Kapson eller Huvudlag?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lonely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 172
Sv: Kapson eller Huvudlag?

Det beror väl på vad det är för häst man longerar?
Personligen föredrar jag nog en kapson eftersom att OM hästen skulle dra så skadar sig inte hästen i munnen, om man har huvudlag....

Det är en styggelse att longera med bett ! Det är skämsfaktor 9 !
Det är uppenbar risk att skada hästen i mun om något oförutsett skulle hända, och det vill man väl inte?? Longera du i kapson eller grimma så behöver du inte fundera på skador!!! Hästen har ju bara en mun så det vore ju dumt att förstöra den.

Det är väl INTE meningslöst om man gör det på rätt sätt?! :confused:

Använder förresten repgrimma.

Det är svårt att få någon som helst vettig inverkan i hästens mun när man fäster linan i bettet, det blir mest otydligt och obehagligt hur man än gör.
Fäst linan i en kapson eller grimma.

Álin skrev:
Det är väl INTE meningslöst om man gör det på rätt sätt?! :confused:

Använder förresten repgrimma.

Nä, men jag tycker det funkar bättre med markövningar.
När min häst reds in löslongerade jag lite för att han skulle lära sig framåtdrivande och halt och sånt.

På en inriden häst tycker jag att ridning eller markövning med ryttare vid sidan av hästen funkar bäst om de ska lära sig nåt nytt.

Longering är för latmaskar :devil: *hukar mig ;) *

Okej. Då fattar jag vad du menar :) ;)

Jag tycker inte heller om longering, i den mening att man står på mitten av en volt och slungar runt hästen, inspännd, i en sträckt lina.. :crazy:

Jag använder mig av repgrimma och ett ledrep på 4 m, låter alltid repet vara slackt och driver fram/stoppar hästen med kroppsspråk.
Repet är då bara en förbindelse mellan häst och människa, annars använder jag mig av samma principer som löslongering.
Den sortens longering, med fokus och kroppsspråk, är för mig en del i markarbetet.
Longerar heller aldrig mer än 4 varv åt varje håll, sedan gör jag något annat en stund.

Bill skrev:
Det är en styggelse att longera med bett ! Det är skämsfaktor 9 !
Det är uppenbar risk att skada hästen i mun om något oförutsett skulle hända, och det vill man väl inte?? Longera du i kapson eller grimma så behöver du inte fundera på skador!!! Hästen har ju bara en mun så det vore ju dumt att förstöra den.

Föredrar kapson av samma anledning som du men om min häst skulle longeras i grimma och helt plötsligt rycka till eller försöka sticka så kan jag inte påstå att jag skulle ha så mycket att säga till om :angel: , då menar jag vanlig grimma och inte repgrimma.

Hur longerar ni egentligen? Att longering är till för latmaskar var det dummaste jag har hört. Jag brukar personligen vara ganska svettig när jag har longerat mina hästar. Du ska ju liksom inte stå still i mitten och dra linan över huvudet! Kapson är bra i början på riktigt unga hästar, men sedan longerar jag alltid i träns, fast jag fäster linan på ett visst sätt som inte är obehagligt för hästen. Longerar gör jag inte så mycket på mina yngre hästar då jag tycker att det sliter onödigt mycket på lederna. Tömkör hellre. Förstår inte riktigt hur man får den äkta känslan i handen (som när hästen går på tygeln) om man longerar i grimma? Hästarna ska jobba och sätta bakbenen under sig! Inte springa runt och slängtrava...

Chica skrev:
Hur longerar ni egentligen? Att longering är till för latmaskar var det dummaste jag har hört. Jag brukar personligen vara ganska svettig när jag har longerat mina hästar. Du ska ju liksom inte stå still i mitten och dra linan över huvudet! Kapson är bra i början på riktigt unga hästar, men sedan longerar jag alltid i träns, fast jag fäster linan på ett visst sätt som inte är obehagligt för hästen. Longerar gör jag inte så mycket på mina yngre hästar då jag tycker att det sliter onödigt mycket på lederna. Tömkör hellre. Förstår inte riktigt hur man får den äkta känslan i handen (som när hästen går på tygeln) om man longerar i grimma? Hästarna ska jobba och sätta bakbenen under sig! Inte springa runt och slängtrava...

Det beror ju helt på vilket syfte man har med longeringen.
Precis som du säger så blir jag också svettig efter ett pass ordentlig longering, men då har man också precis som du skrev tränat hästen, den har gått i form och arbetat med hela kroppen, detta kan vara lika stimulerande som ridning.

Men om man longerar för att få av överskottsenergi (vilket jag gör emellanåt) så ser jag ingen möjlighet att arbeta hästen på samma vis, eftersom den ska springa av sig och mot slutet (förhoppningsvis!!) gå ner i en sänkt avslappnad form, då sitter man upp och rider i stället.
Och om man longerar så, bara låter hästen springa av sig så är det inte bra att fästa longerlinan i tränset eftersom det rycker mycket, hästen kanske tar några glädjeskutt och ett ryck i munnen i ett sånt läge kan ju innebära full "sken" för en lite nerövs häst.

Tycker däremot att det går utmräkt att ha tränset under kapsonen när man longerar för stt slippa tränsa efteråt.

Jag longerar inte inridna hästar ;) .

Springer du lika mycket som hästen så du blir svettig?

Jag har ganska ofta hört:
-"jag longerar lite idag, orkar inte/har inte tid att rida...."

Hur fäster du linan då?

Vill jag träna min häst att samla sig och muskla sig, få ett bättre undertramp mm mm (som de flesta ryttare vill antar jag :angel: ) rider jag i skog och mark, jobbar med detta från ryggen eller från sidan av hästen.

Longering, tycker i alla fall jag, verkar mest i hästens mun och ofta placeras huvudet av inspänningstyglar, inte min melodi, snea och stela hästar som behöver div behandlingar tror jag i mångt om mycket beror på bla dåligt utförd longering !

Jag kan inte uppnå vad jag vill med longering, är väll okunnig, och jag tycker det är tråkigt. Hellre tömkörning i så fall!

Ja...det är nog så att du är okunnig och då förstår jag om dina hästar blir stela och lustiga. Man kan alltid gå en kurs....

jag föredrar kapson, men tycker dock att longering är ganska meningslöst och tråkigt. Men om jag gör det använder jag kapson. Tycker man har större kontroll och så slipper man ha bett på hästen, det blir ju lätt att man bara drar i munnen på hästen när man longerar med huvudlag.

Kapson är ett huvudlag! Huvudlag heter den utrustning man sätter på hästens huvud när den arbetas. Tränas, kandar och sidepull är andra huvudlag.

Jag tycker att kapson är det lämpligaste huvudlaget för longering, särskilt om föraren är orutinerad.

En mycket rutinerad förare kan också ha nytta av att longera på träns ibland. Då ska bettet funka som det gör vid ridning, linan ska vara sträckt, och tygelkontakten lätt. Men det är ytterst få som är tillräckligt duktiga för att klarar det.

Bettet får aldrig bara bli en fästpunkt i hästens huvud för longerlinan.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 945
Senast: Görel
·
Utrustning Min lilla welsh mountain ska gå Sugar Cup i fälttävlan i helgen. Hade ni broddat? Och hur skyddar jag bäst mot brodd-tramp? Boots fram...
Svar
5
· Visningar
520
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 356
Senast: Silje
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter – Att bettlösa huvudlag är snällare än bett är en sanning med modifikation, säger veterinär Ellen Frisenfeldt Schmedling. Alla bettlösa...
Svar
0
· Visningar
448
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka