Karragen/Karragenan??

KaffeKask

Trådstartare
Kan någon hjälpa mig att få mer klarhet i Karragen/Karragenan?

Är det skillnad på dessa? Vad är det för skillnad?

Har fått förklarat för mig att det inte är bra, ska undvikas osv, men tar varje vår rödalger för min allergi, men om nu Karragen/Karragenan (vad man nu ska kalla det...) är så pass dåligt så är det ok att fortsätta med algerna då? Jag hänger inte riktigt med... Eller är det att välja mellan pest och kolera?

Sv: Karragen/Karragenan??

Alltså Carrageen är rödalger kort och gott och inget annat. Jag vet inte vad som är dåligt, men alger är ju havets sopstation sas så mycket skräp och skit hamnar ju i dom. Men rödalger sägs ju vara bra för olika typer av allergier främst i luftvägar, mår du bra av det så är det ju bara att fortsätta.

Äkta vara skriver följande:

KÄNDA HÄLSORISKER
Kan orsaka gasbildning i tarmen. Djurförsök från början av 2000-talet tyder också på att ett ämne som bildas när karragenan bryts ner kan var cancerframkallande. Men forskningsresultaten är omstridda och andra forskare hävdar att karragenan inte är cancerframkallande. WHO klassar karragenan som i princip ofarligt, men rekommenderar inte användning i barnmat.

Karragen är den ursprungliga råvaran, karragenan är extrakt som inte måste komma från just karragen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon som gjort en npf utredning hos ett privat företag? Rekommendationer, avrådan från visst bolag, om det hjälp att få... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 704
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 273
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
293
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 213
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp med diarré?
  • Dalmatiner