Kaninspråk...vad menas ?

Mynta2

Trådstartare
Jag har en sk rastinhägnad där min 2 kaniner kan skutta runt i skift. Då det är en hona och hane är det skiftgång som gäller. Denna rastgård är i hopsatt med honans del av buren, så om tex hannen är ut kan han snusa på sin dam genom galler. Men ibland fattar jag inte deras språk. I bland får hanen som är lugnet själv frispel och skuttar som en ungtupp fram och tillbaka, medans honan *bevakar*...(ser så ut) allt han gör...sen lägger hon sitt huvud tätt mot gallret och då blir han galen och försöker naffsa på hon, villket resulterar i att hon morrar samt fräser....eller ligger hon helt still och låter som en duva *kutter kutter*...Och då blir han sjövild...Jag har ju i min tröga hjärna listat ut att det har nåt med parning/hormoner osv att göra.....men vill hon eller inte när hon är sådär ?? Hon både avvisar han uppvaktning samt trycker sig mot gallret...Och NEJ, jag ska INTE para om nu någon skulle undra ;) ...Men detta beteende uppkommer bara ibland...Kan tillägga att: det var över 15 år sedan jag hade kaninavel.....så lite rostig är jag.
 
Sv: Kaninspråk...vad menas ?

Jo, du är nog på rätt väg alltid!
När hon knorrar så vill hon para sig och det vet ju hannen och då blir han så klart sjövild eftersom han inte kommer till :cool:

Honorna blir ju lite vilda i hetsen dom också :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp