Kanske helt ointressant, egentligen...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 5 245
Sv: Kanske helt ointressant, egentligen...

Jag spänner som Centaur mfl visat. Har alltid gjort och kommer alltid att göra.
Tycker att det är otroligt fult att spänna så "flärpen" hamnar uppåt, oftast ser man ju hur den fladdrar omkring också. Nej tack!

Det är därför vi stoppar in änden i fästet, just för att den ska sitta fast och inte kunna fladdra.

men det finns ju en flärp på själva remmen också! om ni får så mkt över att det fladdrar kanske ni spänner för hårt. :p

är inte snyggt att sätta den in i fästet, då sticker den ju rakt ut på andra sidan... :crazy:

Det var bara en liten snutt över när jag hade en aachenrem på min häst. Jag vill ju ha spännet fram och tycker inte änden sitter stilla när man använder "hållaren" på själva remmen. Därför sätter jag den i aachenfästet, för att den ska sitta stilla. Det som är över är så kort att det inte kommer mer än 1 cm på andra sidan. Om remmen någon gång varit längre har jag klippt av den, men min häst har så kraftigt huvud att remmen precis räckte till.

Det är därför vi stoppar in änden i fästet, just för att den ska sitta fast och inte kunna fladdra.
Men då sticker den ju oftast ut på andra sidan också, nej jag tycker verkligen inte att det är snyggt..känns väldigt.. ponnyaktigt.. inte alls dressyraktigt iaf..

sätter min såhär, fast nu har "flärpen" eller ögglan åkt upp lite så den hänger lite brukar inte vara så.

16079545.jpg

Jag spänner min så att änden på flärpen hamnar under fästet mitt på nosryggen. där tycker jag den är minst ivägen och det ser snyggast ut på min häst. Spännet hamnar på strax ovanför bettringen.

Såhär spänner jag: Snyggast så helt klart!;)
16326658.jpg

Brukar dock ha spännet lite längre upp mot öglan till aachenremmen.

Sen har jag hört en filosofi när jag hade min ponny att hoppryttare spänner med remmen uppåt och dressyrryttare med remmen neråt (så som jag har det) antagligen för att det är snyggast! :angel: Vet ej om det är så men j a g har inte spänt den uppåt sen dess iaf :rofl:

Jag hatar tillbakaknäppning på nosgrimman - men har det på kandaret för jag har inte hittat något annat.

På tränset däremot har jag vanlig knäppning på den engelska delen, och då syns spännet på vänstersidan. Vill att achenremmen har spännet på samma håll som den engelska, vilket alltså ger att remmen går ner under hakan på hästen.

Maken spänner på andra hållet och det är så FULT när dutten fladdrar omkring runt nosbenet, det är nämligen så smäcket fäste för snokremmen att den överblivna biten rem inte får plats i den...

men går det inte att vända på remmen då?

hihi okej ;) tur att man har en som inte förstår sig på hästar.

Jag sätter den så att flärpen pekar uppåt och kan träs in i öglan som aachenremmen sitter fast i.
Blir vansinnig när jag ska tränsa andras hästar och remmen sitter åt fel håll :devil:

*kl*

Ansluter mig till den udda skaran som spänner den som Peplis, fast stoppar in den sista biten av änden i achenfästet. Varför vara som alla andra:D

Är precis likadan, fast tvärtom ;) Hatar när den flärpen pekar uppåt och sticker rakt ut på andra sidan fästet. Blir irriterad när den sitter åt fel håll när jag ska tränsa, det är så fult :p
Det är jättemånga som spänner den så, på tävling med. Allt är jätteputsat och glansigt och instoppat på alla andra remmar och så står nosremmen rakt ut. Se senaste ridsport special tex. :angel:

Haha Jag irriterar mig på det så fort jag ser tidningen. "Tänk vilken fin bild om de bara hade spänt nosgrimman rätt" :rofl:

fast man behöver ju inte låta en jättelång flärp sticka ut, man drar ju ner spännet så att den bara precis går in i öglan. är remmen längre är det ju bara att klippa av :idea:

vi kan ju iaf vara överens om att flärpar som sticker ut och flaxar är ett djävulstyg :devil: :D

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Freazer
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
564
Senast: warg
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 751
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka