Karlabarnen - Från födsel till flytt

Jag sitter här och svär över SVaK. Att vi ligger under SKK istället för ISDS gör att våra hundar räknas som "showhundar" i UK. Dvs nu när jag fått exportförfrågan till UK, så får jag vackert meddela att hunden kommer räknas som oreggad och därmed värd typ en tredjedel så mycket, och inte tävlingsbar på högre nivå.

Det svider en aning, kan jag säga, när man får förfrågan från en intressant köpare i Wales :mad:
Men vad dumt! Hur räknas de som oreggade då? Är det i vallningsammanhang de gör det, eller vad?
 
Men vad dumt! Hur räknas de som oreggade då? Är det i vallningsammanhang de gör det, eller vad?
Isds är den internationella organisationen för arbetande border collies. De erkänner inte hundar från fci-registren eftersom de i hela världen (utom sverige) är utställningshundar. SVaK har av nån outgrundlig anledning valt att stå under FCI istället, vilket gör att vi måste ROMa in hundarna i ISDS om vi vill ha in dem i deras register. Det går att dubbelregistrera, men eftersom min tik är svenskfödd så måste då hon ROMas för att valparna ska bli ISDS. Pappa Ben är ISDS-registrerad. ROM = register on merit. Hunden ska av två ISDS-domare bedömas vara en kapabel vallhund på ett stort arbetsprov. Kostar skjortan.
 
Isds är den internationella organisationen för arbetande border collies. De erkänner inte hundar från fci-registren eftersom de i hela världen (utom sverige) är utställningshundar. SVaK har av nån outgrundlig anledning valt att stå under FCI istället, vilket gör att vi måste ROMa in hundarna i ISDS om vi vill ha in dem i deras register. Det går att dubbelregistrera, men eftersom min tik är svenskfödd så måste då hon ROMas för att valparna ska bli ISDS. Pappa Ben är ISDS-registrerad. ROM = register on merit. Hunden ska av två ISDS-domare bedömas vara en kapabel vallhund på ett stort arbetsprov. Kostar skjortan.
Skall väl placera sig som etta i två olika tävlingar med minst 25 startande?
 
Skall väl placera sig som etta i två olika tävlingar med minst 25 startande?
Nej, men de ska gå en Open-bana för Brittiska domare som är godkända av ISDS för att just ROMa. Båda domarna ska göra bedömningen att hunden jobbar som en border collie och godkänna insatsen. Och så kostar det nästan 10.000:-. Och måste göras i UK.
 
Nej, men de ska gå en Open-bana för Brittiska domare som är godkända av ISDS för att just ROMa. Båda domarna ska göra bedömningen att hunden jobbar som en border collie och godkänna insatsen. Och så kostar det nästan 10.000:-. Och måste göras i UK.
Då har reglerna lättats sedan jag kollade sist.
 
Isds är den internationella organisationen för arbetande border collies. De erkänner inte hundar från fci-registren eftersom de i hela världen (utom sverige) är utställningshundar. SVaK har av nån outgrundlig anledning valt att stå under FCI istället, vilket gör att vi måste ROMa in hundarna i ISDS om vi vill ha in dem i deras register. Det går att dubbelregistrera, men eftersom min tik är svenskfödd så måste då hon ROMas för att valparna ska bli ISDS. Pappa Ben är ISDS-registrerad. ROM = register on merit. Hunden ska av två ISDS-domare bedömas vara en kapabel vallhund på ett stort arbetsprov. Kostar skjortan.
Men fy fasiken vad segt! Borde ju kunna gå att komma överens med Isds på något sätt, eftersom borders inte får ställas i Sverige och måste ha föräldrar med godkänt vallhundsprov för att få registreras?

För samtidigt är det väl rätt många som vill kunna tävla sina hundar i andra grenar också, så SKK är väl ett ”krav” då, eller hade det varit enklare att dubbelregistrera åt det hållet?
 
Men fy fasiken vad segt! Borde ju kunna gå att komma överens med Isds på något sätt, eftersom borders inte får ställas i Sverige och måste ha föräldrar med godkänt vallhundsprov för att få registreras?

För samtidigt är det väl rätt många som vill kunna tävla sina hundar i andra grenar också, så SKK är väl ett ”krav” då, eller hade det varit enklare att dubbelregistrera åt det hållet?
SKK erkänner och registrerar in hundar från ISDS utan problem(vid import).
 
Som sagt, självklart får man ställa ut en border collie i Sverige, eller menar du också att man inte får det med det där ordklyveriet?
 
Då borde det ju vara vettigare att göra tvärtom, konstigt att SVaK valt SKK istället, de borde ju vara mer intresserade av att stå sig internationellt med en sån inriktning? Förstår att det är surt för er uppfödare.
Vet inte om der är okej att föda upp i sverige och regga i isds, för att sen regga i skk. Tror att du måste dubbelregistrera från start då.
 
Vet inte om der är okej att föda upp i sverige och regga i isds, för att sen regga i skk. Tror att du måste dubbelregistrera från start då.
Tror du måste dubbelregga från start, dvs föräldradjuren måste vara reggade i ISDS, samt att du måste vara medlem där, vilket är ganska dyrt.
 
Och väldigt väldigt dyr... jag ska försöka få med mig SVaK på att se om vi inte kan förhandla fram en mellanväg för svenskreggade hundar - vi har trots allt hårdare registreringsregler än ISDS!
Aha... Ja, borde ju som sagt gå att lösa på nåt sätt, eftersom bc avlas och används som arbetshundar här trots SKK.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp