Bukefalos 28 år!

Kanske blir med vovve!

S

SessCa

Ska ta hand om en hund åt ett par bekanta ett tag framöver (kan bli vääldigt länge)
Det är en tik, på 10+ år. Afgan-tjej! Supertrevlig.

Vill bara höra om det är något speciellt ni tycker att jag ska tänka på när jag tar mig an en såpass gammal hund?

Afganer kräver väl en enorm pälsvård?
Hon är väldigt pigg och följer gärna med ut i stallet, men är det lämpligt med den långa pälsen?

Alla tips och råd ni kan tänka er för att göra livet underbart gör en GAMMAL afgan-dam!
 
Sv: Kanske blir med vovve!

Gud vad kul!

Undrar i princip samma sak som dig... Ska ha en dvärgpudel som är 8 år på prov from idag/imorgon, och åtta år är ju ganska mycket...

VILL hon följa med till stallet så tycker jag att hon ska få göra det, men det lär ju garanterat bli mer jobb för dig (med pälsen då).
 
Sv: Kanske blir med vovve!

En overall är ett jättebra tips om man vill ha långhåriga hundar i stallet! Hjälper mot snöklumpar i pälsen också!

Annars har jag inga tips! Ge ett bra seniorfoder och se till att hon inte blir överviktig bara.

Lycka till med vovven afgahner är ju såå vackra!
 
Sv: Kanske blir med vovve!

Du kan ju klippa henne :angel:

Jag har avsagt mig allt vad pälsvård heter, tycker kloklippning är tiilräckligt...

Personligen hade jag klippt hunden, den ska väl ändå inte ställas ut, drar bara in en massa och allt fastar i pälsen... Känner en del med beardies som klippt dem efter ett par år när den är färdigställd och de påstår att hunden blev mycket gladare.

När det gäller gamla hundar så är det viktigt att man håller igång dem och att de inte blir överviktiga, det ser jag som en nyckel om de får behålla hälsan. Övervikt påverkar allt från hjärta till höfter. Så ett väl valt foder och motion så får du en bra kompis. Självklart ska man också lyssna till hundens behov, gamla hundar sover mycket och drar lättare på sig virus osv.

Själv har jag en pigg och smal labbe på snart 14 år som fortfarande går långpromenader och är glad, grannens labbe på 5 år som knappt orkar gå ut i trädgården är en lek för min supertant.

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag har en Whippetblandis som är en ganska följsam liten kille. Han är väldigt matmotiverad, inte översocial med andra hundar, men...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 167
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 357
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 774
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp