Kass hovkvalitèe på fullblod

Spirit

Trådstartare
I det nya stallet där gumman är inackoderad så finns det en fullblodsvalack som har världens dåligaste hovar. Han har så pass tunna hovväggar så sömmarna släpper hur lätt som helst. Nu penslar hon på Hööks hovstärkare som är som ett typ nagellack ca 2 gånger i veckan för att försöka få skorna att sitta kvar.
Eftersom när han väl tappar en sko så är det en hel vetenskap att få dit den igen, särkskilt när hovis inte kan komma ut senast en timme efter skon blev tappad. Den bara fläks upp i stora bitar, hjälper inte att spackla eller att sömma högre upp eftersom hovarna bara faller isönder....

Vad kan man göra för att få en bättre hovkvaliteè?
Jag har föreslagit Biotin och kanske hovfuktare (filtboots man lägger i blöt som håller hovarna fuktiga).

Vad mer kan man göra?
Kan man limma på plastskor (plastskor med flikar som man limma på hoväggarna istället för sömmar) tills det går att sömma hovarna eller det är inte bra för benen tex, felbelastning eller dom slits upp på bara ett par dagar?..

:bow:Jättetacksam för svar och tips snarast :bow:
 
Man kan ju ha easy boots (heter det så?). Såna lösskor som bla hööks har att ha på tills hovslagaren kommer i alla fall. Vet inte vad man kan göra för att förbättra hovkvalitén mer än att blöta hovarna (med vatten) INTE olja.
 
Kiselgur ska vara bra för bland annat hovarna, så nu ger jag det till min ena häst för att förbättra hovkvaliten. Har gett det ca 1.5 månad nu och jag tycker faktiskt att hovarna har blivit bättre. :bump:
 
Man kan ju ge hästen biotin och annat men det stärker ju inte nedersta delen på hoven utan bara det nya som kommer ut och det tar ca ett halvår innan man ser resultat.

Mitt fullblod har ganska bra hovar, hon har emstadels fått gå utan skor, endast när hon blivit ömfotad som hon fått skor på sig igen. Jag tycker ni skulle ha hästen barfota så att den får en chans att växa fritt. Problemet då är ju att det troligen inte går att jobba hästen, men då kanske ett par easyboots skulle fungera?
Vad föreslår hovslagaren? De brukar ju faktiskt veta bäst. Kanske det finns någon annan hovslagare tillgänglig så att ni kan få synpunkter från olika håll?

Hoppas det löser sig.

/Hippo
 
Du kan pröva att smörja in hovarna med vanlig mat olja varje dag. Det brukar funka.
 
Utan hov, ingen häst. Trist men sant.

Jag skulle låta hästen gå barfota, det som trasas sönder är dött och ska bort ändå. Och sen se till att få en riktigt bra hovslagare som är van vid fullblodshovar.
 
Vad används för beslag då ? Villken sorts söm ? Har hästen tendens till ev plattfothet villket brukar vara ganska vanligt hos fullblod. Är den plattfotad ska den inte gå barfota överhuvudtaget.
 
Mitt halvblod hade oxå jättefula hovar när han kom till mig. Jag har provat nästan allt för att stärka hovarna och det enda som hjälper är att smörja in kronranden med en salva som heter cornu... nånting (hjärnan står stilla) ganska dyr men den hjälpte, samt att hovis kommer var sjätte vecka, går det längre tid spricker hovarna sönder... Lycka till!
 
Mitt fullblod har inte någon dålig kvalitet på fötterna så tillvida att dom spricker, men däremot har han dålig tillväxt i trakten och är ganska plattfotad.
Min hovslagare skor alltid med 6mm skor och därmed också med tunnare sömmar. Detta anser han vara det enda rätta på de flesta fullblod, just för att de oftast har så tunna hovväggar att de gärna spricker med för tjocka söm.
Kan ju också vara bra att kolla över foderstaten så att balansen är rätt och att han inte lider brist på något.

/Tillis
 
Jag vet inte vilken hovslagare ägaren har men sömmarna ser lika tjocka ut som dom jag har på min travare som har kanonhovar. Fullblodet måste ha skor på, han är så fruktansvärt ömfotad, kan knappt gå på stubben ens.

Fullblodet är inte mitt, jag vill bara ha lite tips som jag kan vidarebefodra.
Men jag skall föreslå ägaren om att använda en tunnare söm.

Jag har själv funderat på easyboot till min häst pga hon sliter knappt på sina skor mellan skoningarna.

Tack för tipsen.. skall vidarebefrodra dom via en utskrift..
 
Mitt fullblods sto hade väldigt dåliga hovar så vi gav henne biotin och så penslade vi på någon lakrits luktande smörja som var topen!
ska se om jag kommer i hår vad den heter!
 
jag ger min häst nypon och brännässlor för hovkvalitén. sen kan man pensla på tjära, eller låta den stå med hovarna i en spann vatten en stund. jag har oxå hört talas om en sko som man limmar fast, verka ju perfekt! kan ni inte försöka få tag på sådana?
 
Har gått igenom allt detta med min häst

om du söker på gamla trådarna, de heter "så öm i hovarna"
+ del 2 samma titel så finns det måna goda råd

nu går det tillslut bättre med hovarna

skon man limmar på heter ibex skon eller mustads sko som heter easy glu
har provat, men skon lossnar väldigt lätt
sen är den så tjock.

dte bästa tror jag är barfotagån/ alt hippogrip

eller old macs

hannaZ har någon ny slags sko, hör med henne hur de fungerar

mvh/ Anita
 
Sv: Kass hovkvalitèe på fullblod

Prova steel joint det funkar på mitt fullblod som också hade kass hovkvalite när jag fick honnom, gå in på: http://www.steel-joint.se o läs mer:) hoppas det löser sig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp