kastrera eller vänta??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare raggsock
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 770
R

raggsock

Jag har en tvåårig hingst som är snäll och bara lite hingstig, dvs han gnäggar på ston som går förbi och visar upp sig, inte alls konstigt ;)
Vi har bara valacker i vårt stall och idag kan han gå med dem.
Ska man kastrera innan mer hingstighet kommer fram? När och om gör det det i så fall.
Är risken stor att han som hingst en dag när han är äldre ger sig på valackerna annars?
Jag tycker väl själv att det är bättre att kastrera tidigt om man ändå ska göra det men ändå blir jag tveksam när han inte är något problem. :confused:
Lite åsikter av er med hingsterfarenhet tack :)

Jag har själv en hingst som jag tänkt visa på hingstpremieringen och även om han inte blir godkänd ska jag ha kvar honom som hingst, han är så fruktansvärt snäll och så länge vi har valacker/andra hingstar som han kan gå med så finns ingen anledning att kastrera. :)

Jag tror du känner själv när det är dags att kastrera, om han är snäll så finns det ju ingen anledning än - fördelen är ju att han får lite mer massa nu som hingst. :)

OM du inte ser det som ett problem att han 'hinner' inse att han är stor, stark och kaxig hingst innan han kastreras kan du vänta. Vill du INTE att han ska inse att han är stor, stark och kaxig hingst ska du kastrera.

Det finns hingstar som livet igenom är små lamm, sen finns det hingstar som anser de är Allan Ballan och störst, starkast och bäst i världen. Och man vet aldrig om eller när de tänker gå från det ena till det andra.

fanns en hingst där jag jobbade i toåren, jag hade haft hand om honom sen föll och han var verkligen en liten ängel, inte alls hingstig. Tills en dag, på en premiering faktiskt, när det sa PANG och testosteronet slog till och han blev HINGSTIG. Han kastrerades tre dagar senare ;)

Så, det kan komma helt pltsligt att de 'inser' att de ä hingst, eller så kommer det inte alls. Man kan inte veta. Vill du inte chansa så kastrera nu.

mitt råd är att spara honom som hingst så länge som det är möjligt, kastrerade själv min som 4 åring och han är maffig :d

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 314
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 585
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 224
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka