Bukefalos 28 år!

Kaninhage året runt?

muppia

Trådstartare
Vi ska snart flytta och jag vill gärna ha min kanin ute året runt i en kaninhage där han får skutta mer, som det är idag så känns det inte snällt mot honom att ha honom inne, vi kan inte göra en "kaninhage" inne pga vi har katter och för att han ska få skutta runt måste alla dörrar vara stängda samt han ska hållas under uppsikt eftersom han lätt gömmer sig. I somras bodde jag i en lägenhet och då hade jag honom på balkongen, då hade han mer utrymme att hoppa runt, hade dock honom inne vid dåligt väder.

Nu bor vi i ett hus och ska flytta till ett annat hus med bättre trädgård. Tanken är att jag köper en till kanin så han får ha kompis, måste nog bara kastrera honom först eftersom jag inte vill ha ungar eller revirbråk. Och därefter ha honom ute året runt, med start från sommar då temperaturen är lika ute/inne så får han vänja sig vid kyla när hösten kommer.

Men... Förutom stängsel runtom uteburen, ska uteburen vara isolerad? Eller fixar han det själv? Tanken är att buren ska vara några dm högre än mark så den alltid är torr från väta och snö så det blir en ramp in i buren.
Vilken material är bäst? Som stomme, burväggar samt tak?

Hade tänkt mig något sånt som den här, fast större yta och hagen går runt hela huset. Kanske 2-3 kvm yta att hoppa runt på.
1027.jpg


Han är en dubbelmanad lejonhuvad så han har massor av päls så jag tror nog han klarar sig ute året runt :D Den nya kaninen blir nog någon stor, typ fransk vädur eller belgisk jätte.

Slutligen:
Kan man släppa ihop en så liten kanin med en så stor? Den nya blir nog en hona eftersom det är väl svårt att sätta två hanar i samma hage? Eller bör man ha en egen hage till den andra kaninen? I så fall blir det 2 bur i ett hus om man säger så. Självklart introducerar jag dem bägge jämte varandra.

Tacksam för svar!
 
Senast ändrad:
Sv: Kaninhage året runt?

Isolering av buren är egentligen inte nödvändigt.
Jag har aldrig isolerat mina uteburar.

Personligen skulle jag nog inte ha en såpass liten kanin med en såpass stor, pga skaderisken.
Även om den stora inte menar det, kan den skada den lilla rätt så rejält.

Ang kön, så bör det vara en hona om du nu vill ha dessa ihop.
Jag antar att din hane är kastrerad? :)
 
Sv: Kaninhage året runt?

Tack för ditt svar. Jag har aldrig haft fler än en kanin i taget, han är min andra kanin. Min förra kanin hade jag som 10 åring :D

Nej min hane är inte kastrerad, tanken är att jag ska kastrera honom om han ska gå med en annan kanin. Annars får de gå i varsin hage så har de ändå sällskap av varandra. Och jag kommer dela med plastskiva för att undvika tjuvparning :D

På vilket sätt kan den större kaninen skada den lilla? Bara så jag förstår varför. Den stora kaninen lär ju vara liten när jag tar hem henne men jag är beredd att låta bli. Även om jag har ett litet sug efter stor. Mat och dylikt är inget problem, har hö inkluderad i stallhyra så det är bara att lassa hem hö :D
 
Sv: Kaninhage året runt?

Det blir lätt bråk när man har flera kaniner ihop. De kan rida på varandra, ge varandra småbett etc. En stor kanin kan med detta "smågnabb" göra större skada på en liten kanin än vad en jämnstor skulle ha gjort.

Tänk på att ha tak över utedelen också, samt gallerbotten eller galler nedgrävt en bit.
 
Sv: Kaninhage året runt?

Jag har mina honor i flock (just nu 16 st) och när det varit pyttesmå ungar har det inte varit några problem. De vuxna är försiktiga med de små, mamman till ena kullen är belgisk jätte så storleksskillnaden mot 3-4 veckors ungar är enorm. Min rexhona är också ganska liten mot bjässarna men det har inte varit några bekymmer. Hade dock aldrig vågat ha dom ihop i en traditionell bur, eller på minimimått.
 
Sv: Kaninhage året runt?

Jag har tänkt på nät som botten + tak så de inte kan gräva sig ut eller bli tagna av rovfåglar/rovdjuren :) Tack för tipset!
Jag antar iofs att om jag har 2 hanar och de rider på varandra så är det inte bra (stressar den som blir påsatt) och därför bör jag då ha de bara jämte varandra fast inte tillsammans i samma hage/bur?

gadriel - jag hade tänkt mig ungefär 4-9 kvm hage, är det utrymme nog för de två om jag köper en stor kaninras? Fast jag följer nog rådet att köpa en lika stor/liten kanin som Einstein så slipper jag riskera större skador. Traditionell bur blir det inte, kommer ju bygga eget hus till dem.
 
Sv: Kaninhage året runt?

Jag antar iofs att om jag har 2 hanar och de rider på varandra så är det inte bra (stressar den som blir påsatt) och därför bör jag då ha de bara jämte varandra fast inte tillsammans i samma hage/bur?

Hannar ska du inte ha ihop, det finns vissa tillfällen då två hanar funkat ihop men chansen är så liten att den är dum att ta.
 
Sv: Kaninhage året runt?

Hannar ska du inte ha ihop, det finns vissa tillfällen då två hanar funkat ihop men chansen är så liten att den är dum att ta.

Mm, precis. Läste en studie som SLU gjort på hanar ihop. I en del fall funkade det bra till en början men i så gott som alla grupper blev det till sist skador och stress med två hanar ihop.
 
Sv: Kaninhage året runt?

Ja, just därför hade jag tänkt kastrera honom och ha en hona som kompis till honom. Alternativt ha dem särade men så de har sällskap av varandra ändå.

Frågar igen, är det dumt att ha en stor kaninkompis till min lille även om det är mycket utrymme så de kan komma undan från varandra?
 
Sv: Kaninhage året runt?

Ja, just därför hade jag tänkt kastrera honom och ha en hona som kompis till honom. Alternativt ha dem särade men så de har sällskap av varandra ändå.

Frågar igen, är det dumt att ha en stor kaninkompis till min lille även om det är mycket utrymme så de kan komma undan från varandra?


Jag har en liten blackandtan och en belgisk jätte tillsammans, båda honor. Det har gått bra, men så har de också ordentligt med plats att röra sig på. Blackandtantjejen var vuxen när jag fick henne (vet ej hur gammal) och belgiska jättetjejen var nog cirka 4 månader, så de var ungefär jämnstora när de sammanfördes. Den lilla kaninen är en betydligt mer råbarkad typ än den stora.

Jag tror absolut det går bra med din (kastrerade) kanin och hans nya pingla. Det kan ju dock vara bra att dela av inhägnaden först, så att de kan kolla in varandra några dagar före hopsläpp.
Och det blir ju toppen för din kanin med större inhägnad och kaninsällskap dessutom! Lycka till!
 
Sv: Kaninhage året runt?

Jag har tänkt på nät som botten + tak så de inte kan gräva sig ut eller bli tagna av rovfåglar/rovdjuren :) Tack för tipset!
Jag antar iofs att om jag har 2 hanar och de rider på varandra så är det inte bra (stressar den som blir påsatt) och därför bör jag då ha de bara jämte varandra fast inte tillsammans i samma hage/bur?

gadriel - jag hade tänkt mig ungefär 4-9 kvm hage, är det utrymme nog för de två om jag köper en stor kaninras? Fast jag följer nog rådet att köpa en lika stor/liten kanin som Einstein så slipper jag riskera större skador. Traditionell bur blir det inte, kommer ju bygga eget hus till dem.


Tror inte det är några problem att ha en stor och liten på den ytan. SLäpp gärna ihop dom på en så stor yta som möjligt första dygnet/dygnen så kan du flytta dom till en mindre yta sen. Så har jag gjort med mina. Släng in massa grenar/ris och annat som de kan gömma sig bakom så går det nog bra. Du kanske kan köpa en kanin av någon som kan ta tillbaka den om det inte skulle funka. Men jag har inte haft problem emd honor tillsammans, kastrerad hane har jag bara haft med marsvin och det gick kanon, annars har jag ingen erfarenhet av det.

När min belgisk jätte och franska vädur hade ungar sist så hade jag dom i en hage på runt 3 kvadrat och det var inga problem även med småknattar. Tror det ska mycket till att en liten kanin skadas av en stor om de inte är intryckta på pyttteytor. En stor häst brukar ju inte springa över en shettis heller. Eller en stor hund på en liten, djur ser sig för i de flesta fall. Om de nu är sams förstås.
 
Sv: Kaninhage året runt?

Roligt att höra, nu kanske jag kan få uppfylla min lilla dröm om en enorm kanin :D Jag känner också att när jag jobbar heltid så har jag inte så mycket tid för min lille kanin så jag tror han skulle må bra av att få större yta att springa på + kompis.

gadriel - bra jämförelse, stor häst vs shettis, hundar etc. Det lät mycket logiskt :laugh:
Köper jag kanin blir det från en uppfödare, djuraffär har ju knappast belgisk jätte eller fransk vädur :D En seriös uppfödare är för mig någon som kan ta tillbaka kaninen om det inte skulle fungera.

TACK för svaren, nu kände jag mig lite säkrare på hur jag vill ha det :)
 
Sv: Kaninhage året runt?

Se till att avtala om att uppfödaren kan ta tillbaka kaninen om det behövs då, så ni verkligen är överrens. Att alltid kunna ta tillbaka djur man sålt tycker jag varken man kan kräva eller är ett måste för att vara seriös.
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 186
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 599
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 013
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 612
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp