han var ute och hoppade så att det började blöda. nu när vi klippte hans klor senast fanns det ingen klo där han bröt av den.
 
Sv: Kaninen tappade klon!

Hur gick det när din kanin tappade klon? Läkte allting av sig själv? Har den tappat flera?

Jag tänkte tvätta den avbrutna klon med lite koksaltlösning så att det inte blir infekterat. Men betyder detta att min kanin har dåliga klor? Kan man åtgärda sådant i så fall?


Nu blev det många frågor men man börjar ju fundera lite, vill ju att kaninen ska ha det så bra som möjligt och må bra.
 
Sv: Kaninen tappade klon!

Allt gick bra med min kanin det läkte själv. Han har inte tappat några flera klor sedan dess, har din kanin långa klor är det lättare att de går av.

tror inte det är någon fara med det bara det inte blir infekterat man får bara se till att hålla klorna i trim så de inte blir långa.
 
Sv: Kaninen tappade klon!

de vaxer ut igen!

apropa det, jag tror min ena kanin maste ha brutit ena tan nar han var bebis :crazy: for han hade en ta som var sne och typ bojd snett inat. inget som verkade bekymra honom dock utan han levde ett behagligt kaninliv :)
 
Sv: Kaninen tappade klon!

Klorna/tårna brukar bli snea om man inte sköter dem riktigt, speciellt när de är små!

många har aldeles för långa klor på sina kaniner, vill du inte klippa själv, ring till uppfödare/veterinär.

klipp inte för långt för då kan du komma åt pulpan och det gör MEGA ont!
 
Sv: Kaninen tappade klon!

Klorna klipper jag var fjärde/sjätte vecka. Så de borde ju inte ha varit för långa tycker jag.
 
Sv: Kaninen tappade klon!

Min kanin gjorde också det för bara en stund sen, då gick jag in och läste och hittade den här sidan och blev medlem. Jag tror det beror på att hans klor var för långa och sen fastnade han i nåt och slet låss sin nagel. :( han mår bra nu men själva fingret är brutet. Jag ska ringa en vetrinär och kolla om det blir värre åker vi in till akuten. Men han kan stödja på den och han äter och dricker som vanligt så den killen tog nog inte mycket stryk av det där! Hoppas din kanin också mår bra nu!:laugh:
 
Sv: Kaninen tappade klon!

Jag ser kaniner med avbrutna klor då och då. Samtliga har varit fina och ihopläkta, men det syns att de är brutna eftersom de är pyttekorta. Antagligen beror det på att kaninen har fastnat (i en springa eller matta kanske) eller fått ett hårt slag mot klon om det t ex hoppat och slagit i något. Som många andra skriver ökar risken såklart om klorna är långa.
 
Sv: Kaninen tappade klon!

Nu var det ju ett tag sedan det hände men det läkte hur bra som helst och var aldrig något problem. Har inte hänt sedan dess.

Nu finns inte min kanin längre heller :cry:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, min fyraåriga mellanpudeltik började dregla igår. När hon låg i soffan bildades små våta pölar av saliv under nosen på henne...
Svar
4
· Visningar
1 826
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 859
Senast: Praefatio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 130
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 634
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp