Kastration

S

strumpan

Hur lång tid tar det innan hingstbeteende försvinner efter en kastration? :banana:
 
min ponny kastrerades för 8-9 år sedan och han är väldigt på hugget om vi säger så, gamla mannen som snart blir 18 :crazy:
 
Det beror väl på hur gammal han är när man kastrerar...
Men det är väl oxå olika från olika hästar..
 
Tja, vår tvååring kastrerades för 2½ vecka sedan. Ikväll så fick han en ny boxgranne, ett sto. Han luktade intresserat en stund men började sedan att äta hö.
Som hingst hade han inte gjort så, kan jag säga.
Han hälsar knappt på andra hästar när vi möter dem efter vägen heller.
 
Den här killen är 3år och kastrerad för 1,5-2mån sedan.
Vi har haft vallacker och ston tillsammans tidigare en lugn och stabil flock.
När den här grabben kom började hormonerna svalla på 2ston.
Har nu delat hagen .Killarna och tjejerna för sig.Men den lille rackaren hoppade över fast elen var på och tog för sig. :devil:
 
Jaa... Det är väldigt individuellt. Och ju äldre hästen är när den kastreras, ju längre tid tar det (oftast!) för dem att bli av med "hingstfasonerna".
För tre veckor sedan flyttade det hem en vallack till vårt stall, 11 år gammal, vart hingst till 5 års ålder. Tre ston blev som galna, jättebrunstiga på direkten. Men han är inte ett dugg intresserad av dem :D

//LIlla jag :)
 
Vår som kastrerades vid 4 års ålder lärde sig aldrig av med att jaga flickor. Han var hingst rakt igenom även efter kastraktion. Dock var hana ldrig bänglig att hantera eller så, varken före eller efter.

Men han slutade aldrig att mullra och visa upp sig när man red förbi en stohage, och han slutade aldrig att betäcka (om han hade chans) brunstiga ston då. Fullt utskaftat..

Min nuvarande valack är kastrerad som tvååring och han har aldrig fattat att han HAFT kulor och kan inte vara mer ointresserad av ston än han är. De kan ställa sig och brunstpissa och blinka framför näsan på honom och han bryr sig inte. Han samlar på ston för att vakta och valla, men riktigt vad han ska ha dem till vet han inte. Till mattes stora glädje och stonas stora sorg. Mååånga ston bruntar inte ens när de går med honom, bortkastad energi typ *s*
 
Av de två 2½ åringar vi kasterade för ett år sedan så glömde den ena allt på någon vecka, medan min fortfarande är väldigt intresserad av tjejer men inte ohanterbar som han var som hingst.
 

Liknande trådar

Samhälle Igår upptäckte jag att SJ appen som jag alltid använt innan visar inte tåg bakåt i tiden så om ett tåg som är försenat inte har märkts...
2
Svar
22
· Visningar
988
Senast: 95johsv
·
Samhälle Igår när jag körde hem från jobbet lyssnade jag på P1 om Vipeholmsanstanstalten och hemskheterna som hände där, så idag har jag googlat...
Svar
16
· Visningar
1 546
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 392
Senast: Lhas
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 716
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp