kastat sig ur grimman

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare joo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 598
J

joo

min häst lärde sig under en vistelse på strömsholms djursjukhus att man kan ha sönder en lädergrimma om man stretar bakåt.Idag hade han sönder sin nya fina grimma, kom lös och gick tillbaka in i boxen.Då tog jag ut honom i en nylongrimma och höll i honom.

nu undrar jag; skall jag i fortsättningen använda nylongrimmor som inte går sönder för att få beteendet att upphöra?
Min kompis avrådde mig för det eftersom han kanske får panik om han inser att han sitter fast på riktigt denna gång.Men han kan ju bara inte få leva vidare i tron att han själv bestämmer över att han sitter fast eller inte.

vågar jag köra med nylongrimmor?

efter min erfarenhet går nylongrimmor också sönder... och tro mig, min häst har haft sönder ett par stycken förmig... :crazy: :p

knepigt läge. hästar som slänger sig bakåt är aldrig trevligt.. min häst gör det som sagt ibland (hon får panik när hon först backar på rent "trots" (eller vad man ska kalla det), och sen känner trycket över nacken) och då går hennes nylongrimma sönder i knäppet, såvida inte grimskaftet ryker först.

som tur är har hon inte fattat att hon kommer loss på det sättet än, men för att spara grimmor brukar jag numera bara ha henne "lös", alltså i grimskaft som bara löper fritt genom en uppbindningsring. jag kan hålla kvar henne, men ändå släppa om hon kastar sig, för att undvika skador.

en annan häst i stallet brukar kasta sig bakåt för at tkomma loss, han gjorde så även idag, då hade han en repgrimma på sig...
alla hans andra grimmor (läder och nylon) har gått sönder, men den här höll, och stramade dessutom åt lite när han kastade sig bakåt, och då slutade han. jag vet inte om det är något jag skulle rekommendera (att hästen dessutom stryps när den kastar sig, iaf inte om den gör det av panik, men det gör kanske inte din?) men det kanske är värt att prova?

den här hästen brukar alltså dra/kasta sig tills han kommerl oss, idag slutade han och gick fram igen när han kände att repgrimman drogs åt...

blev lite långt, men men... nåt kanske du fick ut av det... :)

Jag säger bara en sak: Elastiska uppbindningar!! Hur bra som helst! Om hästen kastar sig så blir det inga tvärstopp utan uppbindningarna fjädrar. Inga trasiga grimmor och mindre stressad häst.

Jag slutade binda upp Patsy när hon höll på sådär och lärde henne att stå still istället. Vi har panikhakar på alla uppbindningar så lossnar gör dem men grimmorna verkar gå sönder ändå.

Hur som helst, hon fick stå lös i ungefär ett halvår och sen började jag att binda upp igen och nu när hon har accepterat att stå där jag vill att hon ska stå så kastar hon sig inte längre. Eller hon segdrog sig loss.

Man ska ABSOLUT INTE binda upp en häst i repgrimma! Hästen går sönder före grimman! d är livfarligt! *ryser* hon hade tur hon....

precis som lil-sis säger e nog d enklaste att lära honom att stå stilla.. Men vill du spara på grimmor så sätt ett balaband i grimman och knäpp fast där.. Det går sönder istället för grimman.

Pållen gör likadant varje gång han kommer till ett nytt ställe, eftersom jag vet om det knyter jag fast bal-snören mellan grimman och uppbindningen, när han kastar sig låtsas jag att det regnar och knyter fast en nu bal-snöre ögla. Han kastar sig egentligen inte, rycker snarare upp huvudet bara, han är ganska stor och drar lätt sönder grimmor! Om man börjar tjafsa med honom när han gör det slutar han inte, det är bara att ignorera och låtsas som inget som fungerar.

//Sheena som föredrar kompromisser

Usch,, låter jobbigt,, mycket kan knasa när hästarna gör så dära.. börja lära din häst stå stilla istället för att binda upp. De kan värkligen få ordentliga problem i nacken av att slita sig så dära..

om du fäster ett balsnöre mellan grimman och och grimskaftet går ju det sönder före hästen,, men det är ju ingen hållbar lösning,, du får helt enkelt lära hästen (på någe viss) att det inte funkar att slänga sig bakåt,, men inte med hjälp av repgrimma...

den tokiga hästen behöver inte kasta sig, han sätter upp huvudet högt och går bakåt med kraft, fast lugnt och metodiskt. Poff, så sprack lädret!
Vi blev så alldeles överumplade och häpna att vi inte hann reagera.
Det var tråkigt att höra att även nylongrimmor går sönder...suck...då måste jag ju köra med honom lös.Det är iof inget problem, han är van vid det, men det vore mkt enklare om man kunde ta ur honom ideerna och få honom att stå med sidbindningar.

ett ekonomiskt alternativ är ju balsnören, det vet han redan att han kan spräcka.Men jag vill inte ha det så att min häst tar sig lös när det passar, då har jag hellre honom i grimskaft lös. Sen undrar jag också vad han skulle göra den dagen när han har en grimma som inte går sönder, får han panik då så gör han antingen inte om det eller så fördärvar han sig själv i nacke och lynne...kul,kul.

men jag får avvakta och ha honom lös ett tag.Tck för hjälpen allesammans =)

Spräcker han dem när han står inne i transporten med den stängd bakom honom?

I så fall tycker jag (ja jag) att det låter som att ni har lite väl kort uppbindning på honom. När jag kör har kag så att hästen kan göra rätt mycket, förutom att vända på hals/huvud så mycket att de tror att de kan vända sig om. M.a.o min häst kan backa helt bak med rumpan utan att det drar i grimman...

Kanske var när han skulle ut eller precis kommit in? I så fall är ju lösningen simpel. Låt någon hålla honom tills ni stängt.

det är inte i transporten tack och lov. Det är inne i stallgången när han står med ett rep på var sida.

På hästskötarskolan hade vi en stor rackare till travhäst som kom på att han kunde spräcka grimman genom att backa när han stod på stallgången. Det löste sig genom att två människor stod på varsin sida om honom (vi såg till att det var fritt bakom honom) när han var fastsatt i gången och en höll i honom med grimskaft. När han började backa ryckte de två personenrna på sidorna upp panikhakarna och den som höll i grimskaftet började snurra det framför honom och uppmana honom att backa. Sedan fick han backa! och backa och backa! Tills det inte längre var kul och då fick han backa lite till. Efter en vecka slet han sig inte mera, för det blev för jobbigt att backa i 15 minuter varje gång och då var det inge kul längre.

Det som är viktigt om man ger sig på den här metoden (vi hade ju våra lärare som stödde oss) är att man inte ger upp förrän hästen har gett sig och visar att den verkligen inte vill backa mer och att man har fritt bakom hästen i gången och eventuellt kan backa ut på gårdsplanen eller nått så inte en vägg kommer emot hästen. Vi hade det så förträffligt ordnat i stallet så det från stallet gick en gång till ridhuset. Så när hästen började backa så backade vi till ridhuset med honom och så runt runt i ridhuset baklänges tills han gav sig och visade att ok...jag kommer med er in igen.

/Malin

Rejäla gummiuppbindningar tycker jag är bästa hjälpmedlet. Hästen får oftast inte panik då den känner att den inte sitter tvärfast då gummit töjer sig en del. Samtidigt blir det inte den där "knycken" som gör att grejjorna går sönder lika lätt och dessutom är det jobbigt för hästen att stå och dra i gummit - det drar ju tillbaks ;).

Förr fick man ta dubbel innerslang till bildäck ellr nåt sånt, men nu finns det bra färdigt uppbindnings"rep" av gummi att köpa. Här finns lite exempel.

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna... 2
Svar
37
· Visningar
4 040
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka