L
Lonely
Vad är bäst att ha när man longerar; Kapson eller Huvudlag?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Álin skrev:Det är väl INTE meningslöst om man gör det på rätt sätt?!
Använder förresten repgrimma.
Bill skrev:Det är en styggelse att longera med bett ! Det är skämsfaktor 9 !
Det är uppenbar risk att skada hästen i mun om något oförutsett skulle hända, och det vill man väl inte?? Longera du i kapson eller grimma så behöver du inte fundera på skador!!! Hästen har ju bara en mun så det vore ju dumt att förstöra den.
Chica skrev:Hur longerar ni egentligen? Att longering är till för latmaskar var det dummaste jag har hört. Jag brukar personligen vara ganska svettig när jag har longerat mina hästar. Du ska ju liksom inte stå still i mitten och dra linan över huvudet! Kapson är bra i början på riktigt unga hästar, men sedan longerar jag alltid i träns, fast jag fäster linan på ett visst sätt som inte är obehagligt för hästen. Longerar gör jag inte så mycket på mina yngre hästar då jag tycker att det sliter onödigt mycket på lederna. Tömkör hellre. Förstår inte riktigt hur man får den äkta känslan i handen (som när hästen går på tygeln) om man longerar i grimma? Hästarna ska jobba och sätta bakbenen under sig! Inte springa runt och slängtrava...