Kastrera honkatt

SpanskaLoppan

Trådstartare
Pojkvännens honkatt behöver kastreras. I en veckas tid har hon skrikit dygnet runt, svankat för gamla katten och hund samt rullat runt på golvet med dimmiga ögon. Varken hon lr vi(nåja inte jag iaf) kan ha det så. Hon är 7 mån gammal, kan man kastrera henne nu? Jag har tidigare bara haft hankatter så jag vet inte vilken ålder som gäller för honor. Är inte ingreppet större för dem?
 
Sv: Kastrera honkatt

Det går utmärkt att kastrera redan när de är ca 3 månader, men många veterinärer vill vänta till 6 månader. Ni ska ha väldig otur om er veterinär inte vill kastrera henne - då är det bara höra med en annan :)
 
Sv: Kastrera honkatt

Jovisst är det ett större ingrepp att kastrera en honkatt
än en hankatt.
Men vid 7 månaders ålder ska det inte vara några problem.

Lycka till! :)
 
Sv: Kastrera honkatt

När jag kastrerat så har de gått på vikt, de ska ha en viss vikt/storlek. Oftast har de uppnått den vis 6 månaders ålder.

Jag kastrerade honkatten ganska på pricken 6 mån gammal, inga som helst problem. Hon hade inte ens löpt.

Så en 7 månader som dessutom löpt är nog med all säkerhet tillräckligt stor/vuxen för att kastreras.
 
Sv: Kastrera honkatt

Svarar alla:
Tack för hjälpen, vi var osäkra på det där med åldern som sagt. Gamla kattan har han fått från katthemmet när hon var 7 år gammal så hon vart ju redan kastrerad.
Vet inte vad hon väger men det är en stor tjej, vid den här åldern är hon redan lika stor som gamla kattan och större lär hon bli. Hon är korsning ragdoll/maine coon:love:, mina favvoraser så jag blev ju helt förälskad när han kom hem med lilla fluffen för 3 mån sen:p
På måndag ringer jag vetten så vi får lite lugn och ro hehe.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 730
Senast: Joro253
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Sassy
·
R
Övr. Katt Har ett litet bekymmer... En granne (eller ja, det är 700 m mellan husen här) har en honkatt som kommer hit till oss när hon löper. Vi...
2
Svar
28
· Visningar
4 122
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
1 974
Senast: annie_cool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp