Kapson - vad används alla ringar till??

cambodia

Trådstartare
Det är jättebra att köpa grejer man inte riktigt vet hur man använder, eller hur :D

Nej, men lite koll har jag ju såklart, men inte vad alla ringar används till, speciellt inte de som hänger högst upp vid pannbandet.
Tar tacksamt emot en beskrivning om vad man använder alla ringar till!

Här kommer bilder:

IMG_2724.JPG

IMG_2725.JPG

IMG_2726.JPG

IMG_2727.JPG

IMG_2728.JPG

IMG_2729.JPG

Sv: Kapson - vad används alla ringar till??

Hjälptyglar av allehandla slag! De uppe vid pannbandet kan man ha exempelvis när man vill använda en chambon. Sidoringarna kan man sätta t.ex. inspänningstyglar i. Den ring som pekar "nedåt" misstänker jag är till för att fästa ett bett, men det vet säkert någon annan bättre. Funkar kanske för halsförlängare och annat elände också. Mittenringen fäster man longerlinan i.

Jag skulle dock valt en järnskodd kapson om jag skulle longera. Det där känns mer som en ridkapson, kan det vara rätt?

(fascinerande att det är så viktigt var hästen har huvudet att man kommer på så många snillrika sätt att binda fast det i önskad position)

Okej, tack för svar!
Misstänkte det var för en massa hjälptyglar jag inte vet nåt om :D
Varför ska man hellre ha ett järnskott vid longering? Och varför är det så bra att longera med en ring sådär i mitten?
Jag har tänkt att använda det för tömkörning osv, är till en (mini)shettis, för att slippa bett i hans lilla mun :)

Tänkte att de nedersta skulle vara för bett, men hur fäster man det då?

(ja, visst är det fascinerande?!)

Okej, tack för svar!
Misstänkte det var för en massa hjälptyglar jag inte vet nåt om :D
Varför ska man hellre ha ett järnskott vid longering? Och varför är det så bra att longera med en ring sådär i mitten?
Jag har tänkt att använda det för tömkörning osv, är till en (mini)shettis, för att slippa bett i hans lilla mun :)

Tänkte att de nedersta skulle vara för bett, men hur fäster man det då?

(ja, visst är det fascinerande?!)

I mitten för att slippa flytta linan när man byter varv! Anledningen till att man fäster den i fram i stället för under hakan är för att hästen inte blir "lika stark" då om den exempelvis bestämmer sig för att den är färdiglongerad och lämnar volten och man försöker bromsa upp... (samma när det kommer till "hjälper" med linan då - man har större verkan så att säga)

Järnskodd för att den sitter mycket stabilare och inte glider i sidled runt nosen på hästen om jag skulle ta i linan.

Hur man i.s.f. fäster bettet... tja... balsnöre? Silvertejp? Jag har ingen som helst aning äger ingen kapson själv och har aldrig sett nån använda en med bett, men jag vet att det finns folk som gör så.

När jag tänker efter lite mer så är ju en annan anledning till att ha linan fäst fram på nosen när man longerar att det måste vara mer logiskt för hästen så. Att bli "inledd" på voltspåret istället för "indragen" om du förstår hur jag menar? Typ samma skillnad som mellan att longera häst i grimma jämfört med halsring. :)

Silvertejp funkar till allt ;)
Och ärligt talat känns det rätt onödigt att försöka få dit ett bett när iallafall jag skaffade den för att slippa bettet, hehe.

Ah, okej. Tycker det ser tungt och klumpigt ut med en massa järn på nosen men det kanske är stabilare iaf då.
Själv använder jag alltid delta när jag longerar så behöver inte flytta linan då heller :p

När jag tänker efter lite mer så är ju en annan anledning till att ha linan fäst fram på nosen när man longerar att det måste vara mer logiskt för hästen så. Att bli "inledd" på voltspåret istället för "indragen" om du förstår hur jag menar? Typ samma skillnad som mellan att longera häst i grimma jämfört med halsring. :)

Min häst hatar kapson.. sen jag började longera i det har hon fått för sig att så fort linan tar emot lite lite vänder hon sig mot mig och reser sig - högt!
En olat hon kanske kommit på ändå, men det började när jag började använda kapson. Så nu har hon lärt sig att så gör man för att slippa bli longerad.

Är kapson egentligen till för longering? Har fått för mig att man använder det mycket inom ar och western.. kan klart ha fel.

Jag har nog i princip aldrig longerat utan tömkört, så jag är definitivt inte en expert på longering... :D Kapsonen fungerar utmärkt för longering och är väl egentligen till för hantering och arbete av häst från marken, inte nödvändigtvis longering alltså.

Jag hämtade arméns Ridinstruktion från 1930, där anser man att:
"Kapsonen användes vid hästens löpande i lina eller arbetande vid hand, vid straffandet av istadiga hästar, vid simning och för att fasthålla hästar, vilka skola föras eller ledas vid hand men på grund av bristande utbildning, okynne eller av annan orsak icke med säkerhet kunna eller lämpligen böra fasthållas med tyglarna."

Jag antar att det inte hänt något revolutionerande sedan dess. :)

Min häst hatar kapson.. sen jag började longera i det har hon fått för sig att så fort linan tar emot lite lite vänder hon sig mot mig och reser sig - högt!
En olat hon kanske kommit på ändå, men det började när jag började använda kapson. Så nu har hon lärt sig att så gör man för att slippa bli longerad.

Är kapson egentligen till för longering? Har fått för mig att man använder det mycket inom ar och western.. kan klart ha fel.

Westernryttare kan nog inte ens stava till kapson. Men däremot så finns det väl ridkapsoner som används i akademisk ridning.

Men det borde du väl kunna få ordning på genom att tvinga henne framåt så fort hon visar minsta lilla tecken på att stegra (och framför allt om hon väl börjar). När man longerar kommer hon ju inte längre ifrån än linan räcker, så du kommer ju åt väldigt bra! :)

Kapson kan vara ett fantastiskt verktyg för att formge hästen och lossa låsningar iom att det påverkar nosryggen direkt och man då får direkt koppling till nacken och resterande häst.
Men för att kunna göra det måste man ha god kunskap!
Jag har endast sett någon människa som grejat det.

Att ha en bred och stadig kapson med platt och brett nosjärn gör att man kan undvika att ta hästen i truten, att kapsonen glider/fladdrar/ger otydliga signaler etc.
Beroende på var man fäster linan/tygeln och om det är "pinnar" ringarna är fästade på och hur långa de är ger det olika effekt och känsla.

Jag har en kapson från Marjoman som är gjord att rida på också.
Den är bäst på marknaden tycker jag. Den är inte snygg. Men den är gjord för att funka, till skillnad mot många andra som bara är fina.
Den är bred, stadig och har ett brett och platt nosjärn. Jag brukar också vika en benlindepadd och lägga innanför järnet också.
Med den kan jag arbeta stela/oliksidiga hästar från backen och lossa dem inom några pass.

Det går inte att få samma effekt i grimma eller repgrimma. Och i träns måste man då ta mer i munnen än jag vill på hästen.

Man kan också enklare lära in formgivning under longering. Lära hästen söka sig mot yttertygeln och runda sig.
Repgrimma, träns eller grimma är inte gjort för sånt arbete.

Det där med att ha kapson för att väldföra sig på hästar är shit! Förekommer inte så mycket i Sverige idag. Dock i Spanien tex, de har även en del taggiga järn i kapsoner..

KL
En häst som reser sig i kapson skulle jag fundera varför.
Antingen har den kass balans och människan råkar få den ur balans. Oftast inåt. Eller så gör man fel i kroppsspråk eller så har den ont.
Iom att kapsonen påverkar nacken så måste man vara försiktig.
Det är inte just att forcera fram en häst som man fått ur balans eller som har ont!
Hur den ställer i nacken påverkar resten av kroppen enormt. I grimma får man inte samma rörelse exakt om man drar i snöret.
Sen anser jag att de ska lära sig olika signaler i kapsonen. Det ska finnas en som bjuder in dem och en som ber dem att gå utåt.
Så man sen kan använda sig av samma signaler i ridningen.
I kapsonarbete a la longering vill man få dem att hitta samma känsla som då de söker sig till yttertygeln.
Den tekniken behöver man oftast ta lektion i hur man ska få till.

Det är inte just att forcera fram en häst som man fått ur balans eller som har ont!

Jag håller inte med här. Om en häst stegrar vid hanteringen ska den ovillkorligen fram. Sen är det ju vettigt att låta bli att fortsätta provocera fram protesterna (longera i det här fallet) tills man känner att man rett ut orsaken till dem. Det finns sen nästan alltid sätt att lösa problemet utan att ta till våld genom att ta i tu med själva grundproblemet. Men just när hästen väljer att resa sig anser jag att det ska korrigeras omedelbart även i de fall man egentligen själv var orsaken till problemet. Sen kan man alltid bli bättre på att se protesterna redan innan de går så långt och åtgärda problemet redan då, men ibland är man helblind. Eller ja, det händer åtminstone mig ibland att jag missar vad mina hästar försöker förklara.

Linlöpning är inte en arbetsform som jag behärskar eller ännu sett något behov av och någon kapson finns inte i sadelkammaren, så när det gäller kunskaper om detta står jag mig totalt slätt. Men när det gäller farliga olydnader tror jag hårt på omedelbar korrigering och sedan eftertanke.

Detta ser precis ut som de kapsoner som säljs i usa till som används när man börja köra in miniatyrer. då används de ringarna upp till att ha sidecheck samt de ringarna som sitter "ihop" med sidostyckerna fäster man bettet i med klipps eller liknande :)

Kolla så att inte kapsonen trycker mot någon tand eller klämmer något annat i munnen.

Ja, det är ett impulsköp från USA :o :D

Förklara gärna lite mer hur du menar, jag vet inte vad en sidecheck är...
*försöker googla*

Tillägg: Ska det ha samma effekt som travarnas käkrem? (visst heter det så??)

Senast ändrad:

Ja i princip. Side-checken är bara lite mildare. Fixerar inte huvudet lika mycket som en over-check samt att man oftast inte har de lika högt inspända med den. I USA är det ett måste att ha någon typ av check när man kör i show-klasser iaf på miniatyrer :p

miniature-horse-harness-27573232.jpg

Aha, där ser man! Har man lärt sig nåt nytt idag också :D

Nja, jag formulerade mig kanske luddigt.
Om hästen reser sig en gång borde jag inse varför den gör det. Sen gör jag inte om det jag gjorde för att trigga det, om det var ngt jag gjorde galet.

Det är absolut det farligaste de kan göra, att resa sig. Så det får de bara inte göra.
Däremot så tror jag många triggar resandet genom felaktig hantering. Det har jag sett till leda. Hästar som anses dumma, inte klarar viss utrustning etc när det faktiskt handlar om att människan gör saker som stör hästen rejält, skrämmer dem eller åsamkar dem smärta eller annat obehag.

Om hästen reser sig en gång och man snabbt får fram den så lär den sig inte ett felbeteende. Men det är fel att fortsätta göra så som man gjorde för att trigga resningen om det beror på obalans eller smärta.

Om den reser sig en gång, man korrigerar sig själv och fortsätter jobba(framåt oftast) lär de sig inget felbeteende. Det beror dock på hur resningen ser ut, hur högt och hur länge och hur den riktar sig.
Efter 3 ggr sitter man däremot oftast i skiten.

Har man problem med att den reser sig bör man ta hjälp av ett proffs.

Kallas stuptygel i Sverige och försvann i stort sett i samband med publiceringen av Black Beauty.

Bra att ha om hästen dyker för mycket när man tömkör den på kandarstång. :wtf:

badex1.jpg

Nja, jag formulerade mig kanske luddigt.
Om hästen reser sig en gång borde jag inse varför den gör det. Sen gör jag inte om det jag gjorde för att trigga det, om det var ngt jag gjorde galet.

Det är absolut det farligaste de kan göra, att resa sig. Så det får de bara inte göra.
Däremot så tror jag många triggar resandet genom felaktig hantering. Det har jag sett till leda. Hästar som anses dumma, inte klarar viss utrustning etc när det faktiskt handlar om att människan gör saker som stör hästen rejält, skrämmer dem eller åsamkar dem smärta eller annat obehag.

Om hästen reser sig en gång och man snabbt får fram den så lär den sig inte ett felbeteende. Men det är fel att fortsätta göra så som man gjorde för att trigga resningen om det beror på obalans eller smärta.

Om den reser sig en gång, man korrigerar sig själv och fortsätter jobba(framåt oftast) lär de sig inget felbeteende. Det beror dock på hur resningen ser ut, hur högt och hur länge och hur den riktar sig.
Efter 3 ggr sitter man däremot oftast i skiten.

Har man problem med att den reser sig bör man ta hjälp av ett proffs.

Jag är ärligt talat inte helt säker på att jag förstår vad du skrev nu... :D Men så som jag tolkade det så håller jag med dig på det stora hela.

Väldigt få läser hästar lika lätt som du. Många ser inte varför hästen protesterar.

Jag tror flera har fått med sig ända sedan ridskoleåldern att hästen är dum om den inte gör som man säger. "Sparka på honom om han drar ned huvudet för att äta", "Rappa till honom i häcken om han inte går framåt när du smackar och skänklar honom", "Sporren i yttersidan när hon glider ut med bogen sådär" och så vidare. Många hästar utnyttjar oerfarna människor för att kunna ta enkla vägen ut. Mer rutinerade människor ser vad som sker men väljer att lära ryttaren att "korrigera" hästen snarare än att lära ryttaren att förstå och rida den. Därmed är första tanken hos de allra flesta när problem uppstår att hästen är olydig för att den är istadig/dum/elak.

Jag menar som du att protesten är farlig och därför inte ska ignoreras. Hästen skall framåt för att tvingas ur resningen. Sedan fundera över vad som triggade och hur man kan göra övningen enklare/mer förståeligt för hästen och/eller så att man själv klarar av att utföra den korrekt från sitt eget håll. Man behöver ju inte göra på samma sätt för att "vinna" och kunna lämna arbetet med en häst som inte lärt sig att resa sig.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 429
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 428
Senast: Lyan
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
829
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈