Kanske helt ointressant, egentligen...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 5 246
C

Cronis

...men!
Åt vilket håll sätter ni snokremmen?
Och vilket håll är det rätta?

Visa gärna bilder på hur ni har det, har har visst olika för varje dag. Typ. :D

Sv: Kanske helt ointressant, egentligen...

jag har alltid det så här;

16421657.jpg

jag gör så att spännet sitter åt samma håll som nosgrimman, sen hur högt upp på sidan det får sitta beror på längden på den överblivna biten. men oftast blir det så att det dubbla är under hakan

jag sätter spännet rätt långt ner, på undersidan av hakan, men inte så det trycker. tycker inte det är snyggt när spännet syns. Särskilt inte när det är ett stort spänne.

Så där har jag också, fast min "överblivna" remdel är längre. :D

jag har en stor häst :D
eller så spänner jag inte så hårt, det kanske inte ser ut så men den sitter inte åt det minsta på bilden.

Det har jag med. ;)

Det jag menade var bara att min snokrem antagligen är längre än din. Säg att din är 40cm då är min nog 50-60cm. :D

Jag knäpper den så att spännet kommer på ovansidan, strax innan fästet för remmen. Knäpper så att änden sedan kan dras igenom fästet mitt på nosen.
Ser på de andras bilder och beskrivningar att alla gör väldigt olika. Anledningen till att jag knäpper så är att jag vill inte ha spännen under hakan som det kan fastna hårstrån i och att det är praktiskt att dra änden igenom fästen mitt fram. (änden sitter stilla där)

när jag rider häst med snokrem är det enda jag bryr mig om att spännet hamnar uppe vid öglan på nosryggen, så att det inte skaver i mungipan.

oftast tror jag det blir så att lösa änden pekar neråt, men jag är inte säker..

Sätter den så att spännet hamnar mitt i mellan mungipa, näsborre och nosrygg. Där är det mest platt, så jag tycker att det är det stället där det skaver absolut minst.
Änden får åka igenom öglan som sitter i nosgrimman igen, och är den för lång klipps den av lite snyggt :p

det är ju snyggare att spänna neråt, alla andra spännen på ett träns spänns neråt så varför inte nosgrimman?

Bild048.jpg

enligt mig på det snygga sättet. tycker det är så fult när man spänner med knäppet uppåt så remstumpen spretar, jag tycker allt ska spännas neråt.

bild:
7BDD224A04-94F8-4769-86A1-FB0DCEE46.jpg

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 751
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka