Kastar med huvudet, hjälp!

TinyWiny

Trådstartare
Har ett fjording sto som jag har lite bekymmer med, önskar tips och hjälp om stretching/massage och annat som kan hjälpa!
Mitt fjordsto var snedmusklad när jag köpte henne, gick dock igenom vet. bes. utan problem.
När hon nu börjar muskla sig rakare efter en vinter med mycket skritt rakt fram, med klättring i backar osv, börjar hon skaka mycket på huvudet, ibland så mycket att jag tror hon ska gå omkull.
Ibland lungnar det sig när hon kommit igång men när hon börjar bli trött kommer det igen, hon gör det även när jag släppt ut henne i hagen efter ridning/körning.
Hon får ju kämpa på ganska bra för att gå rakt men nu går hon i allafall rakt självmant utom när hon är trött då hon går lätt sidvärtes om hon själv får välja.
Jag har gått igenom hennes utrustning och har köpt en bomfri sadel som funkar bra mycket bättre än bomsadeln eftersom jag då kan korrigera direkt när hon börjar "snea".
Finns det någon med liknande erfarenhet som vet hur jag kan hjälpa henne?
Tacksam för alla råd!
TinyWiny

Sv: Kastar med huvudet, hjälp!

Har du kollat tänderna på henne?
Eller skakar hon på huvudet även utan bett i munnen?

Hon skrev att hästen skakar på huvudet även när den blivit utsläppt i hagen.

Kan det inte vara så att det är tränset som kliar. När hästen jobbat en stund och börjar bli lite svettig där tränset ligger mot skinner blir dom lätt rätt kli-iga. Iom att du skrev att hon slår med huvudet även efter ridningen, när hon kommit ut i hagen så kan det ju tänkas att hon är irriterad över att det kliar.

Hon kan ju också vara irriterad av flugor och annat som kommer nu på sommaren, det blir ju extra mycket flugor speciellt när dom blivit svettiga.

Pollenkänslighet? Hästen kanske märker av pollenet mer när den börjar få upp flåset lite och drar in mer luft genom näsborrarna.

Hur gammal är hon? En av våra tidigare hästar hade också såna kast för sig med huvudet medan han var unghäst, berode nog mest på barnslighet, trots och bus.

Svett är det inte då hon kastar mest i början, funderade på om det var läder reaktion, då hon hade lädergrimma/träns, testade då syntet träns men det var likadant, hon fortsatte kasta, provade några dagar till om det var "gammal vana" men det blev ingen skillnad.
Det kom innan pollensäsongen började och isåfall borde hon ju reagera mer när hon får upp flåset, och det är ju tvärtom så att hon lugnar sig när hon kommit igång.
Hon kliar sig mot frambenet ibland när hon svettas men skakningarna hör inte ihop med kliandet.
Tänderna är kollade och de är okej.
Är mer inne på att hon har muskellåsningar eller nåt i och med att det började nu när hon börjar rak muskla sig.
Hon "busar" genom att kasta med huvudet men inte på samma sätt som hon gör nu.
Hon är tretton år, så unghäst stadiet är förbi.

Jag skulle nog föreslå att du låter en veterinär gå igenom henne, även röntga henne. En totalgenomgång med andra ord.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett... 2
Svar
28
· Visningar
6 083
Senast: Luff
·
Träning Jag har ett fyraårigt halvblod/fullblod som blivit lite full i fan sen hon bytte stall. Exempel på dumheter andra i stallet berättat om...
Svar
11
· Visningar
1 576
Senast: moiran
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 401
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka