Karens, vad gäller?

millen

Trådstartare
Jag har försökt avkoda sjuklönelagen, men svårt att tänka ordentligt med 40 graders feber :angel:

Om man varit borta från jobbet sjuk i två dagar, ledig en dag men är fortfarande sjuk när man ska jobba igen, blir det ny karensdag då eller går det under "återinsjuknande" inom 5 dagar:confused::confused:

Jag har försökt avkoda sjuklönelagen, men svårt att tänka ordentligt med 40 graders feber :angel:

Om man varit borta från jobbet sjuk i två dagar, ledig en dag men är fortfarande sjuk när man ska jobba igen, blir det ny karensdag då eller går det under "återinsjuknande" inom 5 dagar:confused::confused:
Karensdagen räcker för 14 dagar.

Så länge du har varit sjuk alla dagarna i rad så är det väl samma sjukfall hela tiden, oavsett om dagarna varit arbetsdagar eller ej. Man får ju inte en ny karensdag efter varje helg om man är långtidssjukskriven.

Den ingår i samma sjukperiod. Precis som om du är sjuk fredag, ledig lördag-söndag och fortfarande sjuk måndag, så är det bara fredagen som blir karensdag. Regeln om återinsjuknande är om du är sjuk, går tillbaka till jobbet och jobbar och återinsjuknar inom ett par dagar, så slipper du en ny karensdag.

Varken eller om du inte friskanmäler. Din sjukperiod avbryts inte av ledighet utan när du endera friskanmäler eller återgår i arbete.

Återinsjuknande är om du är sjuk, återgår i arbete och sen inom 5 dagar blir därefter sjuk igen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 399
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
779
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 989
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 116
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka