Kaninsjukan, en obotlig mardröm!

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Ellaan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 218
E

Ellaan

Kaninsjukan är en otroligt smittsam sjukdom. Den börjar med att djuret blir sällskapligare, det rinner ur ögonen, den fäller OTROLIGT mycket päls (man kan dra bort den i stora, stora tussar oftast).
Till slut börjar kaninen gå undan allt eftersom. Den kan minska mycketi vikt påkort tid, eller sluta äta alls. När dom tecknen kommer så är det allra bästatt åka till veterinären med kaninen och lå¨ta den leva i himelen istället. Sjukdomen slutar oftast med att kaninen kan ligga helt sjukt länge och sova, så att vilket rovdjur som helst kan den.. Sen när kninen inte klarar det längre så finns det olika sätt som det slutar på. Jag har varit med om två av dom, den första kaninen (som jag har bild på, fransk vädurshane) dog i kramper i min säng. Den andra kaninen, en dvärgvädurshane,dog av andnöd.

Om kaninen träffat någon kanin med sjukan så är den smittad,jämt.Men däremot så måste det inte bryta ut på just den kaninen, men den är smittbärare och kommar alltså att smitta alla andra kaniner som den träffar. Har man en kanin som har sjukan (och den brytit ut), så måste man avliva båda två, även om dom inte träffats!

Sv: Kaninsjukan, en obotlig mardröm!

Kan det vara detta min lilla kanin drabbats av?

Det började med att hon började fälla sin päls runt ögonen, nosen och insidan av låren. Sedan har det bara spridit sig, hela benen och magen är nu helt kala. Men hon är väldigt pigg, skuttar och springer omkring, äter och dricker bra, kissar/bajsar och verkar må väldigt bra i övrigt. Hon sitter inte i ett hörn, utan är alltid nyfiken och nosar omrking, när man kommer skuttar hon fram till gallret och vill mysa.

Är det kaninsjukan?

Var hos veterinären för en vecka sen, fick då kortisonsalva som jag smörer henne med 3 ggr/dag. Men det verkar inte hjälpa.. det gör bara huden smidig och mjuk..

Sv: Kaninsjukan, en obotlig mardröm!

Fälla päls så att det blir naken hud?
Hade en kanin som blev barnackad, hon fick en b-vitamin spruta i nacken hos vet och sen växte pälsen ut igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka