Kapson vid ridning?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Wilden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 107
W

Wilden

Är det ngn här som använder kapson vid ridning? Hur ska man börja om man vill prova(gammel hästen) ? Kan man rida in unghäst med kapson?
/W

Sv: Kapson vid ridning?

Börja prova på en gammal häst som är riden och van brukar bara vara att ta på den och förstiktigt börja använda den.

Jag föredrar att longera dem på den innan dock.

Rida in unghästen på kapsonen kan du göra med fördel mot bettet. Hästen slipper ha nåt att bråka med i munnen och dessutom är ju inte hästars munnar klara när vi börjar rida dem ändå.
Fast här säger jag samma som ovan: jag longerar in hästen under några månader först och lär den att bära sig själv och att gå i balans samt alla kommandon i form av ljud och kroppspråk.
Underlättare enormt när man sedan sitter upp.

"Lillen" är van att bli longerad med kapsonen, visst kan man tömköra med? Nån som kan?
/W

Jag både rider och tömkör med hack, det är nog ingen större skilnad med kapsonen. Prova, hästen tar ingen skada av det. Om du är osäker håll till på ett inhägnat område...

Liknande trådar

Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 424
Senast: animalasia
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 502
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 072
Senast: Badger
·
Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka