Karriärsbyte, programmering?

Som person gillar jag att nörda ner mig i detaljer och lösa problem, gillar när saker är logiska. Har inte jättelätt för att komma ihåg saker/fakta utantill, men så länge det är logiskt så kan jag räkna ut hur det ska vara.

Det här är en utmärkt programmeraregenskap! :) Håller med @Stereo om att Youtube är en bra inkörsport, kolla lite t ex på Pythonprogrammering. Scripthackande tycker jag är ett vettigt sätt att börja lära sig programmera.
 
Kanske ska säga att löneökningen var mestadels vid ett jobbyte där jag ökade 12 000 i ett svep, det var fem år sedan. Har varit kvar på samma jobb sedan dess men sjukskriven i ca 3 år så har inte direkt kunnat visa framfötterna, annars hade jag bytt igen och fått upp lönen säkert ytterligare 5-10’.
 
Om du vill att det ska gå fort finns det flera aktörer som erbjuder tre månaders intensivutbildning med garanterad anställning i slutet. Det är inte de bästa villkoren har jag för mig, men inget katastrof, gissar (!) på löner definitivt över 30' i alla fall. Intensivutbildningen är dock rätt tuff, det går fort fram och man måste både ha tid och vara väldigt motiverad. Det är ett plus om man har lärt sig lite grundläggande programmering innan tror jag, så man slipper vara förvirrad över vad skillanden är mellan en let och en const, eller en public och en private metod osv. :)
 
Den allra viktigaste egenskapen hos en utvecklare är att kunna abstrahera och modellera för att lösa problemet på ett rimligt sätt. Sen behöver man lära sig syntax och koncept också i de språk man ska använda, men det är definitivt lättare och mer sekundärt än förmågan att förstå hur problem kan mappas på en eller flera sekvensmaskiner.

(Men detta är sagt från en som jobbar i en bransch där nästan inga programmerare är annat än ingenjörer och som jobbat som lärare i ämnet på universitetet - så det innefattar också bara en liten del av vad programmering används för).
 
Jag har också bestämt mig för att byta oCh utbilda mig till programmerare. Min partner har övertalat mig, bra lön och man är extra eftertraktad om man är kvinna. Jag siktar på Front-End, som dessutom är väldigt roligt enligt mig!
 
Om du vill att det ska gå fort finns det flera aktörer som erbjuder tre månaders intensivutbildning med garanterad anställning i slutet. Det är inte de bästa villkoren har jag för mig, men inget katastrof, gissar (!) på löner definitivt över 30' i alla fall. Intensivutbildningen är dock rätt tuff, det går fort fram och man måste både ha tid och vara väldigt motiverad. Det är ett plus om man har lärt sig lite grundläggande programmering innan tror jag, så man slipper vara förvirrad över vad skillanden är mellan en let och en const, eller en public och en private metod osv. :)
Jag tror också att en sådan intensivutbildning är
det snabbaste vägen till ett karriärbyte, om man blir antagen. Googla AW Academcy som är en aktör.

Tjejer kodar har en kurs som sägs ta 12 timmar om du vill bara prova på programmering. Pink programmering har sommarläger där man kodar och hänger med andra tjejer, men frågan är om man vill lägga en av sina semesterveckor på det.

Programmering 1 är bra att ha om du ska söka en yh-utbildning där den eller yh-högskolans egna preparandkurs är förkunskapkrav. Ska du plugga på högskola/universitet har du ingen formell nytta av programmering 1 ifrån komvux.
 
Som många säger, gör en kortare kurs innan du går på något större. Ofta märker du fort om det är något du gillar.
Utbildningar kan du både gå så du blir ingenjör, men vi har många här i Skåne som "bara" gått en yh-utbildning. Lite kortare tid att plugga, och gör ingen direkt skillnad i lön. Framförallt inte efter några år.

Vill du avancera fort (i lön), är det som sagt att byta arbetsgivare med några års mellanrum. Och som det ser ut idag så är det inget svårt jobb för utvecklare att hitta ny arbetsgivare, snarare är det så att de letar efter sätt att freda sig mot alla förfrågningar som dyker upp 😉
Går du dessutom in på ett konsultbolag så brukar där vara vara högre lön än hos ett produktbolag.

Testare vs utvecklare. Vill du bygga upp saker eller vill du försöka förstöra dem? :D
Det finns fler utvecklingsmöjligheter för utvecklare, de har högre löner. Som testare idag innebär det mer och mer kod för att kunna automatisera testerna. Det är mindre vanligt med tjejer som utvecklare vilket också gör dig mer attraktiv. (Idag är det oftast dock alltid någon kvinna i teamen - även om det inte är som utvecklare. Så att kvinnor är mindre vanligt bland utvecklare innebär inte att du sitter som ensam kvinna)

Att komma in i IT världen är något av det bästa jag gjort. Det händer saker hela tiden, man kan utvecklas, och lönen är jäkligt bra:D
 
Hej!

Jag jobbade ett par år som utvecklare, men gick vidare till att vara produkt ägare. Om du är nyfiken på om det skulle passa skulle jag börja med att undersöka några av alla de resurser som finns för nybörjare på nätet. Välj ett lämpligt språk (det finns massor beroende på vad du är intresserad av) och testa om du tycker det är kul.

Man måste inte brinna för det, men tycker man inte det är kul är det inte så värt pengarna, är min erfarenhet.

En av fördelarna är iaf att det finns så mycket man kan nörda ner sig i att man aldrig blir fullärd, och blir man uttråkad kan man alltid byta inriktning. För mig har utveckling alltid handlat mycket om kundkontakt och vilja att bygga rätt sak, på rätt sätt, inte bara det kunden tror sig vilja ha.
Jag gillade bäst att jobba mot databaser och hålla på med användbarhet, inte alltid så lätt att kombinera :-).
 
Hej igen!
Tack till alla som svarat i tråden och berättat om egna karriärsbyten och erfarenheter från branschen!
Jag har nu kommit så långt att jag har läst en preppkurs i programmering via NTI och kommit in på ett par olika YH utbildningar, så i höst kommer jag att bli student igen och jag är superpepp på det! :D

Men vilken utbildning hade ni helst valt av de här

Webbutvecklare inom .NET (EC utbildning)
Frontendutvecklare (EC utbildning)
Fullstackutvecklare inriktning JavaScript (Teknikhögskolan Lund) (fortfarande reservplats dock)

Jag tackade nej till mjukvarutestare som jag också kom in på, känner efter råden i tråden att det är bättre att sikta på programmering först och om jag ångrar mig sen så får jag isåfall tänka om då.


Hur går det för er andra som också ville börja med programmering? Är ni igång? Vad läser ni?
 
Hej igen!
Tack till alla som svarat i tråden och berättat om egna karriärsbyten och erfarenheter från branschen!
Jag har nu kommit så långt att jag har läst en preppkurs i programmering via NTI och kommit in på ett par olika YH utbildningar, så i höst kommer jag att bli student igen och jag är superpepp på det! :D

Men vilken utbildning hade ni helst valt av de här

Webbutvecklare inom .NET (EC utbildning)
Frontendutvecklare (EC utbildning)
Fullstackutvecklare inriktning JavaScript (Teknikhögskolan Lund) (fortfarande reservplats dock)

Jag tackade nej till mjukvarutestare som jag också kom in på, känner efter råden i tråden att det är bättre att sikta på programmering först och om jag ångrar mig sen så får jag isåfall tänka om då.


Hur går det för er andra som också ville börja med programmering? Är ni igång? Vad läser ni?
Jag hade inte valt frontend. Det känns som Frontend är den nya kvinnofällan. Tjejer utbildar inom Frontend för det anses vara ”mjukare” och sen får de inte jobb för det utbildas för många och ingen vill ta sig an alla ny-exade frontendare.
 
Hej igen!
Tack till alla som svarat i tråden och berättat om egna karriärsbyten och erfarenheter från branschen!
Jag har nu kommit så långt att jag har läst en preppkurs i programmering via NTI och kommit in på ett par olika YH utbildningar, så i höst kommer jag att bli student igen och jag är superpepp på det! :D

Men vilken utbildning hade ni helst valt av de här

Webbutvecklare inom .NET (EC utbildning)
Frontendutvecklare (EC utbildning)
Fullstackutvecklare inriktning JavaScript (Teknikhögskolan Lund) (fortfarande reservplats dock)

Jag tackade nej till mjukvarutestare som jag också kom in på, känner efter råden i tråden att det är bättre att sikta på programmering först och om jag ångrar mig sen så får jag isåfall tänka om då.


Hur går det för er andra som också ville börja med programmering? Är ni igång? Vad läser ni?
Absolut fullstack! Viktigt att bli så bred som möjligt i branschen och javascript kommer du ha massa nytta av.
 
Tack! Då har jag nog tänkt ganska rätt och kommer tacka nej till Frontend. Vill ha en så bred utbildning som möjligt att stå på och jag läste att det är lättare att lära sig Frontend i efterhand än tvärt om, om jag skulle vilja.

Men fattar jag rätt om den första Webbutvecklare .NET också är fullstack?
 
Tack! Då har jag nog tänkt ganska rätt och kommer tacka nej till Frontend. Vill ha en så bred utbildning som möjligt att stå på och jag läste att det är lättare att lära sig Frontend i efterhand än tvärt om, om jag skulle vilja.

Men fattar jag rätt om den första Webbutvecklare .NET också är fullstack?
Ehm, om jag hittade rätt utbildning, så absolut. De skriver att det är både frontend och backend, vilket alltså är samma som fullstack
 
Hej igen!
Tack till alla som svarat i tråden och berättat om egna karriärsbyten och erfarenheter från branschen!
Jag har nu kommit så långt att jag har läst en preppkurs i programmering via NTI och kommit in på ett par olika YH utbildningar, så i höst kommer jag att bli student igen och jag är superpepp på det! :D

Men vilken utbildning hade ni helst valt av de här

Webbutvecklare inom .NET (EC utbildning)
Frontendutvecklare (EC utbildning)
Fullstackutvecklare inriktning JavaScript (Teknikhögskolan Lund) (fortfarande reservplats dock)

Jag tackade nej till mjukvarutestare som jag också kom in på, känner efter råden i tråden att det är bättre att sikta på programmering först och om jag ångrar mig sen så får jag isåfall tänka om då.


Hur går det för er andra som också ville börja med programmering? Är ni igång? Vad läser ni?

Säger också fullstack, och skulle du söka jobb hos mig sen så sikta på javascript :D Men du har absolut en arbetsmarknad inom .NET också.
 
Hej igen!
Tack till alla som svarat i tråden och berättat om egna karriärsbyten och erfarenheter från branschen!
Jag har nu kommit så långt att jag har läst en preppkurs i programmering via NTI och kommit in på ett par olika YH utbildningar, så i höst kommer jag att bli student igen och jag är superpepp på det! :D

Men vilken utbildning hade ni helst valt av de här

Webbutvecklare inom .NET (EC utbildning)
Frontendutvecklare (EC utbildning)
Fullstackutvecklare inriktning JavaScript (Teknikhögskolan Lund) (fortfarande reservplats dock)

Jag tackade nej till mjukvarutestare som jag också kom in på, känner efter råden i tråden att det är bättre att sikta på programmering först och om jag ångrar mig sen så får jag isåfall tänka om då.


Hur går det för er andra som också ville börja med programmering? Är ni igång? Vad läser ni?
Min fru som nu läst klart 1 år på Data- och systemutvecklarprogrammet säger samma sak. Satsa på back end/fullstack och inte front-end. Det är väldigt många, särskilt kvinnor, som läst eller läser korta front-end utbildningar så lär finnas väldigt många att konkurrera med sen om jobben, utöver de som har en längre och bredare utbildning.
 
Hej igen!
Tack till alla som svarat i tråden och berättat om egna karriärsbyten och erfarenheter från branschen!
Jag har nu kommit så långt att jag har läst en preppkurs i programmering via NTI och kommit in på ett par olika YH utbildningar, så i höst kommer jag att bli student igen och jag är superpepp på det! :D

Men vilken utbildning hade ni helst valt av de här

Webbutvecklare inom .NET (EC utbildning)
Frontendutvecklare (EC utbildning)
Fullstackutvecklare inriktning JavaScript (Teknikhögskolan Lund) (fortfarande reservplats dock)

Jag tackade nej till mjukvarutestare som jag också kom in på, känner efter råden i tråden att det är bättre att sikta på programmering först och om jag ångrar mig sen så får jag isåfall tänka om då.


Hur går det för er andra som också ville börja med programmering? Är ni igång? Vad läser ni?
Jag tänkte faktiskt hänga på första kursen på en av utbildningarna vi har på vår skola, mest för att det blir kul. Så ska försöka lajja runt lite med c++ i början på hösten 😁😬
 
Hej igen!
Tack till alla som svarat i tråden och berättat om egna karriärsbyten och erfarenheter från branschen!
Jag har nu kommit så långt att jag har läst en preppkurs i programmering via NTI och kommit in på ett par olika YH utbildningar, så i höst kommer jag att bli student igen och jag är superpepp på det! :D

Men vilken utbildning hade ni helst valt av de här

Webbutvecklare inom .NET (EC utbildning)
Frontendutvecklare (EC utbildning)
Fullstackutvecklare inriktning JavaScript (Teknikhögskolan Lund) (fortfarande reservplats dock)

Jag tackade nej till mjukvarutestare som jag också kom in på, känner efter råden i tråden att det är bättre att sikta på programmering först och om jag ångrar mig sen så får jag isåfall tänka om då.


Hur går det för er andra som också ville börja med programmering? Är ni igång? Vad läser ni?
Jag säger som de andra, fullstack. Och personligen älskar jag .net och C#. Jag jobbar inte med det nu tyvärr, men med MSSQL. Och jag föredrar alla dagar i veckan backend framför frontend. Men det är väl för att jag inte varit så förtjust i JavaScript (och därmed inte heller så insatt i det).

Är det någon som kan förklara för mig hur man använder JavaScript i backendprogrammering nu för tiden? På min tid när jag utbildade mig så sas det att JavaScript bara är ett hjälpmedel för användaren. Men det var tusen år sedan... 😅
 
Jag säger som de andra, fullstack. Och personligen älskar jag .net och C#. Jag jobbar inte med det nu tyvärr, men med MSSQL. Och jag föredrar alla dagar i veckan backend framför frontend. Men det är väl för att jag inte varit så förtjust i JavaScript (och därmed inte heller så insatt i det).

Är det någon som kan förklara för mig hur man använder JavaScript i backendprogrammering nu för tiden? På min tid när jag utbildade mig så sas det att JavaScript bara är ett hjälpmedel för användaren. Men det var tusen år sedan... 😅
Det finns massor med ramverk för det, och man använder det väl främst för att många kan det, inte för att det är vettigt att använda det egentligen. Lite som att man kan använda en hammare för få in en skruv i en träbit, men det kanske hade varit smartare att använda en skruvmejsel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp